name | autoweek.cz
Schaeffler zruší 4700 pracovních míst
05.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Problémy Volkswagenu už dopadají i na dodavatele. Společnost Schaeffler chce v Evropě zrušit 4700 pracovních míst, z toho 2800 v Německu. Od roku 2029 by se mělo ročně ušetřit 290 milionů eur.
Prohlubují se problémy ve Volkswagenu a dalších německých automobilkách už zasahují i dodavatelské řetězce. Automobilový a průmyslový dodavatel Schaeffler nyní oznámil, že chce v Evropě zrušit 4700 pracovních míst. Schaeffler uvedl, že největší snížení počtu zaměstnanců zaznamená Německo s plánem propustit 2800 lidí v deseti závodech.
Propouštění v Německu se týká celkem deseti míst a pěti dalších evropských lokalit (dva závody má Schaeffler i v České republice), z nichž dvě budou uzavřeny. Jaké to budou chce skupina oznámit do konce roku. Ke snižování počtu pracovních míst by mělo dojít v letech 2025 až 2027. „Rozhodnutí přichází v reakci na náročné tržní prostředí, zvyšující se intenzitu globální konkurence a probíhající transformační procesy ovlivňující automobilový dodavatelský průmysl," uvedl Schaeffler.
Propouštěním má být postižen zejména průmyslový sektor, kde má zaniknout 2500 pracovních míst. V automobilovém sektoru bude zrušeno 1600 pracovních míst. Spojení společností Schaeffler a Vitesco Technologies povede ke zrušení dalších 600 administrativních míst. Očekává se, že kvůli přesunům bude čisté snížení pracovních míst 3700. To odpovídá 3,1 % zaměstnanců. Po fúzi s Vitesco Technologies se počet zaměstnanců od října 2024 zvýšil o 35 000 na 120 000.
Kroky mají zlepšit výsledky divize Bearings & Industrial Solutions. Opatření se týkají i divizí Powertrain & Chassis a E-Mobility. Společnost to přičítá klesajícímu objemu dodávek v technologii spalovacích motorů a oslabení programů elektrického pohonu v Evropě.
Schaeffler a další němečtí výrobci dílů zaznamenali pokles dodávek v souvislosti s problémy v automobilovém průmyslu, které donutily Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW přehodnotit přechod k elektromobilitě. Největší zákazník společnosti Schaeffler Volkswagen dokonce zvažuje uzavření továren v Německu.
Také jiní němečtí dodavatelé bijí na poplach. Bosch varoval, že letos nedosáhne plánovaný finanční cíl. ZF Friedrichshafen v září snížil svůj roční výhled a plánuje do roku 2028 snížit počet zaměstnanců až o 14 000. Continental vyčleňuje svou s problémy bojující jednotku autodílů. Francouzský výrobce pneumatik Michelin oznámil rušení pracovních míst a zavírání závodů kvůli slabé poptávce po autech a levné asijské konkurenci. Do roku 2026 plánuje propustit 1200 lidí a uzavřít dva závody ve Francii.
Upravený zisk společnosti Schaeffler před úroky a zdaněním se ve třetím čtvrtletí propadl o 45 % na 187 milionů eur. Společnost potvrdila prognózu míry zisku pro celý rok ve výši 5 až 8 %. Kromě vlažného automobilového trhu zasáhl Schaeffler ve třetím čtvrtletí i pokles tržeb v průmyslovém podnikání, které vyrábí komponenty pro větrné turbíny a průmyslové roboty. Zejména na čínském trhu s větrnou energií zaznamenala společnost slabou poptávku kvůli levnější konkurenci. V důsledku slabé poptávky po továrních robotech Schaeffler nabídne závod pro průmyslové roboty Melior Motion k prodeji, přemístí provoz závodu průmyslové automatizace Ewellix do Schweinfurtu a uzavře továrnu Ewellix na Tchaj-wanu. Schaeffler koupil závody Melior Motion a Ewellix před dvěma lety.
Schaeffler očekává, že do konce roku 2029 ušetří 290 milionů eur ročně prostřednictvím plánu zvýšení účinnosti. Cílem Schaeffleru je realizovat synergie z akvizice Vitesco Technologies Group za 3,6 miliardy eur, která se specializuje na komponenty pro hybridní vozidla a má silné zastoupení v dodavatelském řetězci elektrických vozidel. Díky fúzi, která byla dokončena v říjnu, zvýšil Schaeffler tržby v oblasti elektromobility. Skupina na avizované kroky počítá s náklady kolem 580 milionů eur.
Generální ředitel Klaus Rosenfeld vysvětlil: „Dnes oznámenými opatřeními řešíme tři věci. Vracíme naše průmyslové podnikání zpět do správných kolej, realizujeme nákladové synergie z fúze s Vitesco Technologies a pokračujeme v transformaci divizí Powertrain & Chassis a E-mobility. Program je v současném prostředí nezbytný pro zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti skupiny Schaeffler. Budeme jej realizovat společensky odpovědným způsobem a s citem pro proporce.“
Foto: Schaeffler
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz