name | autoweek.cz
Roste stáří přeprodávaných ojetých aut
23.10.2024 | | Tiskové zprávy
Statistický souhrn informací o trhu prodávaných ojetých vozidel za letošní první tři čtvrtletí Cebia Summary 3/2024.
Na český trh se dováží stále méně osobních ojetých aut. V letošním roce totiž došlo k dalšímu meziročnímu poklesu, a to o 9,5 %, kdy se k nám dovezlo 107 209 ojetých vozidel. Počet aut ze zahraničí se přitom snižuje už třetím rokem v řadě a letos dosáhl nejnižší hodnoty od roku 2014. Oproti předchozímu roku však letos pokles mírně zpomalil, loni ve stejném období se počet dovezených aut snížil meziročně o 12 %.
Průměrné stáří letos dovezených ojetých aut dosahuje 10,5 roku. Podíl těch, která byla starší 10 let, činil 49,03 %. Vozidla, která byla vyrobena před 15 a více lety, tvořila 23,13 % z dovezených ojetin.
Menší počet dovezených aut dal prostor k většímu přeprodeji vozů, ať už těch, co byly do České republiky dovezené v minulých letech, nebo tuzemských. Předprodávala se však více i auta s vyšším stářím, což však vedlo k nárůstu průměrného stáří prodávaných ojetin o pět měsíců na 9,7 roku. Auta ze zahraničí zestárla z 10,8 na 11,2 roku, vozy s uvedeným českým původem ze 7,7 na 8,3 roku.
Z hlediska původu aut se trh stále více diverzifikuje. Auta s deklarovaným českým původem přitom měla mírně nadpoloviční podíl v nabídce (51,60 %). U každého pátého vozu uváděli prodejci německý původ (19,62 %) a rovněž každé páté auto nemělo uvedený žádný původ nebo pocházelo z jiné země, kterou nelze v inzerci zaškrtnout. Dostává se k nám stále více vozů z USA a Kanady či ze Švédska. V případě aut ze států Severní Ameriky je problémem to, že drtivá většina z nich je po havárii, v případě Kanady se k nám dovážejí nezřídka i kradené vozy. Je také třeba dodat, že statistiky vycházejí z dat, která u vozů uvádějí prodejci, ve skutečnosti se každé páté prodávané auto prodává s falešným původem, což znamená, že prodejci u těchto aut neuvádí skutečnou zemi původu. Nejčastěji prodejci falšují německý původ, ale i v nemalé míře i český. Taková auta pocházejí nejčastěji z jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Prodejci i kupující také někdy zaměňují zemi, ze které bylo vozidlo dovezeno, za zemi původu, tedy pro kterou bylo vyrobeno.
Se zvýšeným stářím vozů mírně narostl průměrný stav km na tachometru, a to o 5000 km na 151 000 km. K manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů dochází čím dál častěji, a to minimálně u třetiny prodávaných ojetin, v případě aut dovezených ze zahraničí je stáčení tachometrů častější. Mimo jiné
Naopak průměrná cena za ojeté auto klesla meziročně o 4,68 % z 298 000 Kč na 284 000 Kč. Ve srovnání s letošním prvním pololetím jde o pokles o 3000 Kč.
Auta se přitom prodávají v průměru o 4 dny déle než loni. Průměrná doba prodeje ojetiny letos činila 71 dní. Průměrnou dobu prodeje ojetého auta zkracuje Základní prověření historie vozidla od Cebia, který mohou prodejci zdarma poskytnout svým zákazníkům. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu, jsou pro ně atraktivnější a takové vozy vzbuzují v kupujících větší důvěru. V těchto případech se auta prodávají v průměru za 57 dní, tedy v průměru o 14 dní rychleji.
Auta na naftu tvoří letos 48,62 % nabídky a stále se jedná o nejčastější typ pohonu mezi ojetými auty. Vozidla na benzín se však drží v těsném závěsu s 46,61 % trhu. Podíl elektroaut se zvýšil z loňských 0,89 % na 1,32 % a 2,10 % aut mělo hybridní pohon.
Téměř o 1 % přibylo aut s propadlou STK, když jejich podíl dosáhl 23,51 %. Podíl aut, u nichž prodejci tvrdí, že jsou po prvním majiteli, se prakticky nezměnil – letos tvoří 46,05 nabídky. To však neodráží realitu, ale ukazuje na klamnou praktiku prodejců. Ve skutečnosti se u dvou třetin aut jedná o falešnou informaci.
Ještě horší je situace ohledně havarovaných aut. To, že byla v minulosti havarovaná, je totiž uvedeno jen u 0,38 % aut při průměrném stáří téměř deseti let. Podíl těchto aut se meziročně ještě snížil, což ukazuje na to, že zatajování havárií se jen tak nevymýtí. Realita je přitom taková, že z desetiletých aut je po havárii 60 %. Kupující, kteří se spoléhají na informace od prodejce a sami si neprověří historii vozu, velmi často naletí na podvod.
Podvody s haváriemi, stočenými tachometry, omlazováním vozů či uváděním falešné země původu lze přitom odhalit během několika minut online na www.cebia.cz. Prověřit si lze auto s českým i zahraničním původem.
Graf: Cebia
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz