name | autoweek.cz

Registrace čínských značek v Evropě rostou
27.02.2025 | Tiskové zprávy
Evropské registrace čínských automobilových značek v lednu vzrostly o 52 %, zatímco prodej Tesly dramaticky klesl o 45 %.
Evropský automobilový trh zaznamenal během prvního měsíce roku 2025 pokles. Vyplývá to z údajů JATO Dynamics pro 28 evropských trhů (25 zemí EU plus Velká Británie, Norsko a Švýcarsko). V lednu 2025 bylo zaregistrováno 993 068 osobních automobilů, což byl pokles o 1,9 % oproti stejnému měsíci roku 2024.
Největší pokles registrací o 10 %resp. 6 % zaznamenaly automobily se spalovacími motory (ICE) a plug-in hybridy. Naproti tomu bylo registrováno víc než 166 000 elektromobilů (BEV), což představuje meziroční nárůst o 38 %. Navzdory tomu, že BEV vykázaly v lednu celkově dobré výsledky, Tesla zaregistrovala pouze 9913 vozů, což je meziroční pokles o 45 %. To lze do značné míry přičíst nadcházející změně Modelu Y spolu s větším zapojením jejího vlastníka do politiky.
Čínské značky nadále stoupají v žebříčku
Přestože celkový evropský automobilový trh zaznamenal pokles, čínské automobilové značky nadále získávaly na síle s 37 134 vozidly registrovanými v lednu, což představuje nárůst o 52 % oproti lednu 2024. Tržní podíl čínských značek se za stejné období zvýšil z 2,4 % na 3,7 %. Čínské automobilové značky tedy rozhodně na evropském automobilovém trhu nedominují.
Segmentem, jenž pro čínské značky nejvíc rostl, byly hybridy (HEV). Uvalení cel na čínská BEV Evropskou komisí podnítilo některé čínské výrobce automobilů, aby zaměřili své úsilí na jiné pohonné jednotky, včetně hybridů, aby je překonali. Výsledkem bylo, že téměř 7500 HEV registrovaných v lednu v Evropě pocházelo od čínských značek, což představuje 6,1 % z celkového trhu HEV. Meziroční nárůst zaznamenaly také plug-in hybridní modely (PHEV) vyráběné čínskými značkami - v lednu jich bylo zaregistrováno 4035 ve srovnání s 1276 ve stejném měsíci v roce 2024.
Volkswagen a Renault: největší vítězové ledna
Největší nárůst podílu na trhu si v lednu udržely koncerny Volkswagen a Renault. Koncern Volkswagen si zajistil 26,7% podíl na trhu a zaregistroval téměř 265 000 vozů, což představuje meziroční nárůst o 5 %. Renault zaregistroval 98 800 kusů, což je nárůst o 7 %. Naopak Stellantis v lednu zaregistroval 154 100 vozů, což znamená pokles objemu prodeje o 16 %.
Počet registrací Volkswagenu vzrostl o 17 %. Jeho silný měsíční výkon lze z velké části připsat úspěchu jeho SUV a elektromobilu ID.7. Cupra už předstihla svou sesterskou značku Seat s nárůstem registrací o 48 % díky popularitě vozů Terramar, Tavascan, Leon a Born. Oobjem prodeje Renaultu zvýšil o 20 % díky solidní nabídce SUV, která vzrostla o 48 %. Renaultu 5 bylo registrováno 4000 kusů.
Dacia Sandero zůstává na prvním místě
Navzdory 15% poklesu registrací v lednu Dacia Sandero opět vedla žebříček modelů. Na druhém místě následoval Volkswagen Golf – jako v lednu 2024. Z top 10 nejprodávanějších vozů v lednu se objevily čtyři nové, které se v lednu 2024 nedostaly do žebříčku. Jednalo se o Dacii Duster (+20 %), Volkswagen Tiguan (+45 %), Fiat Panda (+10 %) a Opel/Vauxhall Corsa (+10 %), které předstihly Škodu Octavia (-17 %), Peugeot 2008 (-10 %), Renault Clio (-3 %) a Kiu Sportage (-15 %).
Modely, které zaznamenaly největší nárůst objemu mezi 50 nejregistrovanějšími byly Volkswagen ID.7, Volkswagen ID.4, Kia Picanto, Volkswagen Tiguan, Škoda Kodiaq, Volkswagen T-Cross, Peugeot 3008, MG ZS, Dacia Duster a BMW X1. Naproti tomu nejvýraznější pokles objemu mezi top 50 zaznamenaly Tesla Model Y, Peugeot 308, Audi A3, Mini Cooper, Toyota Corolla, Dacia Jogger, Volkswagen Polo, Ford Puma, BMW řady 1 a Ford Kuga.
Obr.: JATO Dynamics
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz