name | autoweek.cz

Škoda Auto v roce 2023 a výhled pro 2024

Škoda Auto v roce 2023 a výhled pro 2024

15.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto prezentovala své hospodářské výsledky za rok 2023 a naznačila výhled do budoucna. Jak už jsme uvedli, rekordní příjmy dokládají odolný obchodní model pro probíhající transformaci. Do budoucna chce v nabídce pohonných jednotek následovat své zákazníky.

Škoda Auto dodala zákazníkům v roce 2023 celkem 866 800 vozů, což bylo o 18,5 % víc než v předchozím roce, ale o 43,3 % (376 000 vozů) méně než v rekordním roce 2019!!! Přesto finančně skupina Škoda Auto v roce 2023 dosáhla historicky rekordní tržby ve výši 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 miliardy eur, 2019: 19,8 miliardy eur). Společnost výrazně zvýšila svůj provozní výsledek o 182,3 % na 1,8 miliardy eur (2022: 628 milionů, 2019: 1,7 miliardy eur). Rentabilita tržeb byla také vyšší než vloni, a to 6,7 % (v roce 2022 činila 3 %, ale v roce 2019 8,4 %). Investice do vývoje se snížily o 4,8 % na 1,9 miliardy eur, což představuje 7,2 % z tržeb. Společnost je schopna veškeré investice financovat z vlastních zdrojů.

 

„Našimi výsledky v roce 2023 jsme opět prokázali odolnost našeho obchodního modelu a značnou flexibilitu. Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky. Jsme si vědomi, že tento úspěch je jen momentální, protože konkurence neustále roste a globální trhy i spotřebitelská důvěra zůstávají rozkolísané,“ uvedl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer.

 

„V roce 2023 jsme dosáhli nejvyšší tržby v historii naší společnosti. Výsledných 26,5 miliardy eur bylo o 26,2 % více než loni. Zároveň jsme více než zdvojnásobili rentabilitu tržeb na 6,7 % – bez mimořádných výdajů spojených s ukončením našich aktivit v Rusku by to bylo dokonce až 7,5 %. To je důkaz toho, že náš úsporný program Next Level Efficiency+ a přijatá opatření mají požadovaný přínos. Takto posíleni pokračujeme v transformaci a investicích do elektromobility a digitalizace i přes volatilní trh a nejistotu v oblasti geopolitické situace,“ dodal člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti Holger Peters.

 

Rozvoj strategie internacionalizace

Škoda Auto posílila své postavení v Evropě, kde postoupila z 10. na sedmou pozici. Na všech významných trzích kde působí Škoda Auto výrazně zvýšila objem prodeje s výjimkou Indie, kde prodala o 5,8 % aut méně.

 

Škoda Auto rozšiřuje svou globální působnost na rychle rostoucích trzích. V roce 2023 zahájila působení ve Vietnamu a převzala strategickou odpovědnost v širším regionu ASEAN i za další koncernové značky skupiny Brand Group Core. Vietnam zároveň slouží jako brána do dalších zemí v této oblasti. Kromě toho Škoda Auto oznámila návrat do Kazachstánu s vozy montovanými lokálně ve městě Kostanaj. Z Indie se budou dodávat vozy Kushaq do Severní Afriky a Bruneje. Velký potenciál Škoda Auto vidí i na Blízkém východě.

 

Výhled na další období

Do pokračující transformace směrem k elektrické mobilitě Škoda Auto v nadcházejících letech investuje 5,6 miliardy eur. Koncem roku 2024 uvede první ze šesti nových elektrických modelů, kompaktní SUV Elroq. Vedle toho byla odhalena digitální studie malého městského SUV Epiq s plánovaným představením v roce 2025 a cenou kolem 25 000 eur (630 000 Kč). Zatímco Elroq se bude vyrábět v Mladé Boleslavi, Epiq bude v rámci zvyšování synergií v rámci skupiny základních značek koncernu VW Brand Group Core vyjíždět ze závodu ve španělské Pamploně.

 

„Náš obchodní model umožňuje zvládat výkyvy na trhu současně s dopady transformace směřující k elektromobilitě a digitalizaci. I nadále pracujeme na různých typech pohonných jednotek abychom měli jistotu, že uspokojíme potřeby našich zákazníků. Spalovací motory budeme nabízet dokud je budou zákazníci upřednostňovat a bude to legislativně možné, tedy nejpozději do roku 2035. Růst nástupu elektromobility se zpomaluje a míra jejího přijetí zákazníky není taková, jak se očekávalo. Nicméně jedna věc je jistá: budoucnost společnosti Škoda Auto je v elektromobilitě,“ uvedl Klaus Zellmer.

 

Na závěr tiskové konference členka představenstva za oblast Lidé a kultura Maren Gräfová připustila, že v rámci zefektivnění činnosti se může upravovat počet zaměstnanců. Bude se tak dít ve spolupráci s odbory Kovo a mělo by se jednat o přirozené odchody, nikoliv o propouštění.