name | autoweek.cz

Renault nespoléhá jen na elektrický pohon

Renault nespoléhá jen na elektrický pohon

26.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předseda představenstva skupiny Renault Jeana-Dominique Senard vystoupil před francouzským Senátem. Zopakoval, že Renault se do roku 2030 přesune k čistě elektrickému pohonu, ale nebude se to týkat všech značek skupiny. Současně varoval před dvěma zásadními problémy.

Role jsou v rámci vedení Renault Group jsou jasně rozděleny. Lucovi de Meovi jako výkonnému řediteli náleží řízení činnosti a produktové strategie skupiny, zatímco předsedovi představenstva Jeanu-Dominique Senardovi vztahy s akcionáři, a to i institucionálními.

 

To byl důvod, proč Senarda minulý týden vyslechl Senát, protože stát stále drží 15,01 % akcií skupiny. Ekonomická komise senátorů od něj chtěla slyšet detaily o strategii elektrifikace Renaultu. Během tří hodin Senard prokázal, že je na stejné vlně jako jeho generální ředitel, zejména pokud jde o elektromobilitu a stížnosti adresované Bruselu.

 

Jsou volení představitelé Bruselu odtrženi od reality?

Senard zaútočil na rozhodnutí EU. Jakou roli hrála analýza sociálních a ekonomických dopadů při rozhodování o přechodu na plně elektrický pohon v roce 2035? „Rozhodnutí bylo přijato s úrovní analýzy blízko k nule. Doufám, že nikoho nešokuji tvrzením, že analýzy nebyly učiněny,“ vysvětlil. Zdůraznil, že při návrhu normy zakazující spalovací motory bylo potřeba vzít v úvahu celý proces pro výpočet ekologického dopadu - od výroby až po konec životnosti. „Kdybychom tyto analýzy udělali před tím, než jsme učinili opatření pro rok 2035, možná bychom reagovali trochu jinak,“ lituje.

 

Jean-Dominique Senard odmítl kritiku senátorů zpochybňujících míru odhodlání Renaultu při směřování k elektromobilitě. „Není mi úplně příjemné, když říkáte, že jsme na konzervativní straně energetického přechodu. Ve Francii neexistuje žádná společnost, alespoň v automobilovém průmyslu, která investuje tolik peněz jako my do elektrifikace.“

 

„Elektricky poháněná vozidla dnes představují 16 % prodeje Renaultu. Jsou tedy na vzestupu, protože ještě nedávno jsme byli pod 10 %. Pokud započítáme hybridní vozidla, pohybujeme se kolem 40 % našich tržeb. Jen letos uvedeme na trh téměř deset elektrických modelů, včetně nového Scenicu, který získal titul auto roku,“ připomenul Senard.

 

Celá skupina Renault nebude elektrická

Skupina Renault, stejně jako většina ostatních výrobců, je připravena na všechny možnosti, i na totální zákaz spalovacích motorů v roce 2035. Pro Jeana-Dominique Senarda je to také způsob, jak zachovat zaměstnanost. „Závazek Renaultu vůči Francii je velmi silný. Naše odvětví prochází neuvěřitelným okamžikem. Potřebujeme ale pomoc, podporu,“ řekl v souvislosti s tím.

 

„Jasně jsme řekli, že v roce 2030 bude veškerá výroba Renaultu elektrická,“ zdůraznil Jean-Dominique Senard, předseda představenstva skupiny Renault. Současně ale upřesnil, že k tomuto datu nebude celá skupina elektrická a připomněl, že se Skupina rozhodla tuto aktivitu zachovat s ohledem na skutečnost, že i v budoucnosti bude po několik dalších desetiletí zaujímat významné místo spalovací motor. Současně varoval před nedostatkem zdrojů pro továrny na akumulátory a výrobu elektřiny. Proto si Renault hodlá uchovat své znalosti v oblasti spalovacích motorů, které si udrží významné místo i do budoucna.

 

Alpine, sportovní značka, kterou se Renault snaží umístit v prémiovém sektoru, bude také, k nelibosti ortodoxních fanoušků, elektrická. Na druhou stranu „Dacia nebude v té době nutně 100% elektrická. Je to forma přechodu, která proběhne,“ vysvětlil bývalý šéf Michelinu.

 

Automobilový průmysl čelí velkým problémům s nimiž se nepočítalo

Renault hodlá nové evropské předpisy respektovat – ostatně nemá na výběr. Nicméně je k nim, respektive k jejich vývoji, kritický. „Takže pokud Renault je zcela v souladu se skutečností, že v Evropě budeme provozovat elektromobily, ale bude to úspěšné pouze pokud se vyřeší dva hlavní problémy, které jsem zmínil. Budeme připraveni pokud budou vyřešeny tyto problémy, o nichž jsem s vámi mluvil. Sami to nezvládneme,“ řekl Jean-Dominique Senard, předseda představenstva skupiny Renault.

 

„Jakmile bylo učiněno rozhodnutí o zákazu spalovacích motorů, všichni zjistili že máme obrovský problém kolem otázky zdrojů nezbytných k zásobování továren na akumulátory které stavíme. Evropa byla zbavena přístupu k významným dolům vzácných kovů nezbytných pro výrobu akumulátorů. Čína má za 25 let v rukou značné množství dolů a ovládá 60 až 70 % přístupu k dolům kovů nezbytných pro výrobu elektrického pohonu,“ varuje Jean-Dominique Senard.

 

„Druhým velkým problémem je poptávka po elektrické energii, která je značná. Souběžně s tím začala dekarbonizace průmyslu, která vyvolává otázky z hlediska dostupné kapacity elektrické energie a její ceny. Abychom toho dosáhli, musíme prodloužit životnost našich jaderných elektráren o přibližně 20 let, pravděpodobně přidat 14 reaktorů, rozšířit větrné elektrárny 5x, zisk solární energie 20x a doufat, že vodní energie zůstane stabilní. Je to velký úkol. Přitom doufejme, že náklady na jadernou energii budou úměrné potřebné konkurenceschopnosti,“ varuje Senard.

 

Obavy, že výrobu akumulátorů zastaví geopolitické napětí

„Jedním z nedostatků elektromobilů je, že dnes jsou drahé kvůli kovům, akumulátorům a výzkumu softwaru, kterým vybavujeme naše vozidla. Dokud výrazně nesnížíme naše náklady, musí pokračovat veřejná podpora. Pokud zmizí, měli bychom potíže tato vozidla ne vyrábět, ale prodávat. A pokud je nemůžeme prodat, nebudeme je vyrábět. V Německu, které snížilo svou pomoc elektromobilitě aby ušetřilo peníze, prodej elektromobilů prudce klesá,“ varuje předseda představenstva skupiny Renault.

 

„Rozhodli jsme se zachovat všechny obrovské technologické znalosti, které má skupina v oblasti spalovacích motorů a zejména hybridního pohonu, vzhledem k tomu, že jsme léta investovali do nástrojů nesmírné kvality. Rozhodli jsme se v této činnosti pokračovat s ohledem na to, že v budoucnosti po několik desetiletí bude mít spalovací motor významné místo, zejména v rozsáhlých geografických oblastech, v nichž bude nadále žít,“ uvedl Senard. V tomto ohledu Renault počítá s novou entitou Horse spolu s čínským konkurentem Geely.

 

Manažer Renaultu zmínil použití alternativních paliv, na nichž pracuje divize Horse, která bude spolupracovat i s Aramco. „Budou existovat alternativní paliva založená na zeleném vodíku a zachycování uhlíku, která budou neutralizovat uhlíkové emise vozidla,“ tvrdí Senard.

 

Předseda představenstva skupiny Renault Jean-Dominique Senard na podporu zachování aktivit se spalovacími motory varoval před nestabilitou na globální úrovni. „Kdybychom se jednoho dne náhodou setkali s geopolitickým problémem, což znamená, že by bylo zabráněno veškeré výrobě akumulátorů, tak se vás ptám, co bychom dělali, kdybychom neměli tuto alternativu, která by byla alespoň zárukou, že evropskou mobilitu můžeme udržet při životě?“ vyhrkl šéf Renaultu a ilustroval své obavy: „Když jsem před dvěma měsíci slyšel, jak se Čína vyjadřovala, že možná omezí přístup ke grafitu… Připomínám, že Čína rafinuje 93 % světového grafitu a bez grafitu nejsou anody v akumulátorech.“