name | autoweek.cz

Prodej ojetin je zatím nižší

Prodej ojetin je zatím nižší

05.05.2020 | Tiskové zprávy

Zákazníci odkládají nákupy, úvěrové společnosti jsou přísnější, konstatuje asociace autobazarů APPAA.

Ani po čtrnácti dnech prodeje s výprodejovými cenami se prodejní čísla v autobazarech nijak výrazně nezvedají. Důvodem může být nejen obava z ekonomické budoucnosti a odklad nákupů, ale také větší opatrnost úvěrových společností.
 
„První týdny po otevření autobazarů potvrzují, že auto je předmětem zbytné potřeby. Před vypuknutím pandemie byla česká ekonomika velice silná, nezaměstnanost na historickém minimu. Nyní se situace mění a lidé i firmy nákupy aut odkládají na později. Výrazně se to projevuje na prodeji nových vozidel, ale ani ojetiny nezůstávají značného ochlazení poptávky ušetřeny,“ vysvětluje předseda asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl.
 
Současná prodejní čísla autobazarů sdružených v asociaci APPAA jsou přibližně na 60 % výkonu před uzavřením prodejen. Pokles prodeje se však týká naprosto všech obchodníků s ojetinami, ty největší nevyjímaje. Prodeji ojetých aut zatím nenahrává ani poněkud překvapivá taktika domácí automobilky, která své modely téměř plošně zdražuje, a zdražení nevylučuje ani Hyundai. Autobazary se proto snaží rozhýbat obchod výprodejovými cenami, a speciálními úvěrovými pobídkami.
 
„V České republice nyní prodáváme na úvěr zhruba 40 až 50 vozů denně, tedy zhruba 40 % z celkového objemu,“ uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Současný poměr počtu lidí, kteří si kupují vozy na splátky, se tak podle ní vyrovnal předkrizovému stavu.
 
Větší zájem o financování nákupu ojetého vozu potvrzuje i druhý největší autobazar v České republice. Ředitel marketingu Auto ESA Filip Kučera říká: „Registrujeme zvýšenou poptávku po finančních službách. Se zvýšenou poptávkou po financování vzrostlo o více než 10 % zamítnutí klientů ze strany úvěrových společností. Vzrostl zájem klientů prodat auto a to o 20 %, zájem stoupl o prodej protiúčtem.“
 
Také další autobazary komentují poptávku po ojetinách zdrženlivě. „Prozatím jsme na polovičním počtu prodaných vozů. Je  patrný  zájem o výměnu dražšího vozu za levnější. Mnozí zákazníci se také zbavují druhého vozu v rodině,“ popisuje stav Pavel Mařinec z autobazaru Mama Car.
 
Podle Přikryla může současná situace vést k zániku menších autobazarů: „Někteří obchodníci svoji činnost ukončí. Registrujeme ale už i nabídky silnějších prodejců a finančních skupin k převzetí některých autobazarů.“ Trh s ojetinami se tak může výrazně změnit a koncentrovat se u větších prodejců.