name | autoweek.cz

Reakce T&E k automobilovém dialogu

Reakce T&E k automobilovém dialogu

03.03.2025 | Tiskové zprávy

EU poskytne automobilovému průmyslu slabší klimatické cíle výměnou za žádné závazky. Konstatuje to zpráva nevládní organizace Transport & Enevironment.

Předsedkyně Ursula von der Leyenová uvedla, že Evropská komise oslabí cíl emisí CO2 pro výrobce automobilů do roku 2025 tím, že jim umožní plnit jej po dobu tří let namísto jednoho. Opatření, které ještě musí schválit vlády EU a europoslanci, je bezprecedentním darem pro evropský automobilový průmysl uprostřed roku, v němž poprvé dochází k dodržování nových předpisů.

 

Komise uvedla, že navrhne prodloužit lhůtu pro dosažení souladu s cílem pro rok 2025 až do roku 2027. Pokud bude tato flexibilita zavedena, umožní výrobcům automobilů prodávat v roce 2025 méně čistá auta výměnou za prodej více čistých modelů v letech 2026–27. To by oddálilo nárůst výroby elektromobilů v Evropě a odstranilo by se tlak na průmysl, aby už v roce 2025 zavedl levnější modely elektromobilů.

 

William Todts, výkonný ředitel T&E a účastník dialogu mezi Evropskou komisí a automobilovým průmyslem, k tomu řekl: „Oslabení pravidel EU pro čistá auta odměňuje opozdilce a dělá jen málo pro evropský automobilový průmysl kromě toho, že zaostává za Čínou v oblasti elektrických vozidel. EU riskuje vytvoření velmi škodlivé nejistoty ohledně přechodu na elektrická vozidla v Evropě. Očekáváme tedy Akční plán, který obnoví důvěru a vrátí Evropu a její průmysl zpět na cestu k 100% bezemisním automobilům v roce 2035.“

 

Stávající cíl CO2 pro rok 2025 je bezpečně v dosahu evropských výrobců automobilů, kteří mají na jeho splnění čas do konce roku. Změnou období shody na tři roky budou výrobci automobilů pod menším tlakem, aby dodávali cenově dostupnější modely, jako jsou Renault R5 a Citroën ëC3, přičemž oba byly načasovány tak, aby pomohly splnit cíl pro rok 2025.

 

Foto: EC - Audiovisual Service