name | autoweek.cz

Range Rover slaví 45. narozeniny

Range Rover slaví 45. narozeniny

20.07.2015 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Range Rover byl představen v roce 1970. Přehled jednotlivých generací: původní Classic (1970), druhá generace P38a (1994), třetí generace L322 (2001) a současná generace (2012).
Range Rover za posledních 45 let přinesl do automobilového průmyslu řadu novinek. Kromě mnoha vyspělých technologií, z nichž se řada stala v automobilovém průmyslu standardem, byl původní Classic uveden jako „ukázkový příklad průmyslového designu“. Model se stal prvním vozem vystaveným ve světoznámém muzeu Louvre v Paříži.

Poslední, čtvrtá generace Range Roveru představuje vrcholný model značky. Kombinuje výborné terénní schopnosti ve své třídě s řadou nejmodernějších zážehových, vznětových a hybridních pohonných jednotek. Nabízí tak mimořádnou kombinaci kultivovanosti, komfortu a schopností.

„Range Rover byl v roce 1970 prvním luxusním SUV světa a o 45 let později stále udává směr. Nejnovější generace je velmi atraktivním a zároveň nejpropracovanějším Land Roverem. Kombinuje neobyčejný komfort se špičkovými technologiemi a nabízí skvělý zážitek z jízdy v luxusním SUV,“ řekl Nick Rogers, Jaguar Land Rover Director Global Engineering Operations.

Originální Range Rover z roku 1970 kombinoval výborné jízdní vlastnosti na silnici s nekompromisními terénními schopnostmi. Současná čtvrtá generace byla uvedena v roce 2012 a byla prvním SUV s lehkou celohliníkovou karoserií.
 
Předchozí generace modelu Range Rover
Příběh modelu Range Rover se začal psát v 60. letech. Výroba prvního prototypu byla zahájena v roce 1966. Kompletní vůz byl představen v roce 1970 v Cornwallu, kde získal uznání kritiky.
 
První generace – Classic (1970–1994)
První generace, známá jako Classic a původně dostupná pouze s dvoudveřovou karoserií, se začala prodávat v roce 1970. Měla lehký hliníkový V8, stálý pohon všech kol a kotoučové brzdy na všech kolech. Během 25 let jeho života byla uvedena řada variant a vylepšení, včetně čtyřdveřové verze v roce 1981 a samočinné převodovky v roce 1982.

Další inovace následovaly v rychlém sledu. V roce 1986 přišel první Range Rover se vznětovým motorem a v roce 1989 se stal prvním vozem s pohonem 4x4 vybaveným ABS. Poté v roce 1992 oslavil další prvenství mezi SUV díky zavedení systému elektronické kontroly trakce a samočinného elektronicky řízeného pneumatického odpružení.

Range Rover byl pověstný bezkonkurenčními terénními schopnostmi, což potvrdil v mnoha ostře sledovaných vytrvalostních testech. V roce 1972 se stal prvním vozem, který dokončil 29 000 km dlouhou expedici napříč Amerikou uspořádanou britskou armádou, která zahrnovala nebezpečný přejezd propasti Darién v Jižní Americe. V roce 1974 následovalo úspěšné absolvování 12 000 km dlouhé cesty napříč Saharou za 100 dní.
Jeho pověst vzrostla i vítězstvím ve třídě 4x4 v 30 000 km dlouhém maratónu Londýn-Sydney v roce 1977 a triumfem v prvním ročníku rallye Paříž-Dakar v roce 1979. V roce 1985 pak Range Rover Bullet se vznětovým motorem překonal 27 rychlostních rekordů.
 
Druhá generace – P38a (1994–2001)
Range Rover druhé generace neboli P38a získal označení podle budovy 38A v Solihullu, kde probíhal jeho vývoj. Na trh dorazil v roce 1994 a přinesl ještě luxusnější interiér, lepší jízdní vlastnosti na silnici a v terénu byl ještě schopnější. Hlavní designové prvky okamžitě prozrazovaly, že jde o Range Rover. Kultovní silueta, plovoucí střecha, ‚véčková‘ kapota, prakticky dělené dveře zavazadlového prostoru a nepřerušená boční linie přetrvaly do dnešního dne.

Mezi nejvýznamnější technologické novinky patřil výškově nastavitelný podvozek a vylepšená řada motorů. Vznětový motor o objemu 2,5 litru a zážehové V8 o objemu 3,9 a 4,6 litru poskytovaly vyšší výkon.

V roce 1999 stvořil Land Rover do té doby nejluxusnější Range Rover v podobě speciální edice Linley. Vůz v ceně 100 000 liber byl inspirován designérem nábytku lordem Linleym a vyrobeno bylo pouze deset exemplářů. Všechny měly černý lak sladěný s černým koženým čalouněním, koberce s vysokým vlasem a obložení interiéru v barvě Piano Black. Byl to jeden z prvních luxusních vozů se satelitní navigací a kabina byla dokonce vybavena televizorem.
 
Třetí generace – L322 (2001–2012)
Range Rover třetí generace s sebou přinesl ve všech oblastech výrazné pokroky ve srovnání s jeho předchůdci. Byl větší a prostornější než P38a, interiér byl inspirován designem luxusních jachet, kvalitním nábytkem a prvotřídními sedadly v letadlech. Stal se prvním vozem s multimediálním systémem s displejem s funkcí duálního zobrazení, umožňující řidiči sledovat pokyny satelitní navigace, zatímco cestující sledují film na DVD.

S vývojem technologií motorů se řada modelu Range Rover třetí generace rozšiřovala.  Nejprve přišel v roce 2005 zážehový V8 o objemu 4,2 litru přeplňovaný dmychadlem, v roce 2006 následoval vznětový motor TDV8 a o tři roky později byl zaveden zcela nový pětilitrový zážehový V8.
 
Časová osa – Stručná historie
1966     Zahájeny práce na prvním prototypu Range Roveru, známém jako ‚10-inch Station Wagon'.
1970     Zahájen prodej originálního dvoudveřového Range Roveru, známého jako Classic.
1971     Range Rover získává cenu RAC Dewar za mimořádný technický počin.
1972     Range Rover se stává prvním vozem, který překonává propast Darién během expedice britské armády napříč Amerikou.
1974     Range Rover absolvuje expedici napříč Saharou ze západu na východ – 12 000 km za 100 dnů.
1977     Upravený Range Rover vyhrává třídu 4x4 v maratónu Londýn-Sydney, ve vyčerpávajícím 30 000 km dlouhém podniku a nejdelší rychlostní automobilové rallye v historii.
1979     Speciálně upravený Range Rover vyhrává první ročník Rallye Paříž-Dakar (Range Rover vyhrál znovu v roce 1981).
1981     Přichází první sériově vyráběný čtyřdveřový Range Rover a první Land Roverem vyráběná limitovaná edice Range Roveru – model ‚In Vogue‘.
1982     Range Rover je nyní nabízen i se samočinnou převodovkou.
1983     Zavedena pětistupňová, přímo řazená převodovka Range Rover.
1985     Range Rover ‚Bullet' se vznětovým motorem překonává 27 rychlostních rekordů, včetně průměrné rychlosti vozu poháněného dieselem za 24 hodin překračující 160 km/h.
1987     Range Rover uveden v Severní Americe.
1989     Range Rover je prvním vozem s pohonem 4x4 vybaveným ABS.
1990     Limitovaná edice CSK – pojmenovaná po zakladateli Charlesi Spenceru Kingovi, která je zavedena jako sportovnější Range Rover.
1992     Range Rover Classic je prvním vozem s pohonem 4x4 na světě vybaveným systémem elektronické kontroly trakce.
1992     Uvedena verze LSE s prodlouženým rozvorem (v USA známý jako County LWB).
1992     Zavedeno samočinné elektronicky řízené pneumatické odpružení, poprvé u vozu 4x4.
1994     Uveden Range Rover druhé generace (P38a).
1996     Končí Range Rover Classic, celková výroba dosáhla 317 615 kusů.
1999     Limitovaná edice Range Rover Linley představena na autosalonu v Londýně.
2001     Uveden Range Rover třetí generace (L322).
2002     V závodě v Solihullu vyroben půlmiliontý Range Rover.
2005     Zavedena druhá modelová řada Range Rover Sport.
2006     Zaveden systém Terrain Response a vznětový motor TDV8.
2009     Range Rover přichází se zcela novými motory: V8 o objemu 5,0 litru a pětilitrovým zážehovým motorem přeplňovaným kompresorem.
2011     Zahájen prodej třetí modelové řady Range Rover Evoque.
2012     Uveden Range Rover čtvrté generace (L405) – první celohliníkové SUV světa.
2013     Verze Autobiography Black Edition s dlouhým rozvorem odhalena na autosalonu v Los Angeles.
2014     Model Range Rover Hybrid s prodlouženým rozvorem absolvuje v Číně světovou premiéru.
2015     Range Rover SVAutobiography představen na mezinárodním autosalonu v New Yorku.
Šestimiliontým vyrobeným vozem Land Rover je Range Rover LWB SE Vogue určený pro Čínu.