name | autoweek.cz

Propagace cest k dekarbonizaci dopravy

Propagace cest k dekarbonizaci dopravy

14.04.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily.

Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Jde o iniciativu evropského automobilového průmyslu, která představuje potenciál dekarbonizace plynoucí z obnovitelných paliv, zvyšující povědomí o jejich dostupnosti v Evropě a zdůrazňující jejich úlohu při dosahování cíle klimatické neutrality EU do roku 2050.

 

Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej projekt představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy. „Dlouhodobě tvrdíme, že jsme pro technologickou neutralitu. Na evropské úrovni proto v rámci tzv. Aliance na obranu konkurenceschopnosti prosazujeme zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v autoprůmyslu,“ řekl Martin Kupka.

 

Projekt Tour d' Europe

Projekt Tour d' Europe je iniciativou evropského sdružení FuelsEurope, automobilového průmyslu a skupiny Bosch. „Za cíl si klade zvýšit povědomí o aktuální široké dostupnosti kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí v Evropě a zdůraznit jejich úlohu při rychlém dosahování klimatických cílů EU za využití stávají infrastruktury čerpacích stanic a spalovacích motorů,“ uvedl generální ředitel společnosti ČEPRO Jan Duspěva,

 

V průběhu setkání bylo možno se seznámit i se třemi nízkoemisními vozidly, běžně dostupnými na trhu EU.

 

Víc možností dekarbonizace dopravy

Prezentace FuelsEurope k mobilitě v ČR a možnostem její dekarbonizace obsahovala aktuální poznatky o naplňování emisních cílů v dopravě v rámci EU. Zástupce České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Martin Kubů se zaměřil na strukturu vozového parku v ČR a implementaci příslušných směrnic EU do českého právního řádu, včetně kritického zhodnocení dopadu zavedení emisních povolenek do dopravy.

 

„Tour d' Europe ukazuje možnosti dekarbonizace dopravy s využitím současných technologií, které jsou okamžitě realizovatelné bez změny používané techniky a se zdroji, které jsou k dispozici v Evropě. Ukazuje, že jsou použitelné i jiné koncepty než jen elektromobilita. Nízkoemisní paliva jsou v Evropě dosažitelná, takže lze emise snižovat neprodleně s atraktivními náklady,“ připomenul Martin Kubů.

 

Prof. Milan Pospíšil, rektor VŠCHT Praha, představil dlouhodobý prediktivní projekt analýzy proveditelnosti dekarbonizace dopravy v ČR MOSUMO. Model ukazuje velké rezervy ve vytížení osobní i nákladní dopravy. Ukazuje se ale, že největší potenciál pro snižování emisí CO2 je především v osobní individuální dopravě a rozvážkových službách.

 

Bosch představil digitální palivové dvojče

O možnosti sledování dodržení pravidel užití nízkoemisních paliv v rámci celého dodavatelského řetězce a posléze přímo ve vozidle hovořil zástupce společnosti Bosch Alexander Beck. Řešení Digital Fuel Twin dokumentuje a certifikuje používání obnovitelných syntetických paliv. Pomocí čistě digitálního softwarového řešení reportuje kdy, kde, kolik a co vozidlo tankovalo a poskytuje dopravcům certifikovaný doklad o tom, že skutečně plní své cíle. Dokumentuje nejen množství distribuovaného paliva ale i jeho udržitelnost od výroby a přepravy až po čerpací stanici. Dokumentuje dokonce i úměrnou uhlíkovou stopu při používání vozidla. Řešení lze používat i pro už nyní provozovaná vozidla bez jakýchkoliv technických úprav. Logistické společnosti tak mohou plnit svůj závazek jízdy např. na HVO a přitom není omezen provoz jejich vozidel ani v místech, kde toto palivo není dostupné.

 

Cíl projektu Tour d' Europe

Základním záměrem a vizí celoevropského kontextu projektu je:

- ukázat, že obnovitelná kapalná paliva hrají klíčovou roli spolu s dalšími řešeními při dekarbonizaci silniční dopravy a že politika EU by měla technologicky neutrální a být otevřená všem technologiím s prokázaným úspěchem

- ukázat, že obnovitelná kapalná paliva jsou dostupná a snadno použitelná, což přináší významné snížení emisí skleníkových plynů ve stávajících technologiích, struktuře vozového parku a infrastruktuře

- prokázat, že využití obnovitelných paliv a intenzitu CO2 paliv lze monitorovat a ověřit i ve vozidle

- zdůraznit, že technologická neutralita by měla být základní zásadou pro všechny segmenty vozidel pro dosažení cílů EU v oblasti klimatu do roku 2050 ve prospěch evropských občanů a podniků, protože dekarbonizace silniční dopravy bude vyžadovat všechna řešení, nejen elektrifikaci

- ukázat, že tato technologická otevřenost umožní průmyslovým odvětvím EU zůstat průkopníky v technologiích tam, kde mají vedoucí postavení

- představit používání obnovitelných paliv v celé Evropě a ukázat, že jejich výroba v EU přispívá k energetické bezpečnosti

- dokázat, že obnovitelná paliva mohou být okamžitým, rychlým a dostupným řešením, které umožní všem Evropanům zapojit se do energetické transformace a snižování emisí v dopravě.

 

Foto: Vladimír Rybecký a ČAPPO