name | autoweek.cz

Škoda Auto Česká republika v náročném roce 2020
20.01.2021 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Škoda Auto registrovala loni v ČR 74 786 nových osobních automobilů a navýšením tržního podílu na 36,9 % si opět upevnila pozici jedničky českého trhu. Certifikovaný program obchodu s ojetými vozy Škoda Plus loni obsloužil 53 620 zákazníků.
V roce 2020 se k očekávanému mírnému poklesu prodeje přidal negativní vliv epidemie covid-19. Jarní zastavení výroby na pět týdnů nebylo možné během roku dohnat a k tomu se přidalo uzavření prodejen během března a dubna a poté od poloviny října. Nicméně okamžitý růst prodeje na stav z předchozího roku v letních měsících je důvodem k optimistickému očekávání rychlého návratu k normální situaci po skončení karanténních opatření.
Škoda za těchto náročných okolností dokázala navýšit svůj tržní podíl, který při 74 786 registrovaných vozech činil 36,9 %. To znamená návrat ke stavu z roku 2007! Oproti 85 895 nově registrovaným vozům v roce 2019 jich vloni sice dodala o 13 % méně, nicméně celkový trh v ČR se snížil o 19 %. Největší pokles zaznamenal prodej soukromníkům - o 24 %. Přitom značka Škoda zaznamenala největší růst tržního podílu právě u nich +5 %, zatímco podíl u firemní klientely byl +2 %.
Pozitivně se projevila opatření, která Škoda Auto Česká republika přijala na jaře v rámci podpory prodeje a stabilizace své obchodní sítě. Ta v současné době čítá 177 autorizovaných prodejních míst, 226 značkových servisů a 150 prodejních míst programu Škoda Plus. Žádný z prodejců během roku 2021 nezkrachoval.
„Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla se ctí. Zákazníci ani v těžké době neztratili důvěru v kvalitu vozů Škoda. Naše obchodní síť složitou situaci zvládla velmi dobře, a na to jsme patřičně hrdí,“ hodnotí uplynulý rok 2020 vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Jiří Maláček.
Na uzavření prodejen Škoda Auto reagovala rozšířením nabídky internetového prodeje Škoda on-line. Místo jen předvolených verzí mohou zákazníci vybírat ze všech skladových vozů. Od startu projektu bylo jeho prostřednictvím prodány stovky vozů, což v Evropě nemá obdoby. Nejprodávanější je zde Fabia. Stále ale platí, že koupě auta je u většiny zákazníků podmíněna návštěvou showroomu, kde si chtějí vyzkoušet funkci a například absolvovat testovací jízdu. Zatím tento prodej funguje jen formou operativního leasingu, nicméně už brzy bude možné kupovat on-line vozy i na úvěr a za hotové.
Značka Škoda zaujala vedoucí pozici i v oblasti elektromobility. Na českém trhu se vloni zaregistrovalo 3262 elektromobilů. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2020 se stala Škoda Citigoe iV s 943 exempláři. Dalších 741 kusů přidala Škoda zásluhou SUV Enyaq iV, které se začalo vyrábět v závěru loňského roku, a tak se stačily registrovat pouze vozy, které jsou určeny pro prezentační účely a interní potřebu jako služební vozidla nebo automobily pro oddělení technického vývoje a kvality.
Kromě nových automobilů se značce Škoda dařilo i na poli ojetých automobilů. Meziroční zachování počtu prodaných ojetých vozů Škoda Plus (pokles jen o 2 %) je s ohledem na jarní i podzimní uzavření prodejen příznivý výsledek a ilustruje zvyšující se zájem zákazníků, kteří ve stále větší míře upřednostňují jistý původ, odpovídající technický stav a kvalitní služby včetně férového financování.
Celkem si zákazníci od certifikovaných partnerů Škoda Plus odvezli 53 620 vozů. Tradičně nejžádanějšími byly zánovní vozy s prodlouženou zárukou výrobce a významná byla i poptávka po vozech do 5 let stáří. Na uspokojivém výsledku se podílelo i navýšení počtu nabízených ojetých vozů a rozšíření počtu certifikovaných partnerů. Ti jsou zákazníkům k dispozici již na 150 místech po celé České republice, přičemž 60 z nich provozuje kryté showroomy, jejichž prostředí si v ničem nezadá se standardy obvyklými při prodeji vozů zcela nových.
V průběhu roku 2020 pracovaly bez přerušení jen servisy. V oblasti poprodejních služeb Škoda Auto v ČR zaznamenala pokles jen v řádu jednotek procent s počtem servisních zakázek podobným jako v roce 2019, ovšem vývoj prodeje náhradních dílů měl podobný průběh jako prodej automobilů.
Škoda za těchto náročných okolností dokázala navýšit svůj tržní podíl, který při 74 786 registrovaných vozech činil 36,9 %. To znamená návrat ke stavu z roku 2007! Oproti 85 895 nově registrovaným vozům v roce 2019 jich vloni sice dodala o 13 % méně, nicméně celkový trh v ČR se snížil o 19 %. Největší pokles zaznamenal prodej soukromníkům - o 24 %. Přitom značka Škoda zaznamenala největší růst tržního podílu právě u nich +5 %, zatímco podíl u firemní klientely byl +2 %.
Pozitivně se projevila opatření, která Škoda Auto Česká republika přijala na jaře v rámci podpory prodeje a stabilizace své obchodní sítě. Ta v současné době čítá 177 autorizovaných prodejních míst, 226 značkových servisů a 150 prodejních míst programu Škoda Plus. Žádný z prodejců během roku 2021 nezkrachoval.
„Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla se ctí. Zákazníci ani v těžké době neztratili důvěru v kvalitu vozů Škoda. Naše obchodní síť složitou situaci zvládla velmi dobře, a na to jsme patřičně hrdí,“ hodnotí uplynulý rok 2020 vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Jiří Maláček.
Na uzavření prodejen Škoda Auto reagovala rozšířením nabídky internetového prodeje Škoda on-line. Místo jen předvolených verzí mohou zákazníci vybírat ze všech skladových vozů. Od startu projektu bylo jeho prostřednictvím prodány stovky vozů, což v Evropě nemá obdoby. Nejprodávanější je zde Fabia. Stále ale platí, že koupě auta je u většiny zákazníků podmíněna návštěvou showroomu, kde si chtějí vyzkoušet funkci a například absolvovat testovací jízdu. Zatím tento prodej funguje jen formou operativního leasingu, nicméně už brzy bude možné kupovat on-line vozy i na úvěr a za hotové.
Značka Škoda zaujala vedoucí pozici i v oblasti elektromobility. Na českém trhu se vloni zaregistrovalo 3262 elektromobilů. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2020 se stala Škoda Citigoe iV s 943 exempláři. Dalších 741 kusů přidala Škoda zásluhou SUV Enyaq iV, které se začalo vyrábět v závěru loňského roku, a tak se stačily registrovat pouze vozy, které jsou určeny pro prezentační účely a interní potřebu jako služební vozidla nebo automobily pro oddělení technického vývoje a kvality.
Kromě nových automobilů se značce Škoda dařilo i na poli ojetých automobilů. Meziroční zachování počtu prodaných ojetých vozů Škoda Plus (pokles jen o 2 %) je s ohledem na jarní i podzimní uzavření prodejen příznivý výsledek a ilustruje zvyšující se zájem zákazníků, kteří ve stále větší míře upřednostňují jistý původ, odpovídající technický stav a kvalitní služby včetně férového financování.
Celkem si zákazníci od certifikovaných partnerů Škoda Plus odvezli 53 620 vozů. Tradičně nejžádanějšími byly zánovní vozy s prodlouženou zárukou výrobce a významná byla i poptávka po vozech do 5 let stáří. Na uspokojivém výsledku se podílelo i navýšení počtu nabízených ojetých vozů a rozšíření počtu certifikovaných partnerů. Ti jsou zákazníkům k dispozici již na 150 místech po celé České republice, přičemž 60 z nich provozuje kryté showroomy, jejichž prostředí si v ničem nezadá se standardy obvyklými při prodeji vozů zcela nových.
V průběhu roku 2020 pracovaly bez přerušení jen servisy. V oblasti poprodejních služeb Škoda Auto v ČR zaznamenala pokles jen v řádu jednotek procent s počtem servisních zakázek podobným jako v roce 2019, ovšem vývoj prodeje náhradních dílů měl podobný průběh jako prodej automobilů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz