name | autoweek.cz

Průzkum CVO: Krize už je za námi

Průzkum CVO: Krize už je za námi

14.07.2010 | | Tiskové zprávy

O tom, že krize už je za námi, je podle letošní vlny výzkumu CVO přesvědčena většina manažerů zodpovědných za firemní autoparky.

Podle letošní vlny výzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO), která probíhala na přelomu ledna a února, se ve dvou třetinách českých a v polovině evropských firem už neočekávají žádné změny ve složení a způsobech provozování automobilových flotil v důsledku hospodářské krize. V necelé čtvrtině společností si již krize změny v autoparcích vynutila a jen 14 % respondentů v Česku, resp. 27 % v EU, předpokládá, že bude muset reagovat na krizi ještě v budoucnosti.

A na jaká opatření ke zmírnění důsledků krize se v rámci firemních autoparků příslušní manažeři nejčastěji zaměřují?

Shodně v EU i v ČR se více než polovina snaží snížit pořizovací cenu vozidel. Na rozdíl od českých manažerů ti z ostatních zemí výrazně častěji vyjednávají o slevách s výrobci vozidel. To znamená, že u nás snižujeme cenu spíše tak, že automobily vyšších tříd nahradíme nižšími, odpustíme si nějakou tu nadstandardní doplňkovou výbavu nebo zvolíme slabší motorizaci. Jinde se naopak snaží přinutit dodavatele, aby prodal stejná auta za nižší ceny.

Provozní náklady na autoparky redukuje necelá třetina firem, přičemž v Česku se k tomuto opatření přistupuje o něco častěji. Okolo 10 % dotazovaných manažerů uvedlo jako způsob reakce na krizi zavedení outsourcingu služeb spojených s firemními automobily a přibližně stejný počet se pokouší vyvést automobily z firemního účetnictví, tedy prodat je a pronajmout si je formou zpětného operativního leasingu. Důraz na outsourcing přitom roste s velikostí firem.

I přes následky krize stále převažují ti, kteří věří v růst velikosti autoparků v příštích třech letech nad pesimisty, kteří očekávají naopak pokles. Optimismus vládne obecně spíše ve větších firmách a v západních zemích EU. Nejméně příznivě vidí budoucnost zástupci malých firem z ČR, přesto i mezi nimi je více těch naladěných pozitivně.

Výzkum Corporate Vehicle Observatory (CVO) provádí pro společnost Arval celkem ve 14 zemích společnost TNS Sofres. V jeho rámci je telefonicky dotazováno 3316 manažerů odpovědných za správu firemních autoparků ve firmách různé velikosti.