name | autoweek.cz
Ropný gigant věří v trvalou sílu benzinu
13.07.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Podle největší světové ropné společnosti Saudi Aramco budou spalovací motory existovat velmi, velmi dlouho. Dokládá to její investice do společnosti Horse Powertrain vytvořené Renaultem a čínskou společností Geely.
Státem vlastněná ropná skupina Saudi Aramco, která loni vydělala 500 miliard dolarů na tržbách především z těžby, zpracování a prodeje ropy, investovala 740 milionů eur do 10% podílu ve společnosti Horse Powertrain, která se zabývá výrobou spalovacích motorů.
Luca de Meo, generální ředitel Renault Group, k tomu řekl: „Snížení emisí uhlíku z automobilů nebude individuální hrou. Vyžaduje, aby nejlepší hráči spojili své síly, otevřeli nové cesty a přišli s inovativními řešeními. To se nyní děje, když vítáme Aramco jako strategického partnera v Horse Powertrain. Zrodil se tým snů aby znovu objevil budoucnost spalovacích motorů a hybridních technologií.“
Co je to Horse Powertrain
Společnost Horse Powertrain se sídlem v Londýně byla založena před rokem skupinami Renault Group, Zhejiang Geely Holding Group a Geely Automobile Holdings. Společný podnik vznikl tím, že skupiny Geely a Renault do ní vyčlenily své divize spalovacích motorů a převodovek. Společnost s 19 000 zaměstnanci má 17 továren po celém světě. Vyrábí 3,2 milionu jednotek ročně, ale chce jich vyrábět až 5 milionů, což ji za řadí na stejnou úroveň jako Stellantis. Produkce Horse zahrnuje všechny typy řešení pohonných jednotek – full hybridy a plug-in hybridy s dlouhým dojezdem i spalovací motory využívající alternativní paliva, jako jsou etanol, metanol, LPG, CNG, vodík atd.
Aramco získá 10% podíl v Horse Powertrain rovným dílem od Renault Group a Geely, které si ponechají 45% podíl. Cena, kterou má Aramco zaplatí, je založena na ocenění podniku ve výši 7,4 miliardy eur.
Dlouhá budoucnost se spalovacími motory
Výkonný viceprezident Saudi Aramco Jásir Mufti při podpisu smlouvy prohlásil: „Pro svět bude neuvěřitelně drahé úplně vymýtit spalovací motory nebo se bez spalovacích motorů obejít. Pokud se podíváte na cenovou dostupnost a spoustu dalších faktorů, pak si myslím, že spalovací motory budou existovat velmi, velmi dlouho.“ Na otázku, zda si myslí, že tu spalovací motory budou navždy, Mufti odpověděl ano. Saudi Aramco opakovaně uvádí, že i v roce 2050 bude více než polovina všech aut stále jezdit se spalovacími motory.
Generální ředitel společnosti Horse Matias Giannini k tomu dodal: „Věříme, že v letech 2035, 2040 a dokonce i po roce 2040 stále uvidíme značný počet vozidel se spalovacími motory. Určitě více než polovina, a to až 60 %, populace bude stále v nějaké formě používat spalovací motor, a to samostatný nebo jako součást plně hybridního nebo plug-in hybridního pohonu.“
Giannini dodal, že Horse si již zajistil pár obchodních kontaktů a jedná s několika výrobci automobilů aby jim dodával motory. „Máme na trhu řadu nových motorů, například kvůli řešení legislativy. Zatímco mnoho automobilových společností se rozhodlo přestat investovat do vývoje spalovacích motorů v reakci na nové normy EU, my jsme pokračovali,“ dodal Giannini.
Globální strategie Horse Powertrain
Strategie Saudi Aramco a dalších akcionářů Horse, čínské automobilky Geely a jejího francouzského partnera Renault, vychází z toho, že jakmile automobilový průmysl přestane navrhovat a vyvíjet vlastní spalovací motory, začne je kupovat od třetích stran.
„Nikdo nedělá to, co navrhujeme. Pokud jste dnes automobilkou, stoprocentně se zaměřujete na elektromobily. A najednou si uvědomíte, že v jednom regionu vaši zákazníci chtějí hybridní vozidla. Pak se můžete stát partnerem společnosti Horse Powertrain. Stále budete mít své značkové vozidlo. Všichni tak vyhrávají. Nemusíte vynakládat velké investice, nemusíte přeskupovat své konstrukční týmy, můžete mít něco mnohem rychlejšího, stále vyrábět ve vašich závodech, zaměstnávat lidi mimo váš region a nabízet více možností konečnému spotřebiteli,“ řekl Giannini. Podle Gianniniho je Horse schopen vyrobit 80 % typů motorů, které jsou v současnosti na trhu.
Úspěch podniku bude záviset na tom, zda ostatní výrobci automobilů budou ochotni vložit svou důvěru do společnosti vytvořené jejich konkurenty. „Ne každý v tuto chvíli rozumí tomu, jak vypadá náš obchodní model. Horse potřebuje sdělit světu, že je nezávislou firmou, která podporuje každého, nejen své mateřské společnosti,“ řekl Giannini.
Mufti je přesvědčen, že pragmatismus zvítězí: „Ve finále je tu každý proto, aby vydělával peníze. Výrobci automobilů jsou zvyklí na outsourcing dodavatelům a pokud se motory Horse ukáží jako nákladově efektivní a vysoce účinné, pak tu bude spousta hodnotných nabídek.“
„Přechod na EV je pomalejší, než si někteří mysleli, a jsou tu hybridy, o kterých si někteří mysleli, že zmizí, takže cesta k elektromobilitě bude delší. Pro Geely a Renault dává smysl pokusit se dosáhnout velký objem produkce kombinací jejich výroby. Potenciálními zákazníky Horse by mohly být menší automobilky jako jsou Honda nebo Nissan. Logickým hřištěm pro Horse a jeho motory bude v Evropě. V dnešním světě chce spalovací motory zabít pouze Evropa. Ani Číňané, ani Američané nepracují tímto směrem,“ konstatoval Philippe Houchois, automobilový analytik ze společnosti Jefferies.
Investice Saudi Aramco do budoucnosti se spalovacími motory
Saudi Aramco loni koupilo americkou značku maziv Valvoline za 2,65 miliardy dolarů a všechny motory vyráběné Horse budou mít jako první náplň produkty Valvoline. „S velkým důrazem na inovace je naším cílem poskytovat řešení, která mohou pomoci snížit emise skleníkových plynů z dopravy a zároveň vyhovět potřebám výrobců vozidel i motoristů. Zajištěním dlouhodobého partnerství mezi Valvoline Global a Horse Powertrain, Renault Group a Geely v souvislosti s touto investicí prokazujeme schopnost společnosti Aramco vytvářet a získávat hodnotu na globální úrovni,“ prohlásil šéf technologií a inovací Saudi Aramco Ahmad O. Al Khowaiter
Saudi Aramco zintenzivnilo své úsilí při budování celosvětové sítě čerpacích stanic. Loni uvedlo, že má 17 200 čerpacích stanic, téměř všechny v USA, Číně a Japonsku. Letos koupilo další na rozvíjejících se trzích, jako jsou Chile a Pákistán, kde očekává, že prodej vozů se spalovacími motory bude mít delší trvání. Mufti řekl, že Saudi Aramco se zaměří na nákup „dobře spravovaných sítí čerpacích stanic všude tam, kde existuje silná poptávka po palivech a trhy nabízejí příležitosti k růstu.“
Saúdská ropná společnost také investovala do výzkumných laboratoří v Paříži, Detroitu a Šanghaji, kde se snaží vyvinout nízkouhlíková a syntetická paliva. „Náš výzkum s automobilovými společnostmi a různými kategoriemi motoristického sportu posílil náš názor, že syntetické palivo může být náhradním řešením ve stávajících vozidlech ke snížení emisí uhlíku v odvětví dopravy,“ řekl Ahmad al-Khowaiter.
Mufti k tomu dodal: „Spalovací motory by stále mohly zaznamenat významná zlepšení, díky nimž by byly konkurenceschopné vůči elektromobilům nejen z hlediska ceny, ale také z hlediska udržitelnosti, zejména s ohledem na emise a dopad výroby vozidel na životní prostředí.“
Foto: Renault Group
Při slavnostním podpisu v první řadě zleva Francois Provost (viceprezident skupiny Renault pro mezinárodní rozvoj a partnerství), Ali A. Al Meshari (viceprezident společnosti Aramco pro technologický dohled a koordinaci) a Fiona Fei (vedoucí strategie a partnerství Geely). Zadní řada zleva Jamal Muashsher (generální ředitel Valvoline Global Operations), Matias Giannini (výkonný ředitel Horse Powertrain), Jásir M. Mufti (výkonný viceprezident pro produkty a zákazníky společnosti Aramco), Tihua Huang (generální rada Geely) a Andrew Katz (viceprezident společnosti Aramco pro růst a vývoj).
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz