name | autoweek.cz

Škoda 80 let na čele tuzemských statistik
16.12.2016 | Vladimír Rybecký | Auto archív
V prosinci 1936 se Škoda stala nejprodávanější automobilovou značkou na československém trhu a tuto vedoucí pozici si s vysokým náskokem udržuje kontinuálně dosud.
Již v éře značky Laurin & Klement (1895-1925) se mladoboleslavská automobilka vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Rozpad tradičních trhů po první světové válce spolu s politicko-ekonomickými překážkami v mezinárodním obchodě znamenal pouze dočasný ústup výrazně exportně orientované značky z pozice tuzemské automobilové jedničky. Návrat na výsluní v roce 1936 byl logickým vyústěním více než desetileté práce nových vlastníků z průmyslového gigantu Škoda a managementu v čele s ředitele Karlem Hrdličkou.
Značka Škoda se v Československu stala průkopníkem efektivní pásové výroby a racionální unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s férovým poměrem cena/výkon.
Ze světové hospodářské krize mladoboleslavská automobilka vyšla posílena s novou generací moderně řešených modelových řad Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř-až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.
Podíl značky Škoda na československém trhu se stabilně zvyšoval z 13,8 % na vrcholu hospodářské krize (1933) přes 27,1 % v roce 1936, kdy se značka Škoda stala tuzemským lídrem, až po 39,2 % v posledním předválečném roce. Kromě úspěchů u zákazníků z tehdejšího Československa vykazoval dynamický růst také export i na nejnáročnější evropské trhy, stejně jako do zámoří.
Cesta na vrchol: růst prodejů automobilů značky Škoda, 1933-1938 [ks]
Ve složitém poválečném období se podařilo rychle obnovit produkci v Mladé Boleslavi, k níž se v průběhu následujících dvou let připojily závody Vrchlabí a Kvasiny. Produkci se dařilo zvyšovat i přes omezené státní investice do vývoje a výroby.
Bariéra 10 000 kusů ročně padla v roce 1955 díky náběhu výroby modelu Škoda 440 Spartak. Významný krok vpřed znamenalo vybudování zcela nové, moderně vybavené továrny pro řadu Škoda 1000 MB (1964). Její úspěch doma i v zahraničí umožnil posunout objem výroby za hranici 100 000 vozů ročně (1967).
Na sklonku 80. let se díky moderně koncipovanému vozu Škoda Favorit s pohonem předních kol rozevřely nůžky mezi poptávkou domácích zákazníků a omezenými kapacitami výrobce AZNP (Škoda). Zásadní změnu přinesla privatizace automobilky do rukou největšího automobilového koncernu Evropy, společnosti Volkswagen. Kromě zásadní modernizace i rozšiřování výrobního sortimentu a nárůstu objemu produkce položila značka Škoda velký důraz také na oblast klientské péče.
V nabídce prodejních, servisních a finančních služeb učinila společnost Škoda Auto výrazný kvalitativní pokrok. Prodejní síť značky, čítající v současnosti 184 autorizovaných prodejních partnerů a 230 autorizovaných servisních míst, nedávno prošla plánovanou modernizací. Tradičně stabilní pozice značky Škoda na českém trhu patří k nejpřesvědčivějším důkazům správnosti nastoupené cesty.
Značka Škoda se v Československu stala průkopníkem efektivní pásové výroby a racionální unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s férovým poměrem cena/výkon.
Ze světové hospodářské krize mladoboleslavská automobilka vyšla posílena s novou generací moderně řešených modelových řad Škoda Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř-až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.
Podíl značky Škoda na československém trhu se stabilně zvyšoval z 13,8 % na vrcholu hospodářské krize (1933) přes 27,1 % v roce 1936, kdy se značka Škoda stala tuzemským lídrem, až po 39,2 % v posledním předválečném roce. Kromě úspěchů u zákazníků z tehdejšího Československa vykazoval dynamický růst také export i na nejnáročnější evropské trhy, stejně jako do zámoří.
Cesta na vrchol: růst prodejů automobilů značky Škoda, 1933-1938 [ks]
Značka/rok | 1933 | 1934 | 1935 | 1936 | 1937 | 1938 |
Škoda | 1233 | 1629 | 1892 | 3014 | 4452 | 5028 |
13,8 % trhu | 16,8 % trhu | 20,4 % trhu | 27,1 % trhu | 34,3 % trhu | 39,2 % trhu | |
Praga | 2231 | 2251 | 1980 | 2017 | 2144 | 2566 |
Tatra | 2113 | 2197 | 2326 | 2974 | 3240 | 2786 |
Ostatní čs. | 2582 | 2779 | 2268 | 2055 | 1994 | 1331 |
Import | 771 | 848 | 803 | 1066 | 1137 | 1122 |
Trh ČSR | 8930 | 9704 | 9269 | 11 126 | 12 967 | 12 833 |
Ve složitém poválečném období se podařilo rychle obnovit produkci v Mladé Boleslavi, k níž se v průběhu následujících dvou let připojily závody Vrchlabí a Kvasiny. Produkci se dařilo zvyšovat i přes omezené státní investice do vývoje a výroby.
Bariéra 10 000 kusů ročně padla v roce 1955 díky náběhu výroby modelu Škoda 440 Spartak. Významný krok vpřed znamenalo vybudování zcela nové, moderně vybavené továrny pro řadu Škoda 1000 MB (1964). Její úspěch doma i v zahraničí umožnil posunout objem výroby za hranici 100 000 vozů ročně (1967).
Na sklonku 80. let se díky moderně koncipovanému vozu Škoda Favorit s pohonem předních kol rozevřely nůžky mezi poptávkou domácích zákazníků a omezenými kapacitami výrobce AZNP (Škoda). Zásadní změnu přinesla privatizace automobilky do rukou největšího automobilového koncernu Evropy, společnosti Volkswagen. Kromě zásadní modernizace i rozšiřování výrobního sortimentu a nárůstu objemu produkce položila značka Škoda velký důraz také na oblast klientské péče.
V nabídce prodejních, servisních a finančních služeb učinila společnost Škoda Auto výrazný kvalitativní pokrok. Prodejní síť značky, čítající v současnosti 184 autorizovaných prodejních partnerů a 230 autorizovaných servisních míst, nedávno prošla plánovanou modernizací. Tradičně stabilní pozice značky Škoda na českém trhu patří k nejpřesvědčivějším důkazům správnosti nastoupené cesty.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz