name | autoweek.cz

Revoluce v zákulisí VW

Revoluce v zákulisí VW

18.03.2024 | | Aktuality

Šéfredaktor magazínu Automobilwoche Burkhard Riering upozorňuje na proměnu firemní strategie v koncernu Volkswagen.

Zesnulý patriarcha Ferdinand Piëch kdysi ve svém impériu Volkswagen AG s všemožně podporoval interní rivalitu mezi jednotlivými značkami. Piëch je tím chtěl povzbudit ke špičkové výkonnosti: Ať vyhraje ten lepší. Jenže podle přání současného generálního ředitele VW Olivera Bluma by podnikání neměla podněcovat vnitřní konkurence, ale především úzká spolupráce mezi značkami. Soutěž probíhá venku ale ne u vás doma. Egoismus, ješitnost a znepokojivá pýcha by měly skončit.

 

Nejlepším příkladem je skupina Core, která sdružuje objemové značky Volkswagen, Volkswagen užitkové vozy (VWN), Škoda, Seat a Cupra. Spolupráce mezi nimi sice existuje již delší dobu. Za příklad se zde uvádí společná práce na Passatu (Volkswagen) a Superbu (Škoda), ale po mnoha sdílených platformách nyní integrace značek vstupuje do nové fáze.

 

Synergie začíná výzkumem a vývojem a pokračuje přes výrobu až po poprodejní služby. Kolegové ze Seatu a Škody vyvíjejí společně, zaměstnanci Volkswagenu staví škodovky a naopak. Nová kultura, zcela nová úroveň organizace. Je to revoluce v zákulisí.

 

Tato (re)organizace má za cíl shromáždit to nejlepší ze všech světů, aby se každý mohl stát lepším. Pokud se zeptáte manažerů VW, tak jde víc o rychlost než o snižování nákladů. Rychlost jako nejtěžší měnu transformace. V důsledku toho se musí zvýšit i ziskovost – zejména u značky osobních vozů Volkswagen.

 

Společná týmová práce ovlivňuje vše, co zákazník nevidí. Design a další jsou vynechány. A nedotčena není ani suverenita značky a odpovědných osob. To odlišuje přístup VW od jiných automobilových společností, které jsou řízeny víc centrálně.

 

Značka je v koncernu VW posvátná. Brzy by mohla být – spolu s designem – jedním z mála zbývajících odlišujících prvků.