name | autoweek.cz
Příjemná záležitost - Toyota Verso a Urban Cruiser
29.06.2009 | Antonín Matějka | Nové modely
Prostorné Verso
V málokterém automobilu současné produkce se tak rychle aklimatizujete jako v nové Toyotě Verso. Přispívají k tomu zejména nadmíru pohodlná a zároveň dostatečně tuhá sedadla, přirozený posaz za volantem a celkově pohodová atmosféra ve voze, kde každý detail je zpracován s nesmírným estetickým citem a vysokou řemeslnou zručností. První kilometry v ulicích portugalské metropole potvrzují velmi dobré jízdní vlastnosti vozu, jeho skvělou manévrovatelnou a stabilitu při zatáčení. Nové Verso se navíc velmi příjemně řídí, na každý pohyb volantu reaguje přesně a bez jakékoli ztráty bezprostředního kontaktu s vozovkou.
V porovnání se svým předchůdcem působí nové MPV značky Toyota mnohem sofistikovaněji a moderněji, celková délka vozu se prodloužila o 70 mm (rozvor se zvětšil o 30 mm), z čehož těží zejména cestující ve druhé a třetí řadě sedadel, které jsou vybaveny osvědčeným a ještě zdokonaleným systémem sklápění Toyota Easy Flat-7. Ten poskytuje až 32 různých variant uspořádání interiéru a po úplném sklopení zadních řad sedadel vznikne jedinečná, zcela rovná ložná plocha o rozměrech 1830 x 1585 mm, na níž lze umístit zavazadla o objemu 1696 litrů. I při plném obsazení vozu 7 cestujícími je k dispozici zavazadelník o objemu 178 litrů. Samotný design interiéru vychází z firemní koncepce „Dynamic Lounge\" ultramoderního, komfortního, prostorného a vysoce variabilního vozu MPV a v tomto duchu se nese i stylizace palubní desky s dominantní středovým panelem, na nímž se klene oblouk s vestavěnými na řidiče nasměrovanými přístroji.
Všechny pohonné jednotky pro nové Verso vycházejí se současné firemní koncepce Toyota Optimal Drive, jejímž cílem jsou vyšší dosahované výkonové parametry a dynamika vozu při současném snížení spotřeby paliva a emisí ve výfukových plynech. Z pěti motorů, dvou zážehových a tří vznětových, jsme si v Portugalsku vyzkoušeli benzinový čtyřválec 1,8 l Valvematic kombinovaný s CVT převodovkou Multidrive S, která kromě módu Sport nabízí i řazení sedmi „virtuálních\" rychlostních stupňů pádly pod volantem. Nutno říci, že tato varianta poskytuje novému Versu velmi slušnou dynamiku a největší rychlost na hranici 185 km/h, a to při kombinované spotřebě okolo 7 až 7,5 l/100 km. Na českém trhu se Toyota Verso začala prodávat právě v těchto dnech (ve čtyřech stupních výbavy) a pořizovací cena základního modelu začíná již na 399 900 korunách.
Kompaktní Urban Cruiser
Nový městský automobil s příznačným názvem Urban Cruiser na ulici asi jen tak nepřehlédnete. I při délce necelých 4 metrů má tento kompaktně vyhlížející vůz své charisma a velmi zajímavý dynamický boční profil s krátkými převisy a mohutným zadním sloupkem. Rovněž v interiéru se tato japonská novinka na evropském trhu může pochlubit odvážnými a přesto velice ergonomickými liniemi, které vám doslova ihned padnou do oka. Vnitřek vozu, jehož design vznikl ve stylistickém centru ED2 v jižní Francii, nabízí velmi slušný prostor pro cestující na předních i zadních sedadlech při zachování potřebné přepravní kapacity zavazadel (základní objem zavazadelníku 314 litru lze po úpravě zadních sedadel zvětšit až na 714 litrů).
Urban Cruiser přichází na trh se dvěma motory nesoucími visačku programu Toyota Optimal Drive a současného trendu downsizingu - se zážehovým čtyřválcem 1,33 l VVT-i vybaveným systémem Stop & Start a turbodieselem 1,4 l D-4D se vstřikováním common rail, který je nabízen ve verzi s pohonem předních nebo všech kol. Čtyřkolka využívá systém Active Torque Control s elektronicky ovládanou spojkou před diferenciálem zadní nápravy. Během krátkých testovacích jízd jsme si vyzkoušeli pouze benzinovou variantu vozu, mezi její přednosti patří nízká spotřeba paliva (ve městě pouhých 6,5 l/100 km), snadná ovladatelnost a jisté jízdní vlastnosti v zatáčkách.
Urban Criuser je nesporně automobilem, který se v západní Evropě bude těšit velké popularitě. Jak se mu povede v České republice, to bude především záviset na cenové strategii dovozce.
Technické údaje
Toyota Verso
Motor 1,6 l Valvematic 1,8 l Valvematic 2,0 l D-4D 125 2,2 l D-4D 150 2,2 l D-4D 180
Zdvihový objem (cm3) 1598 1798 1998 2231 2231
Největší výkon (kW/k) 97/132 108/147 93/126 110/150 130/177
při 1/min 6400 6400 3600 3600 3600
Největší točivý moment (N.m) 160 180 310 340 400
při 1/min 4400 4000 1800-2400 2000-2800 2000-2800
Největší rychlost (km/h) 185 190/185+ 185 195 210
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,7 10,4/11,1 11,3 10,1 8,7
+ převodovka Multidrive S
Toyota Urban Cruiser
Motor 1,33 l Dual VVT-i 1,4 l D-4D
Zdvihový objem (cm3) 1329 1364
Největší výkon (kW/k) 74/101 66/90
při 1/min 3800 3800
Největší točivý moment (N.m) 132 205
při 1/min 3800 1800 - 2800
Největší rychlost (km/h) 175 175
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,5 11,7
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz