name | autoweek.cz

Škoda a Volkswagen - milníky 20 let
16.04.2011 | Vladimír Rybecký | Auto archív
S příchodem Volkswagenu byl spojen vzestup značky mezi světově úspěšné automobilky. Od roku 1991 Škoda jakožto součást koncernu zvýšila celosvětový prodej na čtyřnásobek a rozšířila svou modelovou paletu z jednoho produktu - modelu Favorit - v roce 1991 na současných pět modelových řad Fabia, Octavia, Roomster, Yeti nebo Superb.
Vrcholy dvacetileté úspěšné historie
1990/1991
- Po politických změnách začala Škoda hledat silného západního partnera. Vedle Volkswagenu projevily zájem také GM, BMW a Renault (celkem bylo 24 zájemců). Zájem zahraničních automobilek posiloval technická úroveň a užití pohonu předních kol modelu Škoda Favorit.
- V prosinci 1990 se česká vláda vedená Petrem Pithartem rozhodla pro koncern Volkswagen. Dne 16. dubna 1991 nabývá smlouva platnosti. Smlouvu podepsali ministr průmyslu ČR Jan Vrba a předseda představenstva Volkswagen AG Dr. Carl Hahn. Volkswagen získal 31 %. Investice Volkswagenu představovaly 40 % ze všech zahraničních investic do ČSFR v tomto roce. Začíná nová éra podniku.
- Výroba během roku vzrostla ze 660 na 950 vozů denně.
1994
- Favorit byl vystřídán modelem Felicia. Tento vůz svou kvalitou a stylem vyhovuje mezinárodním měřítkům.
1995
- V polovině února byl v Mladé Boleslavi položen základní kámen závodu pro výrobu nového modelu střední třídy s názvem Octavia. Vybudována byla také nová lakovna. Modernizoval se závod v severočeském Vrchlabí. Investice koncernu Volkswagen do těchto i dalších akcí představovaly 20 % všech zahraničních investic do České republiky.
- Volkswagen navýšil svůj podíl na 70 %.
- Oslavy 100 let od založení firmy. Při té příležitosti bylo otevřeno Škoda Muzeum.
1996
- Koncem dubna byl vyroben miliontý vůz značky Škoda od vstupu koncernu Volkswagen.
- 3. září 1996 byl slavnostně otevřen závod pro výrobu modelu Octavia.
- S Octavií, představenou na autosalonu v Paříži, automobilka zavedla svou druhou modelovou řadu.
1998
- V lednu 1998 byl podnik přejmenován na Škoda Auto a. s. a stal se největším průmyslovým podnikem v České republice. Ve stejném měsíci byla zahájena výstavba nové svařovny s kapacitou 1200 karoserií denně.
- V květnu 1998 byla slavnostně zahájena výstavba nového Škoda Parts Centra.
- V listopadu začala stavba vzorového zákaznického centra a haly pro výrobu komponentů motorů a převodovek s roční kapacitou půl milionu jednotek.
- Škoda poprvé vyrobila více než 400 000 vozů za rok. Vozy se vyvážely do 70 zemí.
- Octavia byla doplněna o verzi Combi.
1999
- Další rozšíření palety modelu Octavia o verzi 4x4.
- V dubnu 1999 bylo otevřeno nové výzkumné a vývojové centrum, což posílilo samostatnost Technického vývoje.
- Jako třetí model na trh vstoupila Fabia představená v září ve Frankfurtu.
2000
- Koncern Volkswagen se v květnu stal stoprocentním vlastníkem podniku.
- Byl představen model Fabia ve variantě Combi.
2001
- V Aurangabádu Škoda zahájila výrobu v Indii v Aurangabádu.
- Na trh byl uveden Superb. Škoda tím obnovila tradici modelové řady z třicátých let a vstoupila do vyšší střední třídy.
- Vyrobeny 3 miliony vozů od roku 1991.
2002
- Zahájení prodeje na indickém trhu.
- V Kvasinách byl otevřen nový závod v České republice.
2003
- Škoda vyrobila čtyřmiliontý vůz od vstupu koncernu Volkswagen.
- Na trh byla uvedena Octavia II. generace.
2005
- Byl zahájen provoz nového, rozšířeného logistického centra pro originální díly a příslušenství v Mladé Boleslavi.
- 1. listopadu byl vyroben pětimiliontý vůz od roku 1991.
2006
- Roční výroba poprvé překročila hranici 500 000 vozů.
- Škoda se odhodlala vstoupit na čínský trh.
- Prostorný Roomster se stal čtvrtou modelovou řadou automobilky.
2007
- V Šanghaji Škoda otevřela svůj první exkluzivní autosalon v Číně a společně s podnikem Shanghai Volkswagen zahájila licenční výrobu vozů značky Škoda.
- Na trh přišla nová Fabia.
- Austrálie se stala 100. trhem se zastoupením značky.
2008
- V březnu měl světovou premiéru nový Superb. V závodě Volkswagen Group v ruské Kaluze, ve stoprocentní dceřiné společnosti koncernu Volkswagen, se začaly montovat vozy značky Škoda.
- Škoda slavnostně otevřela vzdělávací centrum Na Karmeli v Mladé Boleslavi. Zde je umístěna i Vysoká škola Škoda.
- Na trh přišly první ekologické vozy řady GreenLine.
2009
- Jako 5. model značky byl na autosalonu v Ženevě představen Yeti.
- Počet vozů vyrobených od vstupu koncernu Volkswagen překročil hranici sedmi milionů.
- V ruské Kaluze začala kompletní výroba modelu Octavia.
- Představen Superb Combi.
2010
- Automobilka poprvé překročila hranice tři čtvrtě milionu prodaných vozů.
- Na pařížském autosalonu Škoda předvedla svůj první elektromobil - studii Octavia Green E Line.
- V prosinci podepsaly Škoda a Shanghai Volkswagen licenční smlouvu na výrobu modelu Yeti v Číně, která bude zahájena v roce 2013.
- Škoda Motorsport získal v šampionátu International Rally Championship.
- V rámci Růstové strategie Škoda se mají celosvětové prodeje do roku 2018 zdvojnásobit a dosáhnout 1,5 milionu vozů.
2011
- Automobilka oslavila jubileum 110 let Škoda Motorsport.
- Byl představen nový firemní design a nově upravené logo jako symboly dalšího vzestupu podniku.
- Studie VisionD nabídla pohled na budoucí designovou architekturu značky.
- Škoda slaví 20. jubileum spolupráce s koncernem Volkswagen.
Další data a fakta:
Prodej 1991: 172 000 vozů
Prodej 2010: 762 600 vozů
Počet zaměstnanců 1991: 17 000
Počet zaměstnanců 2010: 24 700
Trhy se zastoupením značky - 1991: 30
Trhy se zastoupením značky - 2010? 103
Předsedové představenstva společnosti Škoda od roku 1991
Ludvík Kalma – od 16.4.1991
Vratislav Kulhánek – od 16.4.1997
Detlef Wittig – od 1.10.2004
Reinhard Jung – od 1.10.2007
Winfried Vahland – od 1.10.2010
Modely od roku 1991
- Škoda Favorit – 1987
- Škoda Forman – 1990
- Škoda Pick-up – 1991
- Škoda Felicia – 1994
- Škoda Felicia Combi – 1995
- Škoda Pick up – 1995
- Škoda Felicia Fun – 1996
- Škoda Octavia – 1996
- Škoda Octavia Combi – 1998
- Škoda Felicia/Felicia Combi modernizace – 1998
- Škoda Fabia - 1999
- Škoda Octavia Combi 4x4 – 1999
- Škoda Fabia Combi – 2000
- Škoda Octavia RS – 2000
- Škoda Fabia Sedan – 2001
- Škoda Fabia Praktik – 2001
- Škoda Superb – 2001
- Škoda Octavia Combi RS – 2002
- Škoda Fabia RS – 2003
- Škoda Octavia II – 2004
- Škoda Octavia Combi II – 2004
- Škoda Octavia Combi 4x4 II – 2004
- Škoda Fabia/Fabia Combi/Fabia Sedan modernizace – 2004
- Škoda Roomster – 2006
- Škoda Fabia II – 2007
- Škoda Fabia Combi II – 2007
- Škoda Octavia Scout – 2007
- Škoda (Roomster) Praktik – 2007
- Škoda Superb II – 2008
- Škoda Octavia/Octavia Combi modernizace – 2008
- Škoda Octavia/Octavia Combi GreenLine – 2008
- Škoda Yeti – 2009
- Škoda Superb Combi – 2009
- Škoda Octavia RS/Octavia Scout modernizace – 2009
- Škoda Fabia/Fabia Combi/Fabia RS modernizace – 2010
- Škoda GreenLine ve všech modelových řadách – 2010
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz