name | autoweek.cz

Servisní prohlídky motorů EA 189 nemají být povinné

Servisní prohlídky motorů EA 189 nemají být povinné

17.12.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Majitelé vozů Škoda (a pravděpodobně i značek Volkswagen, Audi a Seat) se vznětovými motory Volkswagen EA 189, u nichž byl odstraněn filtr pevných částic DPF si mnohou oddechnout. Servisní prohlídky těchto motorů by u nás neměly být povinné. Hrozí proto příliv ojetin bez DPF z Německa?
Ministr dopravy Dan Ťok prohlásil, že servisní prohlídky pro škodovky zřejmě nebudou povinné, jak doposud hrozilo, protože k tomu nejsou zákonné prostředky. Podle něj je cílem chránit majitele dotčených automobilů, kteří se žádné chyby nedopustili. Dá se tedy předpokládat, že servisní prohlídky vozidel se vznětovými motory EA189 nebudou u nás povinné ani pro vozy značek Volkswagen, Audi a Seat.
 
"Britská autorita VCA, která homologuje škodovky pro evropský trh, stejně jako britské ministerstvo dopravy říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software. V lednu se ještě setkáme se zástupci Visegradské skupiny, kde probereme  jednotný postup. Definitivní rozhodnutí na evropské úrovni ale padne až začátkem příštího roku," prohlásil ministr dopravy Dan Ťok po jednání s britskou homologační autoritou VCA, u níž se homologují vozy Škoda.
 
Problém se vznětovými motory koncernu Volkswagen se týká vozů řady EA 189 se zdvihovým objemem 1,2 l, 1,6 l a 2,0 l. Pro motory 1,6 TDI a 2,0 TDI má koncern připravená řešení, která spočívají v úpravě softwaru, u motoru 1,6 TDI i instalace usměrňovače proudění do sacího potrubí. Pro motor 1,2 TDI bude úprava teprve oznámena. Servisní akce by měly začít během příštího roku.
 
Majitelé automobilů s turbodiesely, u nichž byl nelegálně odstraněn filtr pevných částic (DPF) si tedy mohou oddechnout. Riziko, že se na to při svolávací akci přijde, a jejich automobil bude až do opravy v ceně mnoha desítek tisíc korun vyřazen z provozu, tedy padlo.
 
Vzhledem k tomu, že v Německu by svolávací akce měla být povinná, tak se dá předpokládat, že k nám v nejbližších týdnech začnou směřovat ojeté vozy bez DPF z Německa. V Německu je jízda s vozem s odstraněným DPF nezákonná a hrozí za ni vysoké pokuty. Na rozdíl od ČR se v Německu účinek DPF skutečně kontroluje.