name | autoweek.cz
Příslib řešení krize ve Volkswagenu
01.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Volkswagen představil plán úspory nákladů, který má udržet jeho německé závody v provozu. Současně Volkswagen oznámil propad zisku ve třetím čtvrtletí - značka dosahuje návratnost pouze 2,1 %, takže je jen minimálně zisková.
Několik hodin před jednáním s odbory Volkswagen oznámil své nejméně ziskové čtvrtletí za poslední roky, což podpořilo argument managementu pro provedení drastických opatření v Německu. Představitelé Volkswagenu před tím začátkem týdne oznámili plány včetně 10% snížení mezd a uzavření nejméně tří továren v Německu.
Koncern VW a zejména jeho mateřská značka Volkswagen jsou v krizi. K poklesu zisku přispěl klesající prodej v Číně i Evropě. Evropský trh se se dosud nevrátil na úroveň poptávky před pandemií - zmenšil se o 2 miliony vozů, což má pro Volkswagen za následek 500 000 prodaných kusů ročně méně.
Potřeba snížit náklady
Finanční ředitel VW Arno Antlitz řekl: „Nezapomněli jsme, jak se staví skvělá auta, ale naše výrobní náklady zdaleka nejsou konkurenceschopné.“ Vedení tvrdí, že provoz německých závodů je mnohem dražší než u konkurentů kvůli vysokým nákladům na pracovníky a energii.
Skupina Volkswagen předložila zaměstnancům návrh na úsporu nákladů, který by se mohl vyhnout zavírání továren v Německu. Hlavní vyjednavač automobilky Arne Meiswinkel uvedl, že plán zahrnuje snížení platů o 10 % a revidovaný systém bonusů. „Jsme otevřeni jakékoli diskusi o dosažení našich finančních cílů,“ řekl Meiswinkel novinářům ve Wolfsburgu po jednání s vedoucími zástupci odborů. Mzdy v automobilce zůstanou i po škrtech „vysoce atraktivní“, dodal.
„Pouze pokud společně najdeme řešení k dosažení našich finančních cílů, dokážeme si představit konkrétní vyhlídky pro německé lokality a možnou jistotu zaměstnání,“ řekl Meiswinkel.
Ztráty pro 120 000 zaměstnanců
Meiswinkel dal jasně najevo, že se 120 000 zaměstnanců v německých pobočkách Volkswagenu, jichž se týká kolektivní vyjednávání, bude muset připravit na ztráty. „Jen ti, kteří úspěšně fungují, mohou nabídnout jistá pracovní místa. To je i náš cíl. Abychom toho dosáhli, musíme mimo jiné snížit náklady na práci,“ uvedl manažer lidských zdrojů značky VW. Konkrétně to z pohledu společnosti znamená:
- pokles mezd o 10 %
- zrušení výročních plateb a tarifního příspěvku ve výši 170 eur měsíčně
- pracovní dobu 35 hodin týdně bez výjimky
- omezení bonusového systému pro zaměstnance
„Z pohledu Volkswagenu je to základní předpoklad pro udržení naší konkurenceschopnosti a v konečném důsledku udržitelného zajištění pracovních míst,“ dodal Meiswinkel.
Firma se nezabývala otázkou, zda poprvé ve své 87leté historii plánuje v Německu zavřít továrny. Vedení ale uvedlo, že uzavření závodů zůstává možností, pokud se nedohodnou na úsporách nákladů.
Odbory vidí pokrok v jednání o mzdách
Zástupci zaměstnanců vstoupili do jednání s požadavkem zvýšení mezd o 7 % a pohrozili stávkami od 1. prosince, pokud společnost definitivně nevyloučí uzavření závodů. Očekává se, že návrhy vedení se stanou základem pro složitější vyjednávání, přičemž další kolo je naplánováno na 21. listopadu.
„Nejnovější návrhy Volkswagenu představují první malý signál pokroku,“ řekla nejvyšší představitelka odborů automobilky Daniela Cavallo. Připustila, že uzavření továren není úplně vyloučeno a pracovníci se jej i nadále obávají. Daniela Cavallo dala jasně najevo, že dohoda v kole kolektivního vyjednávání může ještě nějakou dobu trvat. Mluvila o „startovním signálu pro maraton“.
Hlavní vyjednavač IG Metall Thorsten Groeger řekl, že Volkswagen naznačil připravenost diskutovat o budoucnosti všech německých závodů a vyhnout se nucenému propouštění. „Společnost dnes v podstatě deklarovala svou ochotu vstoupit s námi do procesu spojeného s jejími cíli v oblasti nákladů a ziskovosti, který zahrnuje také vyhlídky pro všechna místa a jistotu pracovních míst,“ řekl Groeger.
První známky cesty ke kompromisu
Na hrozbu uzavření továren Volkswagenu v Německu, zánik desítek tisíc pracovních míst a nutnost snížením platů podniková rada odborů pohrozila stávkami a „horkou zimou“. K přátelské dohodě je sice stále ještě daleko, protože šéfka podnikové rady Daniela Cavallo po sedmi hodinách vyjednávání řekla, že varovala vedení před interpretací tohoto jako prvního ústupku. Rétorika podnikové rady a IG Metall však nyní zní méně agresivně než na začátku týdne.
Ve sporu mezi Volkswagenem a jeho zaměstnanci o úsporná opatření se objevují první známky možného kompromisu. Vyplývá to ze sdělení podnikové rady po druhém kole jednání o podnikové kolektivní smlouvě. I když nedošlo k dohodě chtějí se obě strany co nejvíc vyhnout zavírání závodů a propouštění. Ve zprávě z jednání se uvádí: „Nyní však existují náznaky, že i s podporou představenstva je možné se alespoň pokusit najít cestu, která by byla životaschopná pro všechny strany, aniž by továrny umíraly a masově se propouštělo – pokud budou dosaženy nákladové cíle.“
Foto (Arne Meiswinkel, Daniela Cavallo a Thorsten Groeger): Volkswagen
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz