name | autoweek.cz
Příliš brzy na jasné závěry
08.07.2022 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Poptávka po nových motorových vozidlech nadále převyšuje možnosti většiny – ale nikoliv všech - výrobců a dovozců nových osobních automobilů protože přetrvávají problémy ve výrobě, dodávkách komponent a v logistice. Potvrzují to pololetní statistiky Svazu dovozců automobilů SDA.
V období 1. ‑ 6./2022 bylo v České republice registrováno celkem 98 916 nových osobních automobilů, což znamenalo meziroční pokles o 12,3 %, 8841 lehkých užitkových automobilů, což byl pokles o 5,2 %, 886 autobusů, což znamená výrazný meziroční nárůst o 46,9 %, a 4487 nákladních vozidel s mírným nárůstem oproti 1. ‑ 6./2021 o 1,0 %.
Osobní automobily
Za první polovinu letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 12,3 % nižší než v minulém roce, přičemž druhé čtvrtletí výrazně prohloubilo celkový pokles prodeje. Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 6,9 % na 89 307 vozů s průměrným stářím 10,6 roku.
Detailní pohled na prodejní bilanci ukazuje několik zajímavostí. Zatímco pokles dodávek osobních vozů firemní klientele klesl o 19 %, prodej soukromníkům naopak meziročně vzrostl o 13 %. Napohled velký nárůst prodeje vozidel s alternativními pohony je spojen s jejich stále velmi malým podílem na celkových registracích - s výjimkou hybridů bez vnějšího dobíjení HEV, mezi něž se ovšem počítá i mild-hybridní pohon. Přitom je jasné, že automobilky v době limitovaných dodávek komponent upřednostňují elektromobily a plug-in hybridy (PHEV) kvůli potřebě snížit flotilové emise CO2, takže meziroční růst jejich registrací neodráží skutečný zájem zákazníků. Zajímavostí je významný skok v prodeji vozidel na LPG, o který se stará Dacia. Na evropské poměry je u nás stále nevídaně vysoký podíl vozů s pohonem všech kol.
Naivní nadšení nad růstem prodeje elektromobilů a hybridů musí krotit i skutečnost, že navzdory celoevropské snaze o snižování emisí je u nás pozoruhodně velmi vysoká hodnota průměrných emisí CO2 u nových vozů, patřící k nejvyšším v celé EU a provázená dokonce jejím růstem.
Ne všem výrobcům se v prvním pololetí vedlo stejně. Je zde několik značek, které si se současnou složitou situací dokáží poradit lépe. Největší nárůst prodeje ovšem vykazují nově nastupující značka Cupra, která ale roste do značné míry na úkor své mateřské značky Seat, a po letech se vracející SsangYong.
Lehká užitková vozidla
U lehkých užitkových vozidel je patrný odklon od CNG a vzhledem k odchodu Dacie z tohoto segmentu i od LPG. Zajímavý je rostoucí podíl vozidel na benzin na úkor jednoznačně dominující nafty, což má za důsledek i růst průměrných emisí CO2. Navzdory uvedení několika nových modelů s elektrickým pohonem registrace užitkových elektromobilů meziročně poklesly.
Mezi značkami vykazuje největší pokles Dacia, která tento segment opustila. Za povšimnutí ale stojí dramatický pokles prodeje vozů Fiat Professional, zatímco její partner ze skupiny Stellantis Opel výrazně posílil.
Nákladní automobily
U nákladních automobilů přineslo prvních šest měsíců přesun zájmu kupujících k tahačům a odklon od pohonu na zemní plyn (CNG i LNG) jako zatím jediné používané alternativy k naftě.
Autobusy
Autobusy jsou jedinou kategorií dvoustopých motorových vozidel vykazující významný nárůst, a to především zásluhou opětovného oživení prodeje dálkových autokarů.
Osobní automobily
Za první polovinu letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 12,3 % nižší než v minulém roce, přičemž druhé čtvrtletí výrazně prohloubilo celkový pokles prodeje. Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 6,9 % na 89 307 vozů s průměrným stářím 10,6 roku.
Detailní pohled na prodejní bilanci ukazuje několik zajímavostí. Zatímco pokles dodávek osobních vozů firemní klientele klesl o 19 %, prodej soukromníkům naopak meziročně vzrostl o 13 %. Napohled velký nárůst prodeje vozidel s alternativními pohony je spojen s jejich stále velmi malým podílem na celkových registracích - s výjimkou hybridů bez vnějšího dobíjení HEV, mezi něž se ovšem počítá i mild-hybridní pohon. Přitom je jasné, že automobilky v době limitovaných dodávek komponent upřednostňují elektromobily a plug-in hybridy (PHEV) kvůli potřebě snížit flotilové emise CO2, takže meziroční růst jejich registrací neodráží skutečný zájem zákazníků. Zajímavostí je významný skok v prodeji vozidel na LPG, o který se stará Dacia. Na evropské poměry je u nás stále nevídaně vysoký podíl vozů s pohonem všech kol.
Naivní nadšení nad růstem prodeje elektromobilů a hybridů musí krotit i skutečnost, že navzdory celoevropské snaze o snižování emisí je u nás pozoruhodně velmi vysoká hodnota průměrných emisí CO2 u nových vozů, patřící k nejvyšším v celé EU a provázená dokonce jejím růstem.
OA | 1-6 2022 | podíl | 1-6 2021 | podíl | rozdíl |
celkem | 98 916 | 100 % | 112 805 | 100 % | -12 % |
firemní | 70 780 | 71,6 % | 87 813 | 77,8 % | -19 % |
soukromé | 28 136 | 28,4 % | 24 992 | 22,2 % | +13 % |
4x4 | 21 055 | 21,3 % | 20 982 | 18,6 % | +0,3 % |
benzin | 65 412 | 66,1 % | 75 149 | 66,6 % | -13 % |
nafta | 24 775 | 25,1 % | 30 026 | 26,6 % | -17,5 % |
CNG | 470 | 0,5 % | 413 | 0,4 % | +14 % |
LPG | 1985 | 2,0 % | 996 | 0,9 % | +99 % |
vodík | 1 | - | 1 | - | - |
elektro | 1918 | 1,9 % | 1262 | 1,1 % | +52 % |
PHEV | 1628 | 1,6 % | 2193 | 1,9 % | -16 % |
HEV | 12 514 | 12,7 % | 8876 | 7,9 % | +41 % |
průměr CO2 | 138 | - | 135 | - | +2,2 % |
průměr CO2 BA | 139 | - | 134 | - | +3,7 % |
průměr CO2 NM | 156 | - | 151 | - | +3,3 % |
ojetá | 89 307 | - | 83 544 | - | +6,9 % |
Ne všem výrobcům se v prvním pololetí vedlo stejně. Je zde několik značek, které si se současnou složitou situací dokáží poradit lépe. Největší nárůst prodeje ovšem vykazují nově nastupující značka Cupra, která ale roste do značné míry na úkor své mateřské značky Seat, a po letech se vracející SsangYong.
OA poražení | 1-6 2022 | 1-6 2021 | rozdíl | |
Mitsubishi | 240 | 714 | -474 | -66,4 % |
Nissan | 357 | 893 | -536 | -60,0 % |
Peugeot | 2216 | 4514 | -2298 | -50,9 % |
Alfa Romeo | 43 | 83 | -40 | -48,2 % |
Citroën | 1242 | 2396 | -1154 | -48,2 % |
Seat | 2191 | 3760 | -1569 | -41,7 % |
Suzuki | 866 | 1291 | -425 | -32,9 % |
Mercedes-Benz | 3490 | 4945 | -1455 | -29,4 % |
OA vítězové | 1-6 2022 | 1-6 2021 | rozdíl | |
Cupra | 1237 | 248 | +989 | +398,8 % |
Ssangyong | 1396 | 397 | +999 | +251,6 % |
Dacia | 4473 | 3210 | +1263 | +39,4 % |
DS | 110 | 80 | +30 | +37,5 % |
Lexus | 353 | 270 | +83 | +30,7 % |
Lada | 76 | 60 | +16 | +26,7 % |
Kia | 5544 | 4388 | +1156 | +26,3 % |
Toyota | 6464 | 5130 | +1334 | +26,0 % |
Mini | 214 | 171 | +43 | +25,1 % |
Lehká užitková vozidla
U lehkých užitkových vozidel je patrný odklon od CNG a vzhledem k odchodu Dacie z tohoto segmentu i od LPG. Zajímavý je rostoucí podíl vozidel na benzin na úkor jednoznačně dominující nafty, což má za důsledek i růst průměrných emisí CO2. Navzdory uvedení několika nových modelů s elektrickým pohonem registrace užitkových elektromobilů meziročně poklesly.
LUV | 1-6 2022 | podíl | 1-6 2021 | podíl | rozdíl |
celkem | 8841 | 100 % | 9326 | 100 % | -5 % |
nafta | 7963 | 90,0 % | 8437 | 90,5 % | -6 % |
benzin | 476 | 5,4 % | 380 | 4,1 % | +25 % |
CNG | 7 | 0,1 % | 119 | 1,3 % | -94 % |
LPG | 11 | 0,1 % | 52 | 0,6 % | -79 % |
elektro | 29 | 0,3 % | 37 | 0,4 % | -22 % |
skříň | 6658 | 75,3 % | 7210 | 77,3 % | -8 % |
pick-up | 625 | 7,1 % | 618 | 6,6 % | +1 % |
valník/sklápěč | 124 | 1,4 % | 277 | 3,0 % | -55 % |
šasi | 1050 | 11,9 % | 893 | 9,6 % | +18 % |
průměr CO2 | 216 | - | 203 | - | +6,4 % |
ojetá | 7758 | 6585 | +17,8 % |
Mezi značkami vykazuje největší pokles Dacia, která tento segment opustila. Za povšimnutí ale stojí dramatický pokles prodeje vozů Fiat Professional, zatímco její partner ze skupiny Stellantis Opel výrazně posílil.
LUV poražení | 1-6 2022 | 1-6 2021 | rozdíl | |
Dacia | 13 | 366 | -353 | -96,4 % |
Fiat | 408 | 1238 | -830 | -67,0 % |
Volkswagen | 604 | 992 | -388 | -39,1 % |
Mitsubishi | 102 | 141 | -39 | -27,7 % |
LUV vítězové | 1-6 2022 | 1-6 2021 | rozdíl | |
Suzuki | 54 | 1 | 53 | - |
Opel | 650 | 394 | 256 | +65,0 % |
Renault Trucks | 155 | 106 | 49 | +46,2 % |
Renault | 1446 | 1054 | 392 | +37,2 % |
UAZ | 48 | 36 | 12 | +33,3 % |
Toyota | 876 | 693 | 183 | +26,4 % |
Nákladní automobily
U nákladních automobilů přineslo prvních šest měsíců přesun zájmu kupujících k tahačům a odklon od pohonu na zemní plyn (CNG i LNG) jako zatím jediné používané alternativy k naftě.
NA | 1-6 2022 | podíl | 1-6 2021 | podíl | rozdíl |
celkem nová | 4487 | 100 % | 4443 | 100 % | +1 % |
nafta | 4029 | 89,8 % | 3995 | 89,9 % | +1 % |
CNG | 12 | 0,3 % | 39 | 0,9 % | -69 % |
LNG | 5 | 0,1 % | 19 | 0,4 % | -73 % |
tahač | 2553 | 56,9 % | 2243 | 50,5 % | +14 % |
šasi | 1390 | 31,0 % | 1745 | 39,3 % | -20 % |
ojetá | 1717 | - | 1835 | - | -6 % |
Autobusy
Autobusy jsou jedinou kategorií dvoustopých motorových vozidel vykazující významný nárůst, a to především zásluhou opětovného oživení prodeje dálkových autokarů.
BUS | 1-6 2022 | podíl | 1-6 2021 | podíl | rozdíl |
celkem nové | 886 | 100 % | 603 | 100 % | +47 % |
nafta | 815 | 92,0 % | 540 | 89,6 % | +51 % |
CNG | 20 | 2,3 % | 38 | 6,3 % | -47 % |
elektro | 23 | 2,6 % | 0 | - | - |
městský | 114 | 12,9 % | 108 | 17,9 % | +6 % |
linkový | 678 | 76,5 % | 426 | 70,6 % | +59 % |
dálkový | 47 | 5,3 % | 18 | 3,0 % | +161 % |
ojetá | 153 | - | 154 | - | -0,6 % |
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz