name | autoweek.cz

Renault Trucks Urban Lab 2

Renault Trucks Urban Lab 2

04.01.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Renault Trucks představil laboratorní prototyp distribučního vozidla Urban Lab 2 vyvinutý se šesti dalšími partnery v rámci projektu EDIT (Efficient Distribution Truck). Vozidlo je vybaveno technologiemi pro snížení spotřeby paliva v městském provozu.
Vozidlo Urban Lab 2 je vybaveno inovativními technologiemi, které jsou zaměřeny na aerodynamiku, hybridní pohon a komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou s cílem snížit spotřebu paliva o 13 %.
 
Zatímco Optifuel Lab 1 a 2 byla experimentální vozidla určená pro výzkum v oblasti dálkové dopravy, Urban Lab 2, vyvinutý na bázi modelu Renault Trucks D WIDE Euro 6 4X2 19T, je zaměřen na městskou a regionální přepravu. Jeho technologie byly vyvíjeny ve spolupráci se šesti partnery: Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) a IFSTTAR (LICIT).
 
Urban Lab 2 je výsledkem projektu EDIT (Efficient Distribution Truck), financovaný Single Inter-Ministry Fund, regionem Auvergne Rhône-Alpes, Métropole de Lyon, Ain Department Council a FEDER. Cílem projektu je zpřístupnit do roku 2020 inovace, které se týkají zejména čtyř oblastí: aerodynamiky, hnací soustavy, konektivity a pneumatik.
 
Renault Trucks a jeho partneři si stanovili cíl snížit spotřebu paliva o 13 % v porovnání se standardním modelem Renault Trucks D WIDE. Urban Lab 2 již absolvoval první testy na uzavřeném okruhu. Další zkušební jízdy budou od února probíhat na silnících kolem Bordeaux. Výsledky budou zveřejněny na konci projektu v roce 2018.
 
Aerodynamika
Pro snížení aerodynamického odporu Urban Lab 2 se inženýři zaměřili na obtékání vzduchu kolem celého vozidla. Lamberet a Renault Trucks upravili kabinu, podvozek a chladírenskou nástavbu.
 
Při prvním kroku byla redukována čelní plocha. Obvykle je chladící jednotka umístěna nad kabinou. Zde je mezi koly aby se uvolnil prostor nad kabinou a optimalizovalo se propojení mezi podvozkem a skříňovou nástavbou, která je díky tomu nižší. Mohl se také integrovat střešní deflektor navazující na nástavbu. Přepracování vnitřní architektury chladící skříně umožnilo vylepšit tvar střechy.
 
Boky vozidla jsou vybaveny textilními bočními deflektory. Boční obtékání vzduchem je vylepšeno zapuštěním kol s aerodynamickými kryty a montáží zadních deflektorů do konstrukce zadních dveří. Přístupový schůdek je zcela zakryt. Světlá výška se optimalizovala přidáním pružných prvků pro vylepšení proudění vzduchu ve spodní části vozidla. Zpětná zrcátka nahradily kamery.
 
Stop&start a mikro-hybridní technologie
Urban Lab 2 rovněž inovuje oblast hnací soustavy kombinací systému Stop&Start a mikro-hybridní technologie vyvinuté ve spolupráci s partnerem Valeo. Mikro-hybridní technologie umožňuje využití energie, která vzniká při brzdění nebo zvednutí nohy z plynového pedálu, prostřednictvím výkonného elektrického generátoru 48 V. Renault Trucks rovněž spolupracuje s INSA de Lyon na snížení tření v přední části motoru s cílem optimalizovat účinnost mikro-hybridní technologie.
 
Konektivita
Řidič je pro Renault Trucks klíčovým prvkem při snižovaní spotřeby. Z tohoto důvodu je Urban Lab 2 vybaven technologiemi, které pomáhají při řízení propojit vozidlo s okolím. Inženýři ve spolupráci se společností BeNomad vyvinuli speciální navigační software, který zajišťuje propojení vozidla s infrastrukturou.  Navrhne trasu, která je pro vozidlo nejefektivnější a bude vyžadovat nejnižší spotřebu paliva. Tento software bere v úvahu nejen spotřebu, ale i případná omezení při provozu distribučního vozidla.
 
Urban Lab 2 je propojen s okolní infrastrukturou aby optimalizoval svůj průjezd na zelených světlech. Ve chvíli, kdy se Urban Lab 2 blíží k semaforu, obdrží od něj informace a systém vozidla vyhodnotí, zda je efektivnější brzdit anebo zrychlit, pokud to podmínky a pravidla provozu umožňují. Díky tomu je omezen počet zastavení a rozjezdů, které mají na spotřebu paliva velmi negativní vliv.
 
Expertíza společnosti LICIT, týkající se modelových dopravních situací, pomáhá Renault Trucks efektivně začleňovat dopad provozu na spotřebu.
 
Pneumatiky
Michelin byl partnerem projektů Optifuel Lab 1 a 2 a znovu spolupracuje s Renault Trucks na vývoji energeticky úsporných pneumatik, které jsou speciálně konstruovány pro distribuční vozidla. Za tímto účelem Michelin používá řadu svých technologií, zvláště Infini Coil, která zaručuje odolnost a bezpečnost produktu. Na jedné straně zajistí auto-regenerační dezén trvalou přilnavost pneumatiky po celou dobu její životnosti, na straně druhé využívá oxidu křemičitého jako prvku posilující běhoun pro lepší kompromis mezi životností pneumatiky a jejím valivým odporem.