name | autoweek.cz
Postupný rozvod
04.11.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy
V roce 1979 Ford získal podíl v japonské automobilce Mazda. V roce 1996 tento podíl navýšil tak, aby Mazdu zachránil před hrozícím bankrotem. Ford vlastnil 33 % akcií Mazdy, což otevřelo prostor pro technickou spolupráci, která byla dávána řadu let za vzor tím, že neomezovala identitu značky. Jenže v listopadu 2008 Ford naléhavě potřeboval hotové peníze. Proto po 30 letech prodal většinu svého podílu v automobilce z Hirošimy. Jeho podíl poklesl na pouhých 13 %. Jak nyní n autosalonu v Tokiu sdělili představitelé Mazdy, nejednalo se v žádném případě o blesk z čistého nebe, ale o delