name | autoweek.cz

Příčiny francouzských problémů

Příčiny francouzských problémů

01.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobky francouzských automobilek trpí podle bývalého šéfa Valeo Thierryho Morina nedostatkem ambicí. Uvedl to v rozhovoru pro Automotive News Europe. Uvádíme jen některé myšlenky z tohoto rozhovoru.

 

Thierry Morin byl devět let nejvyšším výkonným šéfem francouzské firmy Valeo, vyrábějící díly pro prvovýrobu. Díky tomu měl možnost nahlédnout do zákulisí společností Renault a PSA Peugeot-Citroen. Nyní pracuje jako poradce. Magazínem Automotive News Europe se jej zeptal na názor, co by francouzské automobilky měly udělat aby byly úspěšnější zejména v Evropě vůči svým německým rivalům. Jeho odpovědi jsou velmi zajímavé.

Jak hodnotíte Renault?

"Renaultu musím pogratulovat k růstu jeho mezinárodního prodeje na trzích jako jsou Brazílie a Rusko. Vytvoření aliance s Nissanem bylo velmi moudré rozhodnutí bývalého ředitele Louise Schweitzera. V roce 1999 byl Nissan špatně vedenou společností se spoustou technických schopností. Dnes je Nissan důležitou součástí úspěchu, který Renault dosahuje. Výrobní řada se základní výbavou je další součástí úspěchu Renaultu, neboť automobilce umožňuje soutěžit o zákazníky hledající levná vozidla."

A jak je na tom PSA/Peugeot-Citroen?

"Pokud uděláte všechno dobře, ale příliš pozdě, pak děláte všechno špatně. Předtím, než PSA došla do slepé uličky, rozhodla se navázat partnerství s automobilkou GM, o které si nemyslím, že by patřila do špičky v rámci automobilového průmyslu. Celkově si myslím, že francouzské automobilky mají pokud jde o výrobky malé ambice."

Co měly automobilky Renault a PSA během uplynulých 10 let udělat jinak?

"Hlavní chybou, kterou Renault i PSA udělaly, byl předpoklad, že jediný způsob jak snížit CO2 je výroba menších motorů. Dnes dostupné technologie jasně ukazují, že to byla mylná představa. Následkem toho francouzské značky ztratily pozice, které si udržovaly na trhu prémiových automobilů. Opustit tuto část trhu bylo velkou chybou, neboť tyto modely patří k nejziskovějším. Je škoda, že Renault ani PSA již nemají žádné výkonné motory. Místo toho, aby sama rozhodovala o tom, co je pro zákazníka nejlepší, by automobilka měla naslouchat tomu, co zákazník chce. Francouzské automobilky jsou přesvědčené, že vědí, co je pro jejich zákazníky nejlepší."

Co se automobilkám stalo od roku 2009?

"Sleduji, že bohaté a mocné automobilky získaly ještě větší moc, což zvětšilo propast mezi nimi a některými jejich konkurenty. GM si s pomocí americké vlády koupilo trochu času. Japonské a německé automobilky jsou nadále úspěšné tak, jako byly ve čtyřech uplynulých desetiletích. V Německu a Japonsku nejvyšší výkonní šéfové automobilek procházejí celou svou kariéru jen automobilovým průmyslem. Je to jejich život. To je hlavní rozdíl v porovnání s francouzskými automobilkami."

Jaké jsou hlavní rozdíly mezi německými a francouzskými automobilkami?

"S každým rokem se zvětšuje propast mezi německými a francouzskými automobilkami. Němci, stejně jako Japonci, na trh dodávají stále lepší automobily. Mají pro auta opravdovou vášeň a z jedné generace na druhou se zaměřují na zlepšování všeho na svých autech. Když si sednete do Audi A1, je na tak malý vůz mimořádně vytříbený a zrcadlí se v něm prestiž větších modelů A6 a A8. Zatímco největší němečtí šéfové jsou skutečnými „muži od aut“, ve Francii si mnoho lidí myslí, že to, že je někdo chytrý a talentovaný ředitel, stačí na to, aby byl úspěšný v automobilovém průmyslu. Nedostatek posedlosti auty je hlavní rozdíl mezi Francií a Německem. Myslím, že problémem je příliš velké odpoutání od výrobku."