name | autoweek.cz

„Seznam horrorů“ pro zaměstnance Mercedesu

„Seznam horrorů“ pro zaměstnance Mercedesu

17.02.2025 | Aktuality

Mercedes si klade za cíl dosáhnout do roku 2027 úspory ve výši pěti miliard eur. Michael Gerster z Automobilwoche zjistil podrobnosti o tom, co v rámci spořicího programu zaměstnance čeká.

Mezi německými výrobci automobilů nastala doba úsporných programů. Prémiový výrobce Mercedes již také oznámil, že v rámci balíčku úspor „Next Level Performance“ hodlá do roku 2027 ušetřit pět miliard eur. To má stabilizovat míru zisku, která se dostala pod tlak.

 

První podrobnosti o požadavcích managementu nyní unikly různými kanály. Ve speciálním vydání odborových novin IG Metall pro Untertürkheim hovoří závodní rada Mercedesu a člen dozorčí rady Michael Häberle o „seznamu horrorů“, který byl předložen zaměstnancům. Uvádí úspory nákladů, které management plánuje dosáhnout v následujících letech.

 

Nižší bonusy pro zaměstnance

Mimo jiné se jedná o nižší podíl na zisku pro přibližně 90 000 zaměstnanců. V posledních letech to bylo štědré, někdy to bylo i více než 7000 eur (175 000 Kč). Kromě toho se mají snížit jubilejní bonusy za dlouhodobou službu.

 

Stejně jako u Porsche má být výběr mezi penězi a volným časem omezen v kolektivní smlouvě. To by ovlivnilo výsledek kolektivního vyjednávání. Již bylo rozhodnuto, že základní plat pro vedoucí pracovníky, na které se nevztahuje kolektivní smlouva, se letos nebude zvyšovat. Tato nařízení by se měla obdobně vztahovat na představenstvo.

 

Hovoří se také o outsourcingu a programu na snižování pracovních míst uvnitř firmy. To však lze provést pouze společensky přijatelným způsobem, například nařízením o částečném důchodu nebo přirozenou fluktuací.

 

Mercedes má do roku 2030 zavedenou politiku záruky pracovních míst, která vylučuje propouštění z provozních důvodů. Výroba by měla být opět flexibilnější. V budoucnu se budou Vánoce a Silvestr počítat každý jako celý den dovolené, zatímco dříve to bylo jen půl dne.

 

Strana zaměstnanců je ochotná jednat

Zaměstnanci signalizují ochotu jednat. „Chceme také konkurenceschopnou firmu,“ píše Häberle v novinách odborů. „Je jasné, že příštích několik let bude těžkých, že výzvy budou obrovské a že úsilí bude velké. Také vidíme potřebu obezřetných opatření,“ pokračoval Häberle.

 

Vytýká však jednostrannost opatření. „Samotné snižování nákladů nezlepší konkurenceschopnost a není strategií! Rozhovory proto musí mít jasný cíl a poskytnout zaměstnancům dlouhodobou perspektivu a jistotu.“

 

Odbory dlouho volaly po prodloužení jistoty zaměstnání do roku 2035. Předseda podnikové rady Ergun Lümali se podobně vyjádřil ve společném rozhovoru s ředitelkou lidských zdrojů Sabine Kohleisenovou, který byl odvysílán na intranetu společnosti.

 

Mercedes představí své hospodářské výsledky za rok 2024 příští čtvrtek. Prognóza upraveného výnosu prodeje Mercedes-Benz Cars je pouze 7,5 % až 8,5 %. Rok 2025 bude pro Mercedes pravděpodobně také chudý, protože na trh nebudou uvedeny žádné nové modely. Program úspor lze tedy vnímat i jako signál kapitálovému trhu ke stabilizaci marže v letošním roce.

 

Škrty také v USA a Číně

Škrty se ale zjevně netýkají jen Německa. Automotive News informují o drastických úsporných opatřeních v USA. Například náklady v areálu Tuscaloosa v Alabamě se mají paušálně snížit o 25 %. Zaměstnanci o tom byli nedávno informováni na poradě.

 

K úpravám by mělo dojít i v Číně, kde prodej už léta klesá. Vedoucí výroby Jörg Burzer v rozhovoru pro Automobilwoche naznačil možné změny v továrnách: „Bylo by možné restrukturalizovat kapacity, jako jsme to již udělali v Německu,“ řekl a dodal, že by se firma měla připravit na dlouhodobě nižší tržby.

 

Foto: Mercedes-Benz