name | autoweek.cz

Šanghaj nebo skončíš
22.04.2025 | Aktuality
Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od jejího evropského korespondenta Nicka Careyho, tentokrát ze Šanghaje. Dnes o tom, že automobilový průmysl míří do Šanghaje, investoři Tesly čekají na odpovědi a tarify koušou Buick.
Přijel jsem do Číny koncem minulého týdne, abych viděl výrobce automobilů, navštívil několik továren a viděl, co je nového na autosalonu v Šanghaji. Toto je moje první návštěva Číny od roku 1997, a i když jsem věděl, že země prošla fenomenální proměnou, stále bylo potřeba vidět to na vlastní oči.
Odborníci z oboru se shodují, že Číňané nyní vyrábějí pravděpodobně nejlepší elektrická vozidla na dnešních silnicích, takže bude fascinující vidět nové modely, některé od značek, které jsem poznal, a jiné, od těch, které jsou pro mě zcela nové.
O tom vás budeme informovat příští týden.
Elektrické sázky automobilek v Šanghaji
Víc než 70 čínských a mezinárodních automobilových značek se tento týden na autosalonu v Šanghaji, který přichází v klíčovou dobu pro domácí i zahraniční rivaly, chystá předvést 100 nových nebo vylepšených modelů.
Dlouhá válka spotřebitelských cen si v Číně, kde většina velkých zahraničních značek v posledních několika letech utrpěla výprask, vybrala svou daň. Mezitím řada čínských automobilových společností, mezi nimi hlavně BYD, šla od úspěchu k úspěchu.
Funkce automatizovaného řízení nové generace se nyní staly nejnovější frontou v boji o prodej vozidel a zisk. Plány automobilek propagovat v Šanghaji asistenční systémy nové generace však byly zmrazeny vládním zásahem proti marketingovým tvrzením používajícím výrazy jako „inteligentní“ nebo „autonomní“ k popisu jejich technologie po březnové smrtelné havárii Xiaomi SU7.
Výsledná vládní kontrola přiměla čínské automobilky jako BYD a Zeekr přepracovat své marketingové prezentace, upustit od vychloubání se schopnostmi automatického řízení a místo toho zdůrazňovat opatrnost řidičů. Asistenční systémy pro řidiče se staly kritickými pro výrobce automobilů aby se mezi sebou odlišili na přeplněném čínském trhu elektrifikovaných vozidel, kde společnost BYD v únoru překonala konkurenci, když začala nabízet svůj asistenční systém „Boží oko“ jako bezplatné standardní vybavení v celé své modelové nabídce, včetně základních modelů s cenou kolem 10 000 USD (220 000 Kč). Bezohledný čínský automobilový trh bude mnohem tvrdší.
Hej Elone, o těch cenově dostupných elektromobilech…
Tesla oznámí výsledky za první čtvrtletí dlouho poté, co jsme se my (dočasní) obyvatelé Šanghaje uložili na noc před velkým představením. Mohou však rozpoutat zajímavou konverzaci, protože investoři mají otázky na generálního ředitele Elona Muska.
Investoři nejvíc touží vědět, co se stalo s dlouho očekávaným dostupným elektromobilem, který je považován za zásadní pro získání více zákazníků. Ale zdroje agentuře Reuters řekly, že zahájení výroby tohoto elektromobilu v USA bylo odloženo až do roku 2026, i když není jasné, proč. A investoři také chtějí vědět, zda Muskův plán na robotaxi jde podle plánu.
Není pochyb o tom, že někteří investoři budou mít zájem vědět, kdy se Musk vrátí do Tesly místo práce pro Trumpovu administrativu.
Tarify zasáhly Buicky
Buick se dostal do konfliktu s tarify amerického presidenta Donalda Trumpa, které narušily vyhlídky značky právě v době, kdy se věci začaly dařit. Prodej kdysi náročné značky vzrostl v prvním čtvrtletí o 39 % díky nové řadě kompaktních SUV Envision, Encore GX a Envista, nejprodávanějším SUV za méně než 30 000 USD (655 000 Kč).
Ale jak uvádí agentura Reuters, tři nejoblíbenější modely Buicku se vyrábějí mimo Spojené státy – Envista a Encore GX v Jižní Koreji a SUV Envision v Číně. Cla by tak mohla k cenovce těchto vozidel přidat tisíce dolarů. Analytici tvrdí, že by to mohlo zastavit dynamiku Buicku a možná ohrozit jeho přežití.
Automobilky jako General Motors, která vlastní Buick, pravděpodobně doufají, že Trump to minulý týden myslel vážně, když naznačil, že cla mohou skončit. President Trump, zdá se, došel k závěru, že americké spotřebitele náhlá masivní cla na zboží odrazují od nákupu.
Hra Toyoty se cly pro RAV4
Jak zjistila agentura Reuters, Toyota zvažuje výrobu další verze svého nejprodávanějšího SUV RAV4 ve Spojených státech aby se vyhnula dopadu amerických cel.
Toyota vyrábí aktuální verzi populárního SUV v Kentucky, Kanadě a Japonsku. Původně plánovala export nového RAV4 do Spojených států z Kanady a Japonska, ale nyní zvažuje jeho výrobu v Kentucky. Jakoukoli změnu ve výrobním programu ale nelze implementovat rychle a vyžaduje dlouhodobé plánování, kvůli časově a kapitálově náročné práci spojené s přestavbou výrobních zařízení Toyoty a úpravou dodavatelských řetězců.
Rychlá kola
Ford zastavil dodávky svých SUV, pick-upů a sportovních vozů do Číny, protože odvetná opatření znamenají, že jeho vozidla podléhají clům až 150 %.
Nová značka elektromobilů od čínské automobilky SAIC vytvořená ve spolupráci s Huawei se jmenuje Shangjie, přičemž první model bude uveden na trh na podzim.
Výrobce nákladních vozidel Volvo Group během příštích tří měsíců propustí až 800 zaměstnanců ve třech amerických závodech vzhledem na nejistotu trhu a obavám o poptávku kvůli Trumpovým clům.
Čínský obchod Fordu, včetně exportu ze země, loni vydělal 900 milionů dolarů před úroky a zdaněním.
Předseda Renaultu Jean-Dominique Senard se chystá odstoupit z představenstva Nissanu, protože japonská automobilka řeší svůj klesající výkon.
Tesla čelí navrhované hromadné žalobě, která tvrdí, že zrychluje počítadla kilometrů ve svých elektromobilech, takže jim rychleji skončí záruka, což šetří společnost Elona Muska od povinnosti hradit opravy.
Foto: PR Newswire, GM, Newspress
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz