name | autoweek.cz

Potíže Mercedesu kvůli chladivu rostou

Potíže Mercedesu kvůli chladivu rostou

05.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Postavení Daimleru ve sporu s EU při sporu o použití zakázaného chladiva do klimatizací R134a namísto nově zavedeného R1234yf se zhoršuje. Celá aféra by mohla přejít v otevřený rozkol mezi Německem a EU.

Již několikrát jsme informovali o tom, že Daimler odmítá pro vozy Mercedes-Benz používat nově zavedené ekologické chladivo do klimatizací R1234yf, protože vloni v září při interním testu vzplanulo a došlo k uvolnění jedovatých látek. V nových vozech Mercedes se proto i nadále používá chladivo R134a, jehož použití pro nově homologované vozy bylo v EU od 1. ledna 2013 zakázáno.

Mercedes-Benz se pokusil nařízení obejít tím, že u německého schvalovacího úřadu KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) své nové generace vozů tříd A, B a SL ohlásil jako modernizaci, takže podle něho mohou i nadále používat chladivo R134a.

Jenže ve Francii byl vydán zákaz prodeje vozů Mercedes-Benz tříd A, B, SL a zcela nové třídy CLA vyrobených po 12. červnu 2013. Daimler se obrátil na francouzský soud a zdálo se, že uspěl. Soud vládě doporučil přehodnotit její rozhodnutí. Jenže francouzské Ministerstvo životního prostředí zákaz prodeje vozů Mercedes potvrdilo s odvoláním na memorandum EU, které je vykládáno tak, že každý členský stát má právo chránit své občany před zbožím ohrožujícím jejich zdraví nebo životní prostředí.

Mercedesy se zatím bez problémů prodávají ve 27 z 28 zemí EU. EU už oznámila, že na září svolá setkání zástupců francouzské a německé vlády aby se spor vyřešil. Vloni bylo ve Francii prodáno 29 000 vozů Mercedes-Benz, což představovalo asi 2 % z celkové produkce značky. Ve spojení s Daimlerem je ve Francii zaměstnáno okolo 11 000 lidí.

Pro německou stranu je případ zcela jasný - jde zde o národní zájmy a politiku. Francouzské automobilky mají problémy, zatímco německým se globálně daří velmi dobře. Navíc německé značky vydělávají dostatek peněz na prodeji dražších aut, což se Francouzům nedaří. Francie a Německo současně vedou velký spor o možnost uvolnit přísné limity emisí CO2 pro velká auta připravované pro rok 2020, což je požadavek německých automobilek.

Jenže EU vydala memorandum, v němž se vyjadřuje naprostá shoda zástupců všech 28 členských zemí chránit životní prostředí v zájmu jejich občanů, se požaduje naprosté respektování všech schválených předpisů. Po všech členských státech se vyžaduje, aby zaručily, že všechny v nich schválené automobily plně odpovídají předpisům. V memorandu není uvedeno nic konkrétního a ani Mercedes zde není jmenován. Přesto je toto memorandum všeobecně vnímáno jako otevřená hrozba zákazu prodeje vozů Mercedes-Benz ve všech zemích EU.

EU navíc ostře kritizovala německý KBA za jeho přístup ke schvalování nových vozů umožňující obcházení předpisů EU. Komise požaduje od KBA vysvětlení, jak je to v Německu se schvalováním nových vozů. Ukazuje se totiž, že nejen Daimler, ale ani BMW a koncern Volkswagen od 1. ledna 2011 nemají schválené žádné nové vozidlo, protože všechny nové modely jsou schvalovány jako modernizace. To je například u vozů využívajících novou platformu MQB velmi neobvyklé.

Mezi tím se v Německu začala zpochybňovat samotná metodika použitá při schvalování R1234yf z hlediska bezpečnosti. Při tomto crash-testu (psali jsme o něm v případě Opelu Mokka) totiž vůz, resp. jeho klimatizace, není vystaven skutečně kritické situaci s hrozbou požáru. Jedná se totiž o střet při rychlosti jen 40 km/h.

Jenže ani Daimler zatím nedoložil rizika R1234yf v jiném testu než v tom jediném, kdy bylo chladivo vytékající z poškozeného potrubí dodatečně zapáleno. Mimochodem - také R134a je hořlavé.