name | autoweek.cz

Renault Rafale přináší potěšení z jízdy

Renault Rafale přináší potěšení z jízdy

24.07.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Vrcholný model značky Renault přináší v atraktivní podobě to nejlepší po stránce techniky a jízdního komfortu jako módní dynamické SUV kupé v novém designovém stylu značky.

Renault s modelem Rafale přináší nejen vysoký komfort, ale útočí i na emoce. K tomu přidává nejmodernější techniku, jakou dnes má francouzská značka k dispozici. Rafale přichází do stále oblíbenějšího segmentu SUV střední třídy, představujícího 8,8 % evropského trhu (v ČR to je 8,0 %, přičemž 80 % těchto vozů je s pohonem 4x4). Rafale doplňuje rodinné SUV střední třídy Espace jako jeho sportovnější a reprezentativnější alternativa.

 

Nový design na osvědčeném základě

Rafale přináší odvážný design a jménem připomíná prestižní minulost Renaultu ve francouzském leteckém průmyslu. Výraz vozu dodává především přední část s full LED světlomety (ve vrcholné verzi Esprit Alpine LED Matrix Vision) a novým logem.

 

Základem Rafale je nejnovější vývojová fáze platformy CMF-CD navržené pro potenciální použití hybridních pohonů jako u modelů Espace a Austral, zde ovšem s rozchodem rozšířeným o 20 mm. Tato platforma umožňuje i využití nejnovější evoluce systému řízení všech kol 4Control Advance pro malý průměr zatáčení 10,4 m, což je pozoruhodná hodnota u vozu dlouhého 4710 mm při rozvoru náprav 2738 mm (tzn. jako Espace). Objem zavazadlového prostoru je 530 l.

 

Podvozek je konstrukčně stejný jako u modelů Austral a Espace, ale je jinak naladěný pro větší agilitu a rychlejší reakce na řízení s jinou charakteristikou tlumičů a stabilizátorů.

 

Komunikace na platformě Google

Zajímavostí v interiéru je použití tenkých plátků přírodní břidlice, která v této podobě není křehká, ale dá se tvarovat. Standardem jsou sportovní sedadla. Řidič má před sebou 12,3“ displej ve funkci přístrojového panelu a 12,0“ displej informačního systému. Ty doplňuje projekční Head up displej.

 

Informační systém je založen na platformě Google (Renault je jediný, který ji používá) s přímým připojením ke službám Googlu bez zprostředkování přes telefon. Díky tomu má např. navigace silnější signál GPS. V rámci 50 aplikací GooglePlay jsou i takové, které byly vyvinuty jen pro Renault open R Link.

 

Zajímavostí je panoramatická střecha Solarbay, kde krystalky polymeru chemickou reakcí způsobují její zprůhlednění nebo zatemnění ve čtyřech oddělených plochách. Ovládání je možné jak tlačítkem nebo i hlasem.

 

Jen hybridní pohon

Jako pohonnou jednotku Renault pro Rafale nabízí jen už známý hybridní pohon E-Tech Full Hybrid 200, který je k dispozici také pro Austral a Espace. Jeho základem je tříválec 1,2 l turbo/96 kW (130 k) doplněný o dva elektromotory - trakční o výkonu 50 kW a startér/generátor o 25 kW. Maximální výkon systému je 147 kW (200 k). Největší točivý moment poskytuje spalovací motor 205 N.m, elektromotor 205 N.m a startér/generátor 50 N.m. Převodovka je automatická multimódová se čtyřmi stupni pro spalovací motor a dvěma pro elektromotor. Akumulátor má kapacitu 2 kWh.

 

Od podzimu nabídku kromě hybridního pohonu E-Tech 200, který je zaměřen jak na výkon, tak na efektivitu, doplní plug-in hybridní verze E-Tech 4x4 300 s pohonem všech kol pro výbavy Esprit Alpine a Atelier Alpine. V této podobě má zážehový motor 1,2 l jiné turbo a výkon 110 kW (150 k), hlavní elektromotor 70 kW a startér/generátor 35 kW. K tomu se přidává elektromotor na zadní nápravě o výkonu 100 kW zajišťující pohon všech kol. Akumulátor má kapacitu 22 kWh. Tato verze bude standardně vybavena systémem 4Control advanced. Vrcholná verze v Atelier Alpine bude mít speciálně naladěný podvozek a nabídne jízdní režimy i aktivní podvozek propojený s kamerou pro prediktivní řízení.

 

Základní akční cena Rafale E-Tech full hybrid 200 je 969 000 Kč za výbavu Techno, v současné době dodávanou jen se systémem 4Control advanced. Renault Rafale se vyrábí ve španělské Palencii.