name | autoweek.cz

Renault jde vstříc zákazníkům
04.04.2018 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Renault v Praze znovu otevřel alianční školící centrum, které slouží i pro zástupce značek Dacia a Nissan. Nově je zde pro zákazníky aliančních značek a smluvní servisy i kontaktní centrum připravené pomoci řešit jejich problémy.
Skupina Renault se snaží maximálně vycházet vstříc potřebám svých zákazníků. Přitom vychází z průzkumů mapujících jejich chování. Zatímco v roce 2005 zákazníci při výběru auta zvažovali kromě kvality a image produktu faktické informace o voze a kvalitu poskytovaných služeb, přičemž vycházeli především (97 %) z poznatků získaných v showroomu, nyní se kvalita produktu vnímá jako samozřejmost, takže rozhodující pozitivní zákaznická zkušenost. Kupující přitom získává 52 % informací z internetu, sociálních sítí a aplikací.
Renault chce být vedoucí značkou ve vztazích se zákazníky, protože právě to je významným důvodem při výběru nového vozu. Roste proto význam řešení vztahů se zákazníky. Zákaznický průzkum Renaultu odhalil i oblasti, v nichž má v očích zákazníků největší slabiny, například pocit, že jim prodejce ne dostatečně naslouchá, zákazník se při rozhovoru necítí dobře a nemůže se rozhlédnout kolem bez tlaku na nákup.
Kvalita je v lidech
Základem pro kontakt se zákazníky je moderní, dobře vybavená značková síť prodejců a servisů. Mnohem důležitější než její budování ale je připravit v těchto prodejnách a servisech lidi na zlepšování vztahů se zákazníky. O tom, že se to Renaultu daří, svědčí růst prodeje nových aut za pět let o 120 % a prodeje náhradních dílů o 44 %.
Takové tempo růstu by mělo vyžadovat získávání více lidí do prodeje a servisů. Jenže to není prakticky možné. Řešení problému lidských zdrojů proto spočívá především ve zvyšování efektivity. Výše uvedená zvýšení byla dosažena při zvýšení počtu zaměstnanců v prodeji jen o 10 % a počtu produktivních pracovníků v servisech o 20 %. S tím samozřejmě souvisí potřeba školení pracovníků.
Měnící se požadavky i cesty
Zvyšování efektivity práce vyžaduje průběžné vzdělávání pracovníků. Rostoucí potřeba školení vychází i z proměny techniky automobilů. Za posledních 10 let například vzrostl počet řídicích jednotek v automobilu o třetinu, u luxusních vozů se dokonce zdvojnásobil. Z toho plynou i měnící se profily pracovníků, protože roste potřeba specialistů na multimédia a diagnostiků digitální komunikace namísto tradičních mechaniků. Mechanici se musejí vzdělávat v oborech, na něž dosud nebyli zvyklí.
S tím souvisí i změna vzdělávacích metod. Stále více se uplatňují e-learningy, on-line ověřování znalostí, virtuální simulace a prezentace vycházející z incidentologické zpětné vazby.
Vzdělávání prodejního a poprodejního personálu neplní jen primární cíl, kterým je rozvoj dovedností a znalostí vedoucích ke zvýšení kvality a efektivity práce. Neméně významný je i sekundární efekt, spočívající ve stabilizaci špičkového personálu. Obojí je samozřejmě plně v souladu se snahou naplnit očekávání zákazníků, kteří hledají důvěryhodného, spolehlivého a profesionálního partnera.
Cesta do nového světa
Po začátcích se Školou poprodejních služeb v Praze Malešicích a poté na Proseku Renault ČR v roce 2000 otevřel zcela nové školící centrum vycházející z konceptu Formation 2000 pokrývajícího všechny oblasti servisu. Školili se zde mechanici, diagnostici, karosáři i netechnický personál. Postupně se činnost centra rozšířila o značku Dacia a aliančního partnera Nissan.
Od roku 2017 centrum přešlo na nové koncepty R-technical a R-School kombinující vzdálené vzdělávání, ověřování znalostí a praktických prací. Nový koncept školení společně s novým konceptem interiérů Renault Store vedly k rozhodnutí o úplné rekonstrukci školicího střediska.
