name | autoweek.cz

Renault do USA - jako Saturn!

Renault do USA - jako Saturn!

04.08.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renault kdysi opustil slibně se rozvíjející projekt prodeje v USA ve spojení s koncernem American Motors, protože francouzské odbory zatrhly další potřebné investice. Nyní se zdá, že se francouzská auta na americký trh vrátí, a to velmi neobvyklým způsobem.

Jednou ze značek, které se zkrachovalý koncern GM zbavil byl Saturn. Saturn byl uměle vytvořen v roce 1985 v reakci na rostoucí úspěch malých japonských a evropských aut. Vozy značky Saturn byly odvozeny z jiných modelů GM a nikdy nevynikaly technikou ani kvalitou výroby v továrně Spring Hill v Tennessee. Úspěch získaly především originálním způsobem prodeje, při němž byl zákazník středem mimořádné pozornosti, a to nejen při prodeji samotném, ale i během poprodejního servisu. Už koncem loňského roku ale bylo rozhodnuto, že GM značku Saturn zlikviduje.
Značku i s jejími prodejci se rozhodl koupit Roger Penske (72). Ten je znám především jako majitel nejúspěšnějšího amerického závodního týmu. Jenže sám bývalý závodník Penske spravuje obrovské imperium Penske Automotive Group a Penske Corporation, nabízející rozsáhlé spektrum služeb od prodeje aut přes pronájem kamionů až po finanční služby.
Penske Automotive Group nyní vyjednává s Renaultem o možnosti prodávat v prodejní síti Saturnu automobily vyráběné francouzskou automobilkou. Zatím ale není zcela jasné, zda půjde o vozy vyráběné ve Francii, nebo, což je pravděpodobnější, o auta z Jižní Koreje (tedy výrobky automobilky Samsung, patřící Renaultu), případně z Brazílie (tedy pravděpodobně tam montované Dacie Sandero).

Podle dohody bude GM i do roku 2011 pokračovat ve výrobě Saturnu Aura, Vue a Outlook pro Penske Automotive Group.
Dohoda by měla zachránit více než 350 prodejců a 13 000 pracovních míst u značky Saturn. Penske uvedl, že Saturn má zázemí vášnivých zákazníků a vynikající prodejní síť. Po dobu téměř dvaceti let se značka Saturn zaměřovala na férový přístup k zákazníkům a Penske chce na těchto silných základech stavět.

Kromě spolupráce s Renaultem Penske získal pro americký trh i zastoupení značky Smart. Penskemu patří také 51 % italského výrobce motorů VM Motori, jehož prostřednictvím se před několika lety pokusil získat i automobilku Tatra. Počátkem 90. let se o Penskem uvažovalo i jako o možném nástupci Leeho Iacoccy v čele koncernu Chrysler, ale nakonec dostal přednost Bob Eaton.