name | autoweek.cz
Průlomový akumulátor CATL Freevoy Super Hybrid
30.10.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy
Společnost CATL představila akumulátor Freevoy Super Hybrid Battery, který slibuje být předzvěstí nové éry udržitelného cestování. Jako transformační řešení přichází se zbrusu novou definicí baterií PHEV a EREV.
Společnost CATL uvedla na trh akumulátor Freevoy Super Hybrid Battery, první pro hybridní vozidla na světě, která umožňuje čistě elektrický dojezd víc než 400 km a extra rychlé nabíjení 4C, čímž představuje úplně novou éru velkokapacitních akumulátorů pro vozidla EREV (tj. s prodlužovačem dojezdu) a PHEV (s plug-in hybridním pohonem).
Se stále větším prosazováním vozů EREV (vozidla s prodlouženým dojezdem) a PHEV (plug-in hybridní elektromobily) na čínském trhu s vozidly poháněnými novými energiemi spotřebitelé často vyjadřují své rozčarování nad krátkým dojezdem těchto vozidel na čistě elektrický pohon, pomalým nabíjením a sníženou kapacitou akumulátoru při nízké teplotě.
Systém Freevoy společnosti CATL je určený pro hybridní vozidla EREV a PHEV a odbourává potřebu neustálého nabíjení, což je častá výtka řidičů u stávajících hybridních vozidel. Zde stačí jedno nabití na celý týden dojíždění. Kromě toho má působivou rychlost nabíjení zajišťující nabití na dojezd přes 280 km za 10 minut.
Freevoy se již používá v mnoha modelech různých značek, například Li Auto, Avatr, Deepal, Chagan Nevo a Neta. Do roku 2025 se má uvést na trh 30 modelů hybridních vozidel značek Geely, Chery, GAC a Voyah vybavených systémem Freevoy společnosti CATL.
Za působivým dojezdem a velmi rychlým nabíjením stojí technologické inovace. Unikátní výkon zařízení Freevoy spočívá v jeho výjimečné spolehlivosti a bezpečnosti. Společnost CATL zavedla komplexní systém řízení a hodnocení spolehlivosti, který začíná u výběru materiálu a molekulárního návrhu, přičemž zahrnuje víceúrovňové ochranné struktury, extrémní výrobní procesy, komplexní testování a ověřování i mechanismy včasného varování založené na velkém objemu dat.
Inovativní technika
Technický ředitel čínské divize elektrických automobilů společnosti CATL Gao Huan během slavnostního uvedení na trh podrobně představil inovativní funkce produktů Freevoy.
Freevoy využívá technologii modifikace povrchu katodového materiálu v kombinaci s inovativním složením vysokonapěťového elektrolytu, který vytváří nanoochrannou vrstvu. Tím se účinně snižují vedlejší reakce v aktivní vrstvě na minimum. Integrace velmi aktivních částic v excitovaném stavu do materiálu katody značně zvyšuje účinnost transportu iontů lithia v materiálu. S podporou velmi přesného modelu SOC, vyvinutého společností CATL, a vylepšením inteligentního algoritmu a hardwaru BMS se přesnost řízení SOC Freevoy zvýšila o 40 % a celková míra využití čistě elektrického pohonu vzrostla o víc než 10 %, což zajistilo čistě elektrický dojezd přes 400 km.
Zároveň společnost CATL analyzovala modelová data týkající se polarizačních charakteristik akumulátoru při nabíjení a vybíjení, přesně předpověděla jeho budoucí vybíjecí kapacitu a stvořila víceúrovňovou strategii předvídání a řízení výkonu akumulátoru, zvyšující výkon hybridních vozidel o 20 %.
Kromě toho společnost CATL v akumulátoru Freevoy úspěšně použila svou technologii extra rychlého nabíjení 4C, díky níž dosáhla dojezd přes 280 km za 10 minut nabíjení. Přenos lithiových iontů probíhá bez nejmenších problémů díky technologii rychlého povlaku katodového iontového vodiče, druhé generaci rychlonabíjecího grafitu a nové technologii nanopovlaku pro anodu, konstrukci vícegradientové vrstvené elektrody a úplně novému složení elektrolytu s velmi vysokou vodivostí.
V akumulátoru Freevoy se rovněž používá technologie sodíkoiontových akumulátorů společnosti CATL překonávající omezení při nízké teplotě. Jeho schopnost vybíjení v extrémně chladném prostředí až do -40 °C, schopnost nabíjení až do -30 °C a bezproblémový zážitek z jízdy až do -20 °C jsou srovnatelné jako u běžných teplot.
Pro další zlepšení výkonu při nízké teplotě akumulátoru Freevoy zavedla společnost CATL tři klíčové technologické inovace se zaměřením na technologii sodíkových akumulátorů:
1 - Díky průkopnické technologii integrace systémů akumulátorů AB společnosti CATL kombinuje Freevoy sodíkové a lithio-iontové akumulátory v definovaném poměru a uspořádání se smíšeným, sériovým a paralelním zapojením, čímž zvyšuje dojezd při nízké teplot+ o 5 %.
2 - Společnost CATL používá sodíkový akumulátor jakožto referenční hodnotu SOC pro monitorování bateriového systému AB, která pomáhá při kalibraci úrovně nabití akumulátoru. To zkvalitňuje přesnost řízení systému o 30 % a zvyšuje dojezd čistě na elektřinu o víc než 10 km.
3 - Společnost CATL vyvinula přesnou technologii BMS pro celý teplotní rozsah, přičemž ta řeší rozdíly ve výkonu lithium-iontových a sodíkových akumulátorů při nízkých teplotách. Tato technologie zavádí cílené zónové řízení pro různé chemické systémy po celý den, čímž účinně zmírňuje problémy, jako jsou nepřesná predikce nabití či snížený výkon v náročných prostředích s vysokou a nízkou teplotou.
Foto: CATL
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz