name | autoweek.cz

Škoda Auto vloni dodala o 6,9 % aut víc než v roce 2023

Škoda Auto vloni dodala o 6,9 % aut víc než v roce 2023

15.01.2025 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Škoda Auto dodala v roce 2024 zákazníkům na celém světě 926 600 vozů. Škoda posílila především na evropských trzích, naopak se jí po propadu v Číně nedaří růst ani v Indii.

Dodávky vozů Škoda v roce 2024 po celém světě činily 926 600 vozů, což představuje meziroční nárůst o 6,9 %. Po prakticky opuštění největšího trhu světa v Číně zůstává největším trhem Německo s dodávkami 187 100 automobilů značky Škoda, což znamenalo proti roku 2023 navýšení o 29 200 vozů. Významné absolutní přírůstky vykázalo Turecko (+8600 vozů), Velká Británie (+8400), Polsko (+7500) a Španělsko (+6200). Naopak se nedaří dosáhnout plánované prodejní výsledky v Indii, kde navudory uvedené nových modelů, vyvíjených speciálně pro tamní trh, dodávky už druhý rok po sobě poměrně významně poklesly.

 

„Naší strategií je dále zákazníkům v době přechodu do nové éry dát svobodnou možnost volby mezi benzinovými a naftovými spalovacími motory, mild a plug-in hybridními jednotkami nebo plně elektrickým pohonem. Úspěšné dodávky v roce 2024 představují nejlepší přípravu na náročný rok 2025 a další fázi růstu, která je spojena s naší strategií internacionalizace v Indii, regionu ASEAN a na Blízkém východě. Letos si připomínáme výročí 130 let od založení a Škoda Auto je na správné cestě,“ řekl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

 

Výrazný růst především v západní a východní Evropě

K výsledkům značky Škoda v roce 2024 významně přispěl růst dodávek v Evropě, kde potvrdila pozici čtvrté nejprodávanější značky. Největší absolutní přírůstek v dodávkách zákazníkům vykázalo Německo (+29 200 vozů na 187 100 automobilů, tzn. +18,5 %), za nímž následovaly se solidními výsledky Turecko (42 200, +25,7 %), Velká Británie (78 700, +11,9 %), Polsko (61 400, +13,9 %) a Španělsko (36 300, +20,6 %). Největší trhy tvoří Německo, Česká republika (84 500) a Velká Británie.

 

Pokračuje pokles prodeje v Indii

Poté, co značka Škoda ztratila svou pozici na svém dřív nejvýznamnějším trhu v Číně, kde v roce 2019, tedy před návštěvou předsedy českého Senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wanu, prodala 282 000 vozů ale vloni pouhých 17 500, pokračuje pokles prodeje i v Indii. Tam v roce 2022 dodala 51 900 vozů, ale vloni jen 36 000 aut. Přitom indický trh rostl už čtvrtý rok po sobě – vloni meziročně o 7 % a jako jeden z mála už druhým rokem po sobě předčil předcovidovou úroveň. Klíčový význam pro další rozvoj značky Škoda na indickém trhu proto má nové SUV Kylaq, vyvinuté a vyráběné v Indii speciálně pro místní požadavky. Model Kylaq je prvním vozem Škoda v oblíbené kategorii automobilů s délkou do 4 metrů, která tvoří téměř 50 % indického trhu.

 

Škoda Auto dále pracuje na zahájení výroby v nově vybudovaném závodu ve Vietnamu. Místní produkce zprvu vozů Kushaq a později Slavia využije synergie s indickým výrobním zázemím. Rozbíhá se prodej i v dalších zemích, například v Kazachstánu, kde se vloni prodalo prvních více než 1400 vozů od opětovného vstupu značky Škoda na trh.

 

Jedničkou Octavia

Nejprodávanějšími modely se staly vozy Octavia (215 700 vozů, meziročně +12,4 %), Kamiq (126 000, +8,2 %) a Fabia (117 100 s největším procentním růstem +24,1 %). Poptávka po elektrickém modelu Enyaq zůstala také na vysoké úrovni s dodávkami ve výši 79 500 vozů – navzdory zpomalení poptávky po plně elektrických vozidlech v celém odvětví.

 

Foto: Škoda Auto