V novém školícím centru je Technické oddělení Renault Group pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko s technickými školiteli pro značky Renault, Dacia a Nissan a technickou podporou servisní sítě Renault/Dacia pro tyto tři země. Zde se budou řešit záruky, homologace a atestace pro vozy Renault a Dacia. Současně s tím sem bylo integrováno kontaktní centrum - tomu se budeme věnovat podrobně v samostatném článku.
Renault chce být vedoucí značkou ve vztazích se zákazníky, protože právě to je významným důvodem při výběru nového vozu. Roste proto význam řešení vztahů se zákazníky. Zákaznický průzkum Renaultu odhalil i oblasti, v nichž má v očích zákazníků největší slabiny, například pocit, že jim prodejce ne dostatečně naslouchá, zákazník se při rozhovoru necítí dobře a nemůže se rozhlédnout kolem bez tlaku na nákup.
Kvalita je v lidech
Základem pro kontakt se zákazníky je moderní, dobře vybavená značková síť prodejců a servisů. Mnohem důležitější než její budování ale je připravit v těchto prodejnách a servisech lidi na zlepšování vztahů se zákazníky. O tom, že se to Renaultu daří, svědčí růst prodeje nových aut za pět let o 120 % a prodeje náhradních dílů o 44 %.
Takové tempo růstu by mělo vyžadovat získávání více lidí do prodeje a servisů. Jenže to není prakticky možné. Řešení problému lidských zdrojů proto spočívá především ve zvyšování efektivity. Výše uvedená zvýšení byla dosažena při zvýšení počtu zaměstnanců v prodeji jen o 10 % a počtu produktivních pracovníků v servisech o 20 %. S tím samozřejmě souvisí potřeba školení pracovníků.
Měnící se požadavky i cesty
Zvyšování efektivity práce vyžaduje průběžné vzdělávání pracovníků. Rostoucí potřeba školení vychází i z proměny techniky automobilů. Za posledních 10 let například vzrostl počet řídicích jednotek v automobilu o třetinu, u luxusních vozů se dokonce zdvojnásobil. Z toho plynou i měnící se profily pracovníků, protože roste potřeba specialistů na multimédia a diagnostiků digitální komunikace namísto tradičních mechaniků. Mechanici se musejí vzdělávat v oborech, na něž dosud nebyli zvyklí.
S tím souvisí i změna vzdělávacích metod. Stále více se uplatňují e-learningy, on-line ověřování znalostí, virtuální simulace a prezentace vycházející z incidentologické zpětné vazby.
Vzdělávání prodejního a poprodejního personálu neplní jen primární cíl, kterým je rozvoj dovedností a znalostí vedoucích ke zvýšení kvality a efektivity práce. Neméně významný je i sekundární efekt, spočívající ve stabilizaci špičkového personálu. Obojí je samozřejmě plně v souladu se snahou naplnit očekávání zákazníků, kteří hledají důvěryhodného, spolehlivého a profesionálního partnera.
Cesta do nového světa
Po začátcích se Školou poprodejních služeb v Praze Malešicích a poté na Proseku Renault ČR v roce 2000 otevřel zcela nové školící centrum vycházející z konceptu Formation 2000 pokrývajícího všechny oblasti servisu. Školili se zde mechanici, diagnostici, karosáři i netechnický personál. Postupně se činnost centra rozšířila o značku Dacia a aliančního partnera Nissan.
Od roku 2017 centrum přešlo na nové koncepty R-technical a R-School kombinující vzdálené vzdělávání, ověřování znalostí a praktických prací. Nový koncept školení společně s novým konceptem interiérů Renault Store vedly k rozhodnutí o úplné rekonstrukci školicího střediska.
V novém školícím centru je Technické oddělení Renault Group pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko s technickými školiteli pro značky Renault, Dacia a Nissan a technickou podporou servisní sítě Renault/Dacia pro tyto tři země. Zde se budou řešit záruky, homologace a atestace pro vozy Renault a Dacia. Současně s tím sem bylo integrováno kontaktní centrum - tomu se budeme věnovat podrobně v samostatném článku.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz