name | autoweek.cz
Represivní cla proti čínským automobilkám vstoupila v platnost
01.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Navzdory protestům evropských automobilek Evropská komise prosadila zavedení represivních cel na čínské elektromobily s vysvětlením, že mají chránit evropský automobilový průmysl… Vyjednávání pokračují, ale je jasné, že evropský automobilový průmysl tato cla vyjdou draho.
Trestná cla EU na čínská elektromobily nabývají účinnosti. Jednání o tarifech pro elektromobily nicméně pokračují. Čínské ministerstvo obchodu potvrdilo, že Evropská unie vyšle do země své zástupce k jednání týkající se sporu o tarify pro elektromobily. Také EU uvedla, že po intenzivní komunikaci přijedou do Číny pokračovat v konzultacích o specifikách návrhu cenového závazku. „Čína to vítá a doufá, že další kolo konzultací bude vedeno v souladu se zásadami pragmatismu a rovnováhy s cílem dosáhnout oboustranně přijatelné řešení,“ uvedlo čínské ministerstvo. Přestože se Evropská komise už zapojila do osmi kol technických jednání s čínskými představiteli, uvádí, že přetrvávají významné rozpory.
Po rozhodnutí Bruselu o uvalení represivních cel ve výši až 35,3 % ke stávajícím dovozním clům 10 % na elektromobily vyrobené v Číně se vedoucí představitelé německých automobilek obávají, jak na ně dopadnou odvetná opatření čínské vlády. Odvetná cla na dovoz jejich aut do Číny by zásadně poškodila jejich hospodaření.
Čína v reakci na opatření EU nařídila svým výrobcům automobilů, aby pozastavili připravované značné investice do výrobních zařízení v těch zemích Evropské unie, které schválily represivní cla na čínské elektromobily. Podle agentury Reuters byli čínští výrobci automobilů, včetně BYD, SAIC a Geely, na schůzce s ministerstvem obchodu informováni, že mají pozastavit své rozsáhlé investiční plány v těch zemích, které tarify podpořily. Krok čínské vlády zastavit některé investice v Evropě naznačuje pokus získat vliv v diskusích s EU o alternativách k clům.
Itálie a Francie vyjádřily obavy z dopadu levných čínských elektromobilů na evropské výrobce a přitom podporují státními dotacemi a daňovými úlevami investice ze strany čínských výrobců automobilů. Čínská státní společnost SAIC je v procesu výběru místa pro novou továrnu na elektromobily v Evropě a má v plánu zřídit centrum náhradních dílů ve Francii. Itálie jedná s automobilkami Chery a Dongfeng Motors o potenciálních investicích do výrobních závodů v zemi. Místní výroba čínských automobilů by současně znamenala významné příležitosti pro dodavatelské firmy v těchto zemích, které v poslední době zasáhly problémy evropského automobilového průmyslu.
Španělsko, které patřilo k zemím, které represivní cla prosazovaly nejvíc, se nakonec po jednání s čínskými představiteli zdrželo hlasování. Ve Španělsku připravuje výrobu vozů Omoda a Jaecoo společnost Chery a jednají tam i další čínští výrobci. BYD staví závod v Maďarsku a uvažuje o přemístění své evropské centrály tam z důvodu nákladů. Stellantis začal v Polsku montovat čínské elektromobily Leapmotor. Také další čínské automobilky jednají o výstavbě výrobních závodů v Polsku a Bulharsku. Také tyto země cla nepodpořily.
Foto (vozy Polestar dovezené z Číny do přístavu Zeebrugge): Polestar
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz