name | autoweek.cz

Rudá vlajka pro Evropu

Rudá vlajka pro Evropu

17.07.2024 | | Aktuality

Evropský korespondent Reuters pro automobily Nick Carey zdraví z Londýna. Pokud jde o tempo dění kolem aut, letošní léto nevykazuje žádné známky hluchého období pro zprávy.

Nick Carey přiznává, že by byl raději, kdybychom měli víc tradičních letních odlehčených zpráv o psech na skateboardu, policajtech, kteří kradli sýr, nebo o uprchlých lvech, ze kterých se vyklubali divočáci. Probíhající sága o prozatímních clech, která Evropská komise uvalila na čínské elektromobily na začátku tohoto měsíce, přinesla nutnost, aby do pondělí večer členské státy EU zaregistrovaly svůj postoj v nezávazném hlasování. Z dosud známých vyjádření hlasovaly pro cla Itálie a Španělsko, zatímco Švédsko a Německo se zdržely, což se v realitě počítá jako souhlas s tarify. Bez Německa je těžké odhadovat, jak se kritici tarifů dostanou ke kvalifikované většině 15 členů EU zastupujících 65 % obyvatel EU aby se proti nim mohli postavit.

 

Mezitím se Donald Trump o víkendu stal obětí atentátu a od smrti jej dělilo jen pár centimetrů. Pouhých čtyřicet minut poté, co zazněly výstřely, Elon Musk podpořil Trumpovu kandidaturu na prezidenta. Odhlédneme-li od zřejmých otázek, které v souvislosti s americkými prezidentskými volbami vyvolává podpora vlastníka X (nebo Twitteru, jak tomu pořád všichni říkají), je to pozoruhodný okamžik. Zejména proto, že nejbohatší muž světa a Trump přesně před dvěma lety spolu otevřeně bojovali. Od dob Henryho Forda žádný generální ředitel americké automobilky nezveřejnil své politické názory tak veřejně.

 

Zapojit se do napjaté americké politické arény by pro Teslu mohlo přinést novou nejistotu a nevítanou pozornost, když už Muskova polarizující osobnost zjevně odrazuje potenciální kupce.

 

Maovo oblíbené auto přijíždí do Evropy

Čínská automobilová skupina Hongqi ještě v tomto roce v Evropě uvede své elektrické modely EH7 a EHS7 nejméně v šesti zemích, kde již uzavřela dohody s dealery. Značka Hongqi, neboli Rudá vlajka, která byla známá jako oblíbená auta bývalého předsedy a státního vůdce Mao Ce-tunga, je v Evropě téměř neznámá.

 

V 50. letech společnost FAW, která Hongqi vlastní, vyvinula auto pro přední představitele komunistické strany poté, co Mao řekl, že chce čínskou značku, která by nahradila limuzíny sovětské výroby. Na stále přeplněnějším trhu se spoustou dalších nováčků – BYD, Nio, Zeekr, Chery – je těžké odhadovat, jak velký pokrok může Hongqi v Evropě dosáhnout.

 

Oznámení je však pozoruhodné, protože přišlo týden po zprávě Evropské komise o jejím vyšetřování čínských dotací pro její výrobce EV a necelý týden poté, co cla na čínské elektromobily vstoupila v platnost. Příchod Hongqi ukazuje, že cla jen málo zpomalí nápor čínských značek, které vidí Evropu jako dobrý trh pro vytváření marží, zatímco u nich doma zuří cenová válka.

 

Rostoucí nejistota odborů ohledně Bidena

Vůdce United Auto Workers Shawn Fain v pátečním projevu kritizoval Donalda Trumpa, když řekl, že by byl „úplnou katastrofou pro dělnickou třídu.“ Ale v zákulisí má vedení UAW pochybnosti, že Joe Biden může v letošních listopadových prezidentských volbách porazit Donalda Trumpa. Zdroje řekly reportérům Reuters, že se Fain ve čtvrtek později sešel s výkonným výborem svazu, aby prodiskutoval své hluboké obavy ohledně závodu a probral další kroky. Ve svém pátečním projevu Fain na Trumpa útočil, ale nezmínil Bidena jménem ani jeho podporu jeho kandidatury.

 

Fain a UAW jsou důležitými spojenci Bidena a očekává se, že budou hrát klíčovou roli při pomoci Bidenovi vyhrát v klíčových státech, včetně automobilového srdce Michiganu. Biden pro nadcházející volby spoléhal na odborovou podporu a aktivně se jim dvořil. Ale další potenciální ránu jeho kandidatuře hlásí reportéři Reuters v tom, že odborová unie Teamsters zvažuje, že letos při volbě prezidenta nikoho nepodpoří.

 

Nejistota na vrcholu odráží rozdělené názory v zemi. Řadoví členové UAW ve zmenšující se továrně na traktory CNH ve Wisconsinu, s nimiž hovořil reportér Reuters Timothy Aeppel, jsou rozděleni v tom, zda víc pro záchranu jejich pracovních míst udělá Trump nebo Biden.

 

Čínský hlavolam z Thajska

Před pouhými dvěma týdny otevřela čínská automobilka BYD továrnu na elektromobily v Thajsku, svou první v jihovýchodní Asii. To byl pro Thajsko okamžik slávy, který zemi vysloužil chválu za její průmyslovou vizi. Ale jak upozorňují reportéři Reuters, došlo k tomu jen několik týdnů poté, co japonská Suzuki oznámila, že svou továrnu v Thajsku uzavře.

 

Thajsko je chyceno mezi tím, že je atraktivním místem pro čínské výrobce elektromobilů, a tím, že nese hlavní tíhu levného dovozu z Číny a propadající se průmyslové konkurenceschopnosti kvůli faktorům, jako jsou rostoucí ceny energií a stárnoucí pracovní síla. V Thajsku bylo za poslední rok uzavřeno 2000 továren, což devastuje jeho výrobní sektor, který přispívá téměř čtvrtinou k jeho hrubému domácímu produktu. Uzavírání továren mezi červencem 2023 a červnem 2024 vzrostlo o 40 % oproti předchozím 12 měsícům.

 

Vzhledem k tomu, že thajská ekonomika má letos růst méně než se čekalo, požádala Federace thajského průmyslu vládu, aby se zabývala opatřeními, která by zabránila celním únikům v rostoucím obchodním sporu mezi USA a Čínou a vysokým překážkám uvaleným na některé čínské zboží v jiných regionech.

 

Musk oddaluje uvedení robotaxi

Elon Musk odložil představení robotického taxi Tesla na blíže nespecifikované datum.

 

Po dubnové zprávě agentury Reuters, že Tesla ruší svůj dlouho očekávaný cenově dostupný elektromobil, Elon Musk posílil důvěru akcionářů příslibem, že automobilka v srpnu představí robotaxi. Musk poskytl minimum podrobností a skeptičtí experti tvrdili, že Tesla se nezdála být ani zdaleka připravena odhalit jakýkoli smysluplný pokrok v autonomním řízení. Společnost také v současné době vede soudní spor kvůli zavádějícím tvrzením o svém autonomním řízení a je předmětem vládního vyšetřování, zda se s těmito tvrzeními dopustila podvodu na trhu s cennými papíry.

 

Krok odložit představení robotického taxi Tesla, který byl podle Muska způsoben změnou designu přední části vozidla a některých dalších věcí, pravděpodobně skeptiky Tesly nijak nepřekvapil.

 

Rychlá kola

Největší americký prodejce aut AutoNation očekává, že zisk ve druhém čtvrtletí dosáhne jen 1,50 dolaru na akcii kvůli výpadkům způsobeným kybernetickým útokem na dodavatele technologií CDK v červnu.

 

Vietnamský výrobce elektromobilů VinFast odložil spuštění plánované továrny v Severní Karolíně za 4 miliardy dolarů na rok 2028 a snížil odhad dodávek pro tento rok o 20 000 kusů z důvodu nejistoty na globálním trhu s elektromobily.

 

Foto (Hongqi EH7) PR Newswire, (vstup BYD do Thajska) Newspress, (Elon Musk) presseportal a (Tesla robotaxi) Tesla