name | autoweek.cz

Škoda Auto posílila svou pozici na domácím trhu

Škoda Auto posílila svou pozici na domácím trhu

31.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto v roce 2023 upevnila svou vedoucí pozici na domácím trhu: 77 490 nově registrovaných vozů Škoda představuje 35% tržní podíl. Pozitivní trendy zaznamenala i v oblasti poprodejních služeb.

V České republice se loni zaregistrovalo 221 422 nových osobních automobilů, což znamenalo meziroční nárůst o 15,27 %. Autorizovaní prodejci tuzemského zastoupení automobilky Škoda Auto umístili na český trh 77 490 nových vozů, což představovalo meziroční nárůst 23,19 %, tedy víc než celkový trh. Také v relativních číslech Škoda Auto posílila, když její podíl na českém trhu za loňský rok dosáhl 35,0 %.

 

Škoda Auto během posledních deseti let udržuje, resp. mírně navyšuje svůj tržní podíl navzdory tomu, že se radikálně proměnila struktura trhu, z něhož téměř zmizela MPV a miniauta a významnou měrou poklesl prodej malých aut, zatímco dramaticky roste zájem o SUV všech segmentů. Stálý úspěch vozů Škoda dokazuje, že značka dokáže na měnící se trendy rychle reagovat.

 

Růst prodeje tažený dodávkami firemní klientele

Prodej v loňském roce stále ještě zaostává za situací před 5 lety. Statistiky také ukazují, že růst objemu prodeje v posledních deseti letech zajišťují jen dodávky firemní klientele, zatímco prodej soukromníkům dlouhodobě stagnuje. Škoda Auto dodala firemním zákazníkům 67 635 vozů, což představovalo podíl 40,5 % z celkem 167 000 vozů dodaných fleetové klientele. Z celkem 54 000 vozů dodaných soukromým zákazníkům Škoda Auto dodala 9666 aut, což znamenalo nejen podíl 17,9 %, ale i návrat na první místo.

 

K oslovování především soukromé klientely přispívá i program prodeje ojetých vozů Škoda Plus. V jeho rámci se vloni prodalo o cca 10 % víc než v roce 2022 (tehdy to bylo 42 800 vozů), tedy kolem 47 000 aut (přesné číslo bude uvedeno příští týden). Zajímavé je, že v prodeji ojetých vozů dominují modely Octavia, Scala a Fabia, tedy nikoliv SUV.

 

„S ohledem na nestabilní situaci v automobilovém průmyslu považuji uplynulý rok za úspěšný. Pomalu se blížíme předcovidovým číslům, a přestože naše prodeje i loni táhli fleetoví zákazníci, velmi mě těší, že jsme se vrátili na pozici jedničky českého trhu i v retailovém segmentu. Ukazuje se, že kvality vozů Škoda, jejich nadprůměrná zůstatková hodnota i široké spektrum služeb, poskytovaných naší dealerskou sítí, zůstávají pádnými kupními argumenty i v dnešní turbulentní době,“ zhodnotil uplynulý rok vedoucí českého zastoupení Škoda Auto Jiří Maláček.

 

Nejen auta

Škoda Auto v České republice eviduje i stále větší zájem o doplňkové služby, které podporují loajalitu zákazníků. Pro prodlouženou záruku se loni rozhodlo 45 292 kupujících, pro značkové pojištění 14 771 zákazníků a pro předplacený servis 8670 zákazníků. Operativní leasing využilo 1807 kupujících a financování Škoda Chytře 1114 klientů. Úspěšná byla Škoda také v prodeji originálního příslušenství. Nejžádanějšími položkami byly kompletní kola a pneumatiky (zimní nebo letní), střešní nosiče, nosiče na jízdní kola a střešní boxy, podlahové koberce a ochranné prvky do zavazadelníku a tažná zařízení.

 

V roce 2023 kupující nových vozů Škoda nejvíc volili zážehové motory 1,5 TSI/110 kW 1,0 TSI/81 kW. Až na třetím místě je rozdíl mezi firemní klientelou, volící motor 2,0 TDI/110 kW, zatímco soukromníci dávají přednost motoru 1,0 TSI/70 kW. Z  výbav kupující nejčastěji (42 %) volí nejvyšší úroveň Style, zatímco 31 % si vybírá ještě dražší deriváty (tzn. RS, SportLine, Laurin & Klement apod.), 26 % vyhledává střední Ambiente a jen 1 % základní výbavu Active. Značný růst zájmu o vozy s vyšší výbavou odpovídá skutečnosti, že většina vozů směřuje k firemní klientele.

 

Jestliže celkový počet všech prodaných osobních vozů v Česku meziročně stoupl o 15,3 %, statistiky prodeje v segmentu elektromobilů ukazují meziroční nárůst o 70,6 %. Velkou zásluhu na tom má Enyaq, který se stal nejprodávanějším elektromobilem roku 2023. Z 6640 prodaných vozidel BEV jich 1442 neslo značku Škoda, což představuje tržní podíl 21,7 %. Z dodaných elektromobilů si jen asi 12 % pořídili soukromí zákazníci.

 

Výhled pro rok 2024

Během roku 2024 Škoda Auto uvede na trh mnoho významných novinek. V řádu týdnů začnou dodávky modernizovaných modelů Scala a Kamiq, stejně jako vylepšeného elektromobilu Enyaq v nových verzích 85/85x/L&K, jejichž výroba už začala. Během prvního pololetí budou připraveny k dodávkám zákazníkům i nové generace modelů Superb a Kodiaq. Už brzy se představí i podoba modernizovaného bestselleru Octavia s prvními dodávkami před koncem pololetí. Ve 2. pololetí se představí zásadní novinka - kompaktní SUV s elektrickým pohonem Elroq.

 

Pro letošní rok má Škoda Auto v ČR konzervativní očekávání s mírným poklesem celého trhu o 5 %, což vychází ze současného stavu objednávek a skutečnosti, že prodejní výsledky roku 2023 byly ovlivněny plněním objednávek z roku 2022 či dokonce 2021. Při očekávaném prodeji 221 422 vozů chce Škoda udržet tržní podíl 35 %, což znamená dodat 77 490 nových vozů. V rámci prodeje ojetých vozů Škoda Plus je cílem zvýšit prodej o 6 %.

 

Škoda Auto má v České republice stabilní síť autorizovaných partnerů, která v současné době čítá 174 prodejních, 224 servisních míst a 153 partnerů v rámci Škoda Plus. Všechny smluvní servisy jsou připraveny i na opravu vozidel s elektrickým pohonem, přičemž je u nás 36 vysokonapěťových expertů schopných opravovat i vysokonapěťové akumulátory. Ještě před koncem roku začne největší proměna podoby dealerství za 30 let ve shodě s vloni představenou novou identitou. Tato proměna bude završena v příštím roce.