name | autoweek.cz

Škoda Auto se stabilním postavením na českého trhu

Škoda Auto se stabilním postavením na českého trhu

27.01.2025 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Škoda Auto na domácím trhu v roce 2024 zaregistrovala 78 097 nových vozů, což představovalo tržní podíl 34 %. Pozitivní trend hlásí i produkty Škoda Care a obchod s ojetými vozy Škoda Plus.

Vedoucí Škoda Auto pro český trh Jiří Maláček hodnotí loňský rok pozitivně: „Před rokem jsme očekávali pokles trhu o 5 %. Proto je celkový růst o 4,6 % je úspěchem. Český trh tedy pozvolna roste, i když má stále daleko k rekordním výsledkům z let 2016 až 2018.“

 

V České republice bylo vloni zaregistrováno 231 600 nových osobních automobilů, takže celkový počet prodaných vozů meziročně stoupl o 4,6 %. Škoda Auto k tomu přispěla 78 097 registracemi, což znamenalo meziroční nárůst 0,8 %. Její podíl na českém trhu dosáhl 33,7 %. To je sice o 1,3 % míň než v roce 2023 ale ukazuje to na dlouhodobě stabilní výsledek s pomalým růstem od 30,2 % v roce 2014.

 

Výsledky roku 2024 jsou pozitivní také proto, že některé nové modely se kvůli postupnému náběhu výroby naplno nezapsaly do celoroční prodejní statistiky. Během roku 2024 totiž Škoda Auto uvedla na trh šest nových a modernizovaných modelů, což vytváří velmi dobrý základ pro úspěšný prodej v letošním roce.

 

„Uplynulý rok hodnotím jako úspěšný. Dokázali jsme ještě vylepšit čísla z předchozího roku a udrželi jsme pozici jedničky ve fleetových i retailových prodejích. Ukazuje se, že kvalitní produktová řada v kombinaci se stále širším spektrem poskytovaných služeb je pro české zákazníky atraktivní,“ zhodnotil uplynulý rok Jiří Maláček, vedoucí Škoda Auto pro český trh.

 

Škoda Auto má v České republice stabilní síť autorizovaných partnerů, která čítá 173 prodejních a 222 servisních míst.

 

Přesvědčivé výsledky soukromým i firemním zákazníkům

Automobily Škoda nadále dominují žebříčku nejprodávanějších modelů v České republice, a to jak u soukromých klientů, tak u firem. Dlouhodobě se ukazuje, že roste prodej firmám, zatímco prodej soukromníkům je stabilizovaný bez větších výkyvů. Na trhu firemních vozů má značka Škoda podíl 39,4 %, tedy vyšší než je její celkový podíl na trhu, zatímco v prodeji soukromníkům to je jen 16,8 %.

 

V roce 2024 byl nejoblíbenějším motorem 1,5 TSI/110 kW, a to jak mezi firemními, tak soukromými zákazníky. Firmy ovšem stále preferují i turbodiesely, takže druhý nejprodávanější byl 2,0 TDI/110 kW a třetí 2,0 TDI/142 kW. U soukromníků naopak převažují malé zážehové motory – druhý nejprodávanější je 1,0 TSI/85 kW a třetí 1,0 MPI/59 kW.

 

Octavia jedničkou

V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2024 figuruje osm modelů značky Škoda. Jasnou jedničkou zůstává řada Octavia, která loni zaznamenala 19 425 registrací jako absolutně nejprodávanější automobil v České republice. Tím si zajistila podíl na českém trhu 8,4 %.

 

Na druhou pozici postoupil Karoq s 10 743 registracemi a podílem 4,7 %. Třetí byl Kodiaq s 10 328 registracemi a podílem 4,5 %. Následují modely Kamiq (9504 registrací, podíl 4,1 %), Scala (9443 registrací, 4,1 %) a Fabia (9389 registrací, 4,1 %). Na druhém, třetím a čtvrtém místě tedy jsou SUV a donedávna druhá nejprodávanější Fabia postupně ztrácí své postavení na úkor modelů Scala a Kamiq.

 

Největší modely Kodiaq a Superb přicházely do prodeje až během roku a nebyly u nich k dispozici všechny verze, takže plně k dispozici byly jen půl roku. Přesto jejich prodej znamenal historický rekord, navíc podtržený skutečností, že se nejvíc prodávaly nejlépe vybavené verze.

 

Škoda Auto pomáhá rozvoji elektromobility

Zatímco celkový počet prodaných vozů meziročně stoupl o 4,6 %, prodej elektromobilů zaznamenal 65% meziroční růst. Zásluhu na tom měla i Škoda Enyaq - z 10 933 nově registrovaných elektromobilů (+64,7 %) mělo 1644 značku Škoda  (+14,0 %), tedy 15 %. Z toho bylo 1641 vozů Enyaq a Enyaq Coupé.

 

Úspěšné byly i modely Škoda s plug-in hybridním pohonem. Se 1277 prodanými vozy (+23,6 %) se Škoda umístila mezi vozy PHEV na prvním místě s podílem 21,6 %.

 

Úspěšná síť prodeje ojetých vozů Škoda Plus

Nárůst prodeje zaznamenala i síť Škoda Plus, do níž aktuálně patří 151 obchodních míst s 500 zaměstnanci. Zákazníci si z nich odvezli 53 600 ojetých automobilů, což bylo o 8,8 % víc než před rokem. Objem prodeje se tak už blíží rekordnímu roku 2021, kdy bylo prodáno 55 527  ojetých vozů. I tady byl největší zájem o vozy Octavia následované modely Fabia a Scala.

 

Celkem 41,1 % klientů zvolilo automobil ve věku 2 až 5 let z kategorie Vyzkoušené vozy, 35,2 % klientů si vybralo zánovní vozy se stářím do dvou let z kategorie Roční vozy a 23,7 % klientů si pořídilo ojetý automobil starší než 5 let. Prodávají se už i elektrické modely Citygo-e a Enyaq.

 

Síť Škoda Plus v letošním roce oslaví 15 let existence.

 

Servis a navazující služby

Nejžádanějším výbavovým stupněm byl Top Selection, což potvrzuje, že zákazníci se většinově neorientují na základní varianty. Tento trend dokládá také rostoucí zájem o produkty Škoda Care. Pro prodlouženou záruku se loni rozhodlo 46 225 zákazníků, pro značkové pojištění 17 188 a pro předplacený servis 10 441 klientů, přičemž někteří zákazníci volili současně i víc z těchto produktů. Produkty Škoda Care se objevují v 90 % nově pořízených vozů.

 

Nabídku poprodejních služeb nově rozšířily Pay to Fuel, Pay to Park, Škoda Box (tzn. uložení klíčků pro servis), Online objednání do servisu (při použití aplikace MyŠkoda se automaticky přenášejí veškeré informace o voze) či Fleetový konfigurátor (usnadňuje specifikování výbavy pro jednotlivé uživatele při velkých objednávkách).

 

Dařilo se i prodeji originálního příslušenství, přičemž nejfrekventovanějšími položkami byly kompletní zimní nebo letní kola, střešní nosiče a boxy, textilní a gumové koberce, ochranné prvky do zavazadelníku a tažná zařízení.

 

Výhled pro rok 2025

Škoda Auto do roku 2025 vstoupila se všemi modely novými nebo modernizovanými během posledních dvou let. Navíc je posílena o nový kompaktní elektromobil Elroq, od něhož očekává velký prodejní úspěch. Český trh by měl být poměrně stabilní. Proto si Škoda Auto klade za cíl minimálně udržet své tržní podíly v jednotlivých kategoriích. Hodně by jí mělo na domácím trhu pomoci i to, že nehodlá nikterak omezovat volbu zákazníků co se týká typu pohonných jednotek s ohledem na emise CO2. Doufejme, že to tak zůstane po celý rok. Další růst se očekává od prodeje v síti ojetých vozů Škoda Plus.

 

Foto: V. Rybecký