name | autoweek.cz

Řízení bez použití rukou: blízko reality

Řízení bez použití rukou: blízko reality

18.12.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

V rámci ukázek svých softwarově orientovaných řešení nám společnost Bosch ve Stuttgartu předvedla pokrok, jaký byl dosažen v technologii autonomního řízení, kterou vyvíjí ve spolupráci s dceřinou společností Volkswagenu Cariad.

Dvě velké německé společnosti spojily síly a vytvořily alianci Automated Driving Alliance, v jejímž rámci úzce spolupracují na vývoji softwarových řešení, která řidičům automobilů nabízejí rozsáhlou pomoc při řízení. Bosch a Cariad chtějí učinit částečně a vysoce automatizované řízení vhodným pro sériovou výrobu a dostupným širokému spektru spotřebitelů.

 

Cílem jsou ruce z volantu

Cílem aliance je zpřístupnit funkce, které řidičům umožní dočasně sundat ruce z volantu. Konkrétně se jedná o systémy hands-free úrovně 2 pro jízdu ve městě, mimo město a po dálnici a o systém, který přebírá všechny jízdní funkce na dálnici na úrovni 3 podle SAE.

 

Těžištěm práce v rámci projektu je vývoj daty řízeného softwaru na základě informací z 360° snímání okolí. Čím rozsáhlejší je soubor dat z reálného silničního provozu, tím robustnější a přirozenější může být návrh částečně a vysoce automatizovaných jízdních funkcí. To se týká například doplňkových vrstev pro mapy s vysokým rozlišením pro lokalizaci a příčné a podélné vedení vozidel.

 

Společnost Bosch zavádí přístup založený na datech k vývoji nejmodernějšího softwaru pro autonomní řízení, který je modulární a škálovatelný a jeho cílem je nabízet funkce, jako je řízení bez použití rukou a aktivní podpora změny jízdního pruhu od funkcí ADAS až k úrovni 3.

 

Zatímco funkce, které patří do kategorie ADAS úrovně 2, jako jsou adaptivní tempomat nebo asistent udržování v jízdním pruhu, jsou dostatečně dostupné v mnoha vozech na trhu, systémy úrovně 2+ a úrovně 3 jsou nově vznikající technologie.

 

Autonomie úrovně 2+ označuje systém, který dokáže převzít jak řízení, tak akceleraci, ale vyžaduje, aby řidič zůstal zapojen do úkolů řízení a byl připraven převzít plnou kontrolu, když je to potřeba. V úrovni 3 může systém převzít všechny jízdní funkce při jízdě na dálnici bez nepřetržitého dohledu řidiče, který ale musí být připraven, aby je mohl převzít, pokud si systém vyžádá jeho zásah. K vylepšování algoritmů s obrovským množstvím dat z různých silničních scénářů, včetně dočasných stavebních odklonů, se ve velké míře používají umělá inteligence a modely hlubokého učení.

 

Technologie Bosch v akci

Nejlepším zkušebním prostředím pro rozvoj automatizovaného řízení je silniční provoz. S pomocí jednoho z největších světových propojených vozových parků v rámci koncernu Volkswagen mají oba partneři přístup k obrovské databázi. To jim umožňuje posouvat systémy automatizovaného řízení na novou úroveň. Zahrnuje to také vkládání dat shromážděných v reálných dopravních podmínkách do procesu vývoje – nepřetržitě a v reálném čase. Každý kilometr ujetý v reálných dopravních podmínkách a data shromážděná, vyhodnocená a zpracovávaná jako výsledek znamenají větší soubor dat a lepší základ, z něhož lze vytvořit ještě vyšší úroveň reality automatizovaného řízení a dostat je bezpečně a spolehlivě na silnice.

 

Bosch nám předvedl tyto semiautonomní jízdní funkce ve vozech Volkswagen ID. Buzz a Audi Q8. Oba byly vybaveny radary, několika kamerami kolem vozidla a senzory LiDAR, které generovaly nepřetržitý proud 4D snímků okolí vozidla. Kromě toho vysoce výkonný počítač umístěný v zavazadlovém prostoru zpracovával v reálném čase veškerá data ze senzorů a spouštěl složité vestavěné algoritmy, které umožnily vozidlu naplánovat si vlastní bezpečný směr jízdy přeplněnými ulicemi Stuttgartu a dálnicemi v jeho okolí.

 

Při předvádění poloautonomního řízení v reálném prostředí seděli inženýři společnosti Bosch z týmů Vehicle Motion and Perception na předních sedadlech aby byla garantována maximální míra bezpečnosti jízdy. S předdefinovaným cílem v navigačním systému vozidla připojeném ke cloudu jsme vyjeli z centrály Bosch. V ulicích a na silnicích snímací zařízení – kamery, LiDARy a radary – identifikovaly objekty na silnici a neustále monitorovaly dynamicky se měnící okolí vozidla. V autonomním systému se tato data v reálném čase slučují v softwaru pro autonomní řízení, aby bylo možné okamžitě rozhodovat a řídit vozidlo autonomně.

 

Vůz se bezpečně zařadí do hlavního pruhu na dálnici, zastaví na červenou a sám změní jízdní pruh, aby objel pomalejší provoz. Řidič měl ruce mimo volant, ale byl stále připraven zasáhnout v případě kritické situace.

 

Výhled do blízké budoucnosti

Společně mohou obě společnosti testovat funkce automatického řízení v širším měřítku ve skutečných vozidlech v reálném provozu a rychleji je implementovat. Následně budou řešení vytvořená společnostmi Bosch a Cariad nabízena i dalším zákazníkům společnosti Bosch.

 

Cílem je, aby vozidla automaticky dovezla řidiče a cestující do cíle po předem definované trase v navigačním systému, který je připojen ke cloudu a pravidelně aktualizován. Testovací vozy jsou plně schopné zatáčet, samostatně se pohybovat v hustém provozu a reagovat na nenadálé situace, například pokud se do mezery mezi auty náhle zařadí jiný vůz nerespektující bezpečný rozestup.

 

Představitelé společnosti Bosch očekávají, že se nasazení těchto systémů bude strategicky rozšiřovat po Evropě, Spojených státech a po celém světě. Prezentace při Tech Day 2024 nám ukázaly, že software je připraven převzít kontrolu nad volantem a pedály. Pro větší rozšíření semiautonomního řízení je ale potřeba potřebná legislativa. Od roku 2025 budou všechny nové vozy koncernu Volkswagen v Evropě vybaveny částečně nebo vysoce automatizovanými jízdními funkcemi, které nabízejí pohodlí řízení a činí jej bezpečnější zejména v městském prostředí. Míra možností využití těchto systémů ale závisí na zákonné úpravě jednotlivých zemí.

 

Foto: Bosch