name | autoweek.cz

Překvapivá hvězda IAA: ACM City One
10.09.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy
Elektrické vozítko City One od mnichovské společnosti Adaptive City Mobility (ACM) nejen působí sympaticky, ale také přináší originální řešení.
Letošní veletrh IAA Mobility v Mnichově není autosalon, nicméně do jisté míry polní to co slibuje - ukazuje velkou škálu nových elektricky poháněných vozidel a souvisejících technologií. To opravdu zajímavé je ale k vidění jinde než v expozicích velkých společností a automobilek. Příkladem je miniaturní výstavní prostor společnosti Adaptive City Mobility prezentující se mezi start-upy. ACM je mladá firma z Mnichova založená bývalým vývojářem Mini Paulem Leiboldem. Rajarshi Rakeshem Sahaiem a Swagatem Choprou. Jejím významným investorem je bývalý generální ředitel Opelu K. T. Neumann.
Pětidveřový City One má vše, aby se stal nenápadnou hvězdou výstavy. Toto vozítko obohacuje elektromobilitu o několik důležitých aspektů. Při délce 3,6 m dokáže pohodlně přepravit čtyři dospělé, v případě potřeby až pět cestujících se zavazadly v zavazadlovém prostoru o objemu 400 l. Nebo uveze dva lidi a kompletní europaletu v nákladovém prostoru o objemu 1450 l při užitečném zatížení až 430 kg.
To nejzajímavější ale najdeme vzadu pod podlahou zavazadlového prostoru. Zde jsou šikmo uložené čtyři malé bloky akumulátorů, každý s kapacitou 2,5 kWh a hmotností 10 kg, takže se dá snadno vyměnit. Při průměrné spotřebě elektrické energie 8,5 kWh/100 km vystačí na ujetí více než 100 km s maximální rychlostí 110 km/h. Pokud potřebujete víc, ve speciálním střešním nosiči můžete mít připraveny čtyři náhradní, takže s City One se teoreticky dá ujet až 240 km bez potřeby dobíjet.
Prodejní cena City One by měla být kolem 10 000 eur (255 000 Kč) a zahájení prodeje je plánováno na rok 2023. Může to být reálné, protože partnerem tohoto zajímavého projektu je kanadsko-rakouský průmyslový gigant Magna International, který nedávno založil společný podnik na výrobu komponent pro elektromobily s LG Electronics.
City One je určen zejména pro regiony bez vyhlídky na brzké vybudování dostatečné infrastruktury rychlého nabíjení. Vyměnitelné akumulátory dělají z City One favorita pro nízkonákladové taxislužby a služby sdílení automobilů, protože jej lze bez problémů používat i ve třísměnném provozu.
Pro nabití výměnných akumulátorů stačí normální domácí zásuvka, lze je připojit k domácímu fotovoltaickému systému ale dají se také použít k napájení v domácnosti. Provoz vozítka lze zlevnit tím, že displej pod zadním oknem se dá využít jako reklamní plocha.
Pětidveřový City One má vše, aby se stal nenápadnou hvězdou výstavy. Toto vozítko obohacuje elektromobilitu o několik důležitých aspektů. Při délce 3,6 m dokáže pohodlně přepravit čtyři dospělé, v případě potřeby až pět cestujících se zavazadly v zavazadlovém prostoru o objemu 400 l. Nebo uveze dva lidi a kompletní europaletu v nákladovém prostoru o objemu 1450 l při užitečném zatížení až 430 kg.
To nejzajímavější ale najdeme vzadu pod podlahou zavazadlového prostoru. Zde jsou šikmo uložené čtyři malé bloky akumulátorů, každý s kapacitou 2,5 kWh a hmotností 10 kg, takže se dá snadno vyměnit. Při průměrné spotřebě elektrické energie 8,5 kWh/100 km vystačí na ujetí více než 100 km s maximální rychlostí 110 km/h. Pokud potřebujete víc, ve speciálním střešním nosiči můžete mít připraveny čtyři náhradní, takže s City One se teoreticky dá ujet až 240 km bez potřeby dobíjet.
Prodejní cena City One by měla být kolem 10 000 eur (255 000 Kč) a zahájení prodeje je plánováno na rok 2023. Může to být reálné, protože partnerem tohoto zajímavého projektu je kanadsko-rakouský průmyslový gigant Magna International, který nedávno založil společný podnik na výrobu komponent pro elektromobily s LG Electronics.
City One je určen zejména pro regiony bez vyhlídky na brzké vybudování dostatečné infrastruktury rychlého nabíjení. Vyměnitelné akumulátory dělají z City One favorita pro nízkonákladové taxislužby a služby sdílení automobilů, protože jej lze bez problémů používat i ve třísměnném provozu.
Pro nabití výměnných akumulátorů stačí normální domácí zásuvka, lze je připojit k domácímu fotovoltaickému systému ale dají se také použít k napájení v domácnosti. Provoz vozítka lze zlevnit tím, že displej pod zadním oknem se dá využít jako reklamní plocha.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz