name | autoweek.cz

S elektromobily až na doraz - EcoBest Challenge 2024

S elektromobily až na doraz - EcoBest Challenge 2024

07.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Reálné testy EcoBest Challenge 2024 přinesly překvapení i nové premianty v oblasti elektrické mobility. Obecně se zrychluje dobíjení a prodlužuje dojezd, ale stále nepřichází nezbytné zlepšení v efektivitě využití elektrické energie.

Test EcoBest Challenge 2024 je prvním evropským nezávislým reálným dopravním testem běžných elektromobilů, který odhaluje jejich skutečné ekologické vlastnosti. Je jediným testem tohoto druhu s transparentním, neutrálním a vyváženým přístupem. Výsledky vycházejí z konzistentní metodiky testování použité shodně pro všechny vozy. Tato metodika je inspirována praktickými potřebami a jízdním chováním většiny evropských motoristů vycházejícím z jejich každodenního dojíždění.

 

EcoBest Challenge není srovnávací test ani test rekordního dojezdu nebo naopak test maximální výkonnosti, který má ověřit, jak agilní jsou elektromobily. EcoBest Challenge uvádí výsledky měření a nabízí hodnocení založené na našich vlastních patentovaných indexech a měřeních. Na základě údajů poskytnutých organizací AutoBest se uživatelé mohou sami rozhodnout, zda jim přechod na elektrický vůz vyhovuje a posoudit, zda vozidlo, které by si chtěli koupit, může splnit jejich skutečné potřeby.

 

Testované elektromobily

S cílem poskytnout evropským uživatelům automobilů korektní informace o skutečné efektivitě a možnostech využití nejnovějších elektricky poháněných vozů uskutečnila nezávislá mezinárodní organizace AutoBest nové vydání svého testu EcoBest Challenge se 13 novými elektromobily od 13 různých výrobců s hodnocením jejich parametrů v reálném provozu při srovnatelných a plně reprodukovatelných podmínkách. Výsledkem je sedm různých vyhodnocení testů, jejichž výsledky jsou pro uživatele ty nejzajímavější. Použitá jedinečná metodika měření, vyvinutá a vylepšená společností AutoBest, byla certifikována nezávislou organizací Bureau Veritas.

 

Vybírány jsou nové elektromobily s homologovaným dojezdem podle WLTP delším než 350 km a se základní cenou do 65 000 eur bez daně a pobídek. Porotci AutoBest v rámci EcoBest Challenge 2024 testovali tyto vozy: Audi Q4 Sportback 45 e-tron, BMW i5 Touring, BYD Dolphin, Fiat 600e, Honda e: Ny1, Hyundai Kona, Kia EV9, Lancia Ypsilon, Mini Cooper SE, Opel Corsa, Tesla Model Y, Volkswagen ID.7 a Volvo EX30. Podrobné specifikace každého z nich jsou uvedeny v tabulce.

 

Jak byla organizována EcoBest Challenge

Test se odehrál ve Vairanu nedaleko Milána, kde sídlí zkušební základna magazínu Quattroruote. Jízdy začaly a skončily v areálu Vairano ASC, kde jsme také vozy dobíjeli. Všechny testované elektromobily byly běžné sériové modely s jednou osobou na palubě, aktivním klimatizačním systémem a zařízením infotainmentu a s tlakem pneumatik doporučeným značkou. Všechny vozy jezdily v režimu „Normal“ a využívaly režim rekuperačního brzdění v městském prostředí, pokud byl k dispozici.

 

Všechna vozidla ujela sérii tří okruhů s různou délkou zahrnující dálnice (55 %), konvenční silnice (25 %) a městské prostředí (20 %). Řídili je motorističtí novináři z organizace AutoBest. Řidiči měnili auta každých 30 km, aby výsledky neovlivnil individuální styl jízdy. Vozy jely v koloně za vedoucím vozem stanovujícím průměrnou rychlost a po celou dobu respektovala rychlostní limity. Po dosažení indikace 0 % akumulátoru nebo dojezdu 0 km na sdruženém přístroji pokračovala v jízdě v areálu Vairano ASC až do úplného zastavení.

 

Shrnutí výsledků

Letošní testy ukazují velká zlepšení ve srovnání s minulými roky v některých oblastech, jako je rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, ale žádná zlepšení v klíčové oblasti energetické účinnosti, která by se přitom měla naléhavě stát hlavním cílem výrobců elektrických vozidel. I když obecně elektrická mobilita činí velký pokrok, a to mnohem vyšším tempem, než se očekávalo, tento pokrok není homogenní, což ukazuje skutečnost, že v sedmi kategoriích testů a indexech EcoBest Challenge zvítězilo šest různých vozů od šesti různých značek - dvakrát Volvo a po jednom prvenství získaly Kia, Audi, Opel, Honda a Mini. Dalším překvapením je skutečnost, že ačkoli je Tesla lídrem a měřítkem elektrické mobility, její Model Y v roce 2024 nedominuje v žádné kategorii.

 

„Letos EcoBest Challenge opět dokazuje, že neexistuje jediné auto, které by dokázalo zvítězit ve všech hodnoceních. Důležitý je zájem uživatelů elektromobilů dozvědět se, která z těchto klíčových měření jsou pro ně důležitější. V AutoBest to bedlivě sledujeme a snažíme se přizpůsobit tomu podobu výsledků EcoBest Challenge. To je důvod, proč v letošním roce sdělujeme pořadí našich indexů a výsledků měření,“ dodal Dan Vardie

 

Homologovaný dojezd je blíž skutečnosti (index EcoC 1)

V rámci EcoBest Challenge používá AutoBest dva patentované indexy. EcoC 1 představuje poměr mezi skutečným dojezdem a údajem podle WLTP. V tomto vydání EcoBest Challenge žádný z testovaných modelů nepřekonal homologovanou hodnotu dojezdu uváděnou na základě měření v rámci cyklu WLTP. S vynikající hodnotou indexu EcoC 1 98,95 % je Audi Q4 Sportback 45 e-tron ​​nejblíž skutečnému dojezdu a současně je jedním z nejlepších v historii EcoBest Challenge. Ze zbývajících je šest mezi 80-90 % a zbývajících šest je mezi 73 % a 79,8 %. Všechny vozy dosáhly víc než 73 %.

 

Raději dobíjet dřív než je akumulátor na nule

EcoBest Challenge je od počátku průkopníkem prokazování, že akumulátor má využitelnou kapacitu i poté, co ukazatel na sdruženém přístroji ukáže dojezd 0 km nebo stav akumulátoru 0 %. Všechny vozy jely až do úplného vybití akumulátoru a konečné zastávky. Tentokrát 12 z 13 vozů prokázalo strategickou rezervu elektrické energie pro ujetí mezi 2 a 24 km. Volvo EX 30 je vítězem tohoto měření, ale daleko za rekordem 45 km naměřeným v loňském ročníku. Pouze jedno auto se zastavilo, jakmile indikátor akumulátoru na sdruženém přístroji ukázal 0 %.

 

I když je velmi užitečné vědět, kolik života ještě máte ve zdánlivě prázdném akumulátoru, AutoBest naléhavě doporučuje nikdy nevstupovat do situace, abyste tuto strategickou rezervu využili.

 

Stále je potřeba pracovat na zlepšení energetické účinnosti (Index EcoC 2)

Klíčový index AutoBest EcoC 2, představený před třemi lety, uvádí skutečnou energetickou účinnost elektrických vozidel. Ukazuje, kolik kilometrů skutečného dojezdu může konkrétní vůz poskytnout z 1 kWh kapacity akumulátoru. EcoC 2 je tedy nejdůležitějším vyjádřením energetické účinnosti elektromobilu. S indexem EcoC 2 6,84 km/kWh byl Opel Corsa nejlepší. Dalších sedm vozů letos vykázalo víc než 6 km/kWh, čtyři byly mezi 5 a 6 km/kWh a pouze jeden byl pod 5 km/kWh. Nejnižší hodnota EcoC 2 v testu byla pouze 4,52 km/kWh, což je v souladu s nejnižšími indexy EcoC 2 z předchozích let. Připomínáme ale, že rekord byl stanoven už v roce 2021 s pozoruhodnými 8,07 km/kWh u vozu Dacia Spring.

 

„Ve srovnání s předchozími verzemi jsme zjistili nižší průměrný index EcoC 2 u všech letos testovaných vozů. Nejúčinnější vůz Opel Corsa dosáhl 6,84 km/kWh, což je nižší výsledek ve srovnání s loňským číslem 1. Na základě tohoto vývoje zdůrazňujeme, že je třeba, aby se všichni výrobci elektromobilů i nadále zaměřovali na způsob využívání energie k pohonu auta. AutoBest byl první nezávislou organizací, která zdůraznila prvořadý význam energetické účinnosti u elektromobilů. Také jsme předpověděli, že dosažení 10 km/kWh by mělo být možné v příštích několika letech. Letošní výsledky EcoC 2 však ukazují, že průmysl v energetické účinnosti nijak nepokročil. Aby byla elektromobilita konkurenceschopná, měla by dramaticky vzrůst energetická účinnost, a to je klíčový požadavek pro všechny výrobce elektromobilů po celém světě,“ řekl Dan Vardie.

 

Velké zlepšení rychlého nabíjení a ambivalentní výsledky pomalého procesu

Měřili jsme s velkou přesností procesy pomalého AC i rychlého DC nabíjení pomocí stanic 22 kW AC a 350 kW DC, které poskytly všem testovaným vozům maximální kapacitu pro dobití. Měřili jsme čas potřebný pro proces nabíjení. Střídavým proudem (AC) jsme akumulátory nabíjeli od 0 do 100 %, zatímco proces nabíjení stejnosměrným proudem (DC) byl ze 20 % ne 80 %, což je nejběžnější doporučený cyklus. Časy pro nabití na 100 km jsou průměrem celého procesu nabíjení. Rychlost procesu není během rychlonabíjení DC lineární. AutoBest má všechny grafy nabíjení, které jsou součástí dat na vyžádání k dispozici.

 

Nejvýznamnějším a vynikajícím výsledkem letošního testu je doba rychlého DC nabíjení pro prodloužení dojezdu o 100 km u všech 13 testovaných vozů mezi 7 a 18 minutami. Kia EV 9 se umístila na 1. místě se 7 minutami pro 100 km! Tento výkon ukazuje, jak moc výrobci elektromobilů pokročili v tomto pro uživatele elektromobilů významném parametru. Průměr je lepší než loňská měření a všem uživatelům elektromobilů jasně ukazuje, že čas na rychlé dobíjení se rapidně krátí. Loni jsme měli rekord 4 minuty pro Hyundai Ioniq 6, ale důležité je také vyzdvihnout fakt, že v loňském roce byla nejdelší doba pro rychlé nabití na 100 km 25 minut, jednoznačně delší než letos.

 

Méně působivé jsou schopnosti testovaných vozů při AC nabíjení pro dojezd 100 km, a to od 59 minut u nejlepšího Volva EX 30 až po 2 hodiny a 27 minut, přičemž je zajímavé, že poslední v žebříčku AC nabíjení je Kia EV 9, tedy nejlepší v rychlém DC nabíjení.

 

Skutečná efektivita procesu nabíjení (test EcoC 3)

Dalším zajímavým výsledkem testu EcoBest Challenge je energie potřebná k plnému nabití vozů se zcela vybitým akumulátorem. AutoBest používá index EcoC 3 - poměr mezi skutečnou energií nabitou do akumulátoru a oficiální čistou kapacitou, což je vyjádření účinnost procesu nabíjení. Všechna vozidla vyžadovala víc energie, než je kapacita akumulátoru, a to mezi 2,5 % a 20,1 %. Nejlepší v tomto kritériu je Honda e:Ny1, která si zachovává maximum energie přijaté z nabíječky.

 

Dodatečná spotřeba při dobíjení má několik příčin. Při transformaci střídavého proudu (ze sítě) na stejnosměrný (do akumulátoru) dochází k určité ztrátě energie. Část energie napájí systémy auta používané k nabíjení, hlavně měnič, ale také software, zásuvku a vše, co s procesem souvisí. Energie se během procesu spotřebovává i na chlazení akumulátoru (tato energie se zvyšuje při rychlém nabíjením, zejména v horkých klimatických podmínkách). Stav akumulátoru a typ nabíječky může také způsobit určité ztráty.

 

Skutečná energetická účinnost v poměru s účinností nabíjení (index EcoC 4)

V rámci neustálého zlepšování a hledání ještě lepší perspektivy o reálných parametrech AutoBest loni přidal index EcoC 4, klíčový parametr pro hodnocení skutečné účinnosti elektromobilů. Měří, kolik kilometrů auto ujede na 1 kWh, přičemž nebere v úvahu čistou kapacitu akumulátoru, ale celkové množství energie dodávané nabíječkou k jejímu naplnění. Nejlepší index EcoC 4 dosahuje Mini Cooper SE s hodnotou 5,82 km na skutečně nabitou 1 kWh. Kvůli vyšším ztrátám energie při nabíjení vychází jednička v EcoC 2 Opel Corsa v žebříčku EcoC 4 jako třetí.

 

Závěrečné shrnutí

Cílem testu EcoBest Challenge není určit pořadí 13 vozů, ale nabídnout důvěryhodné informace, které pomohou k výběru realističtější varianty pro evropského spotřebitele. Každý by měl učinit osobní volbu na základě svých individuálních potřeb mobility. AutoBest věří, že neexistuje žádný vůz, který by uspokojil všechny možné potřeby spotřebitelů. EcoBest Challenge poskytuje průměr získaný za určitých podmínek. AutoBest netvrdí, že dosahuje absolutně ideální průměr, ale věří, že je velmi blízko a poskytujeme data, která umožňují co nejspravedlivější srovnání mezi testované vozy. AutoBest je přesvědčen, že všechny výsledky jsou mnohem blíž realitě než údaje homologované podle WLTP. AutoBest si stojí za všemi výsledky a údaji vyplývajícími z nezaujatého testu EcoBest Challenge uskutečněného přesně stejným způsobem pro všechny vozy, jak je certifikováno Bureau Veritas.

 

„Testy uskutečněné v rámci EcoBest Challenge 2024 opět jasně ukazují, že budoucnost elektromobilů nespočívá ve stále větších akumulátorech, ale ve zlepšování energetické účinnosti, což znamená v prodlužování vzdálenosti, kterou lze ujet na každou jednu kWh. Na druhou stranu je klíčové poskytování rychlejšího dobíjení a kratších nabíjecích dob. I když jsme viděli velký pokrok v dobách nabíjení, byli jsme zklamáni spíše stagnující energetickou účinností,“ řekl Dan Vardie, zakladatel a předseda organizace AutoBest a tvůrce testu EcoBest Challenge.

 

Výsledky předchozích ročníků EcoBest Challenge:

2023

https://www.autoweek.cz/zhodnoceni-ecobest-challenge-2023

2022

https://www.autoweek.cz/novy-rocnik-testu-elektromobilu-ecobest-challenge

2021

https://www.autoweek.cz/prulomovy-test-elektromobilu

2018 (nultý ročník)

https://www.autoweek.cz/web/article?route_url_id=68140&id=7637

 

Foto: AutoBest