autoweek.cz

Propad soukromých objednávek elektromobilů

Propad soukromých objednávek elektromobilů

02.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Statistiky registrací nových automobilů v Německu v první polovině roku 2024 zaznamenaly výrazný pokles objednávek elektromobilů od soukromých zákazníků.

Podle průzkumu Ústředního svazu německého automobilového průmyslu ZDK u 348 prodejců automobilů klesly ze strany soukromých zákazníků objednávky čistě elektrických vozidel s akumulátory (BEV) oproti předchozímu roku o 47 %. Pokles zaznamenaly také plug-in hybridy (PHEV), i když poněkud mírnější - o 37 %. Naproti tomu poptávka po vozidlech na benzin a naftu vzrostla o 24 %. U firemních  zákazníků byl pokles objednávek BEV rovněž významný, ale o něco méně o 41 %. Plug-in hybridy zaznamenaly pokles o 33 %, zatímco vznětové a zážehové motory vzrostly o 20 %.

 

„Výrazně klesající stav objednávek na BEV a PHEV v první polovině roku jasně ukazuje, jak složitá je situace u prodejců,“ řekl prezident ZDK Arne Joswig.

 

Očekávání pro celý rok 2024 jsou neveselá: 91 % dotázaných prodejců hodnotí stav objednávek elektromobilů od soukromých zákazníků jako „velmi špatný“ (63 %) nebo „špatný“ (28 %). U plug-in hybridů očekává 79 % negativní výsledek: 44 % předpovídá „velmi špatný“ a 35 % předpovídá „špatný“ vývoj. Očekávání mezi firemními zákazníky jsou rovněž opatrná. 84 % předpovídá pro BEV stav objednávky „velmi špatnou“ (50 %) nebo „špatnou“ (34 %). Pokud jde o plug-in hybridy, 73 % očekává negativní vývoj (43 % „velmi špatný“, 30 % „špatný“).

 

„Očekáváme proto, že výrobci nyní budou poskytovat tržní pobídky prostřednictvím nízkých cen a nízkých leasingových sazeb. Potřebujeme také další významný pokrok v oblasti dobíjecí infrastruktury,“ pokračoval Arne Joswig.

 

U vozidel s motory na naftu a benzin existuje určitá míra důvěry: 7 % dotázaných prodejců automobilů očekává „velmi dobrou“ objednávkovou situaci v segmentu soukromých zákazníků a 32 % očekává „dobrou“ objednávkovou situaci. „Neutrální“ vývoj vidí 38 %, srovnatelný s předchozím rokem. Pro komerční zákazníky jsou hodnoty podobné: 5 % „velmi dobré“, 31 % „dobré“ a 36 % „neutrální“.

 

Mezi prodejci 27 % dotázaných vidí největší překážky používání BEV a PHEV jako flotilových vozidel vysoké pořizovací náklady nebo leasingové sazby. Mezi další překážky patří nejistá zůstatková hodnota při dalším prodeji (23 %) a nedostatek možností nabíjení doma (16 %). Mezi další důvody patří nedostatek možností rychlého nabíjení (13 %), žádná možnost nabíjení v zaměstnání a výhrady řidičů k technologii akumulátorů (každá po 9 %). Vysoké náklady na opravy a nedostatek náhradních dílů hrají pouze vedlejší roli (3 %).

 

Ilustrační foto: presseportal/Ionity