name | autoweek.cz

Prodej amerických pickupů v Evropě vzrostl o 20 %

Prodej amerických pickupů v Evropě vzrostl o 20 %

04.07.2024 | | Aktuality

Registrace pick-upů Dodge RAM v Evropě loni vzrostly o 20 %. Ukazují nová data analyzovaná organizací Transport & Environment (T&E).

Koalice spotřebitelských, bezpečnostních a ekologických skupin, včetně T&E, napsala Evropské komisi a vyzvala výkonný orgán EU aby uzavřel mezeru v předpisech, která umožňuje nebezpečným a ovzduší silně znečišťujícím vozidlům z americké produkce vyjíždět na evropské silnice.

 

V roce 2023 bylo do Evropy dovezeno téměř 5000 vozidel Dodge RAM, což bylo podle nově zveřejněných údajů Evropské agentury pro životní prostředí o 20 % víc ve srovnání s rokem 2022. Nyní jezdí na evropských silnicích nejméně 20 000 vozidel Dodge RAM.

 

EU má přísné normy pro nová auta aby snížila bezpečnostní rizika z provozu silničních vozidel a omezila jejich emise. Nebezpečné a znečišťující americké pick-upy, jako jsou Dodge RAM, však tyto normy nemusí splňovat, protože jsou dováženy prostřednictvím kanálu využívajícího zadní vrátka takzvaného „individuální schválení vozidla“.

 

Individuální schvalování vozidel IVA umožňuje obejít základní ekologické a bezpečnostní předpisy EU pro automobily. Původně bylo určeno pro skutečně „jednorázově“ dovážená, upravená nebo speciální vozidla, jako jsou vozidla pro osoby se sníženou pohyblivostí nebo pro záchranné služby. Tento systém se nyní podle T&E využívá k dovozu velkého počtu amerických pick-upů a off-roadů (např. Fordu Bronco). Tato vozidla nemusí splňovat obecné bezpečnostní nařízení EU GSR z roku 2019, nemusí absolvovat silniční testy znečištění ovzduší ani nemusí plnit normy EU pro osobní automobily a dodávky s ohledem na emise CO2.

 

Emise CO2 z Dodge RAM se pohybují mezi 300 g a 900 g na 1 km, tedy jsou třikrát až devětkrát vyšší, než je průměr u nově prodávaných vozů. Bezpečnostní prvky, povinné pro všechna nově prodávaná auta od 7. července 2024, nejsou pro Dodge RAM a další vozidla dovezená podle IVA vyžadovány.

 

James Nix, manažer pro vozidla v T&E, řekl: „Pick-upy jako je Dodge RAM, nemají v evropských ulicích místo. Nejen, že je silně znečišťují, ale jsou také smrtelně nebezpečné. Potřebujeme auta na našich silnicích zeštíhlit, ne dát volný průchod těm největším a nejnebezpečnějším. EU musí zacelit mezeru, která umožňuje těmto příšerám do našich ulic.“

 

Při srážce je u pick-upu třikrát vyšší pravděpodobnost, že zabije chodce nebo cyklistu než u normálního auta. Vysoké kapoty pick-upů vystavují děti, ženy a starší osoby ještě většímu riziku.

 

Skupina organizací - T&E, Evropská rada pro bezpečnost dopravy, Evropská cyklistická federace, spotřebitelská federace BEUC, Čistá města, Eurocities, POLIS a Mezinárodní federace chodců - vyzývá EU, aby zacelila mezeru, která nikdy nebyla zamýšlena jako velkoplošný importní kanál, který obchází požadavky na kvalitu ovzduší, klima a bezpečnost.

 

Organizace tvrdí, že nečinnost EU je v ostrém kontrastu s kroky, které podnikají pokroková města. Paříž, Lyon, Grenoble, Koblenz a Tübingen se již rozhodly zvýšit poplatky za parkování podle hmotnosti nebo velikosti vozidla.

 

Foto (RAM Pentastar V6 3,6 l MHEV e-Torque): Newspresspain