name | autoweek.cz

Před 125 lety začal export automobilů

Před 125 lety začal export automobilů

14.03.2013 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Vývoz automobilů začal v roce 1888, kdy Carl Benz poprvé dodal svá vozidla do Francie. Díky tomu zvětšil prodej svých vozidel. 

Za první automobil na světě se považuje Benz Patentwagen. Carl Benz podal 29. ledna 1886 patentovou přihlášku na svůj "vůz poháněný benzinovým motorem". Zatímco místní noviny v Mannheimu psaly o novém způsobu dopravy a předpovídaly mu skvělou budoucnost, Benz byl nejprve opatrný. Myslel si, že motorové vozy nemohou a neměly by být prodávány, dokud odborníci jako on sám nejsou plně přesvědčeni o tom, že jsou schopné úspěšně fungovat.

Svůj názor změnil o dva roky později, v roce 1888. To když Bertha Benzová dokončila první dálkovou jízdu v jeho Patentwagenu. Spolu se svými syny jela z Mannheimu do Pforzheimu a zpět. To stačilo, aby se sám vynálezce přesvědčil, že jeho výrobek je spolehlivý a schopný vstoupit na trh. V září 1888 vůz předvedl široké veřejnosti na výstavě v Mnichově.

Teprve ve Francii ale došlo k průlomu, který vedl k sériové výrobě tohoto vozidla. Carl Benz poslal první vylepšenou verzi Benz Patentwagenu, známou jako Model 3, francouzskému konstruktérovi Emilu Rogerovi. Ten měl v Paříži dílnu z níž již řadu let prodával stacionární dvoudobé motory Benz. "Přišel, viděl a koupil první automobil a pak další a nakonec spoustu," napsal o něm Carl Benz ve svých pamětech.

Celkem se vyrobilo 25 kusů Modelu 3. Byl to úspěch ve Francii, jenž vydláždil cestu k další výrobě. Naproti tomu v Německu automobily Benz v té době zaujaly jen málo zákazníků. Kromě vedení Benzovy agentury v Paříži se Émile Roger ujal také mezinárodního prodeje, když získal výhradní zastoupení pro Francii a všechny ostatní zahraniční trhy. Roger se stal nejen prvním agentem pro prodej motorových vozidel Benz, ale také dokázal v těch dobách prodat nejvíce vozů.

Do roku 1893 firma Benz vyrobila 69 vozů, přičemž více než 60 % z nich směřovalo k jejímu francouzskému agentovi. Na začátku 20. století firma Benz & Cie. dodávala do Francie třetinu z veškeré své výrobní kapacity 2300 vozů. To už firma měla své zástupce ve Vídni, Bruselu, Basileji, Miláně, Moskvě, Londýně, ale také v Barceloně, Budapešti, Buenos Aires, Bukurešti, Ženevě, Káhiře, Kapském Městě, Madridu, Melbourne, Mexico City, Nijmengenu, Oportu, Pretorii, Singapuru, Stockholmu, Torres-Vedras, Vevey a Varšavě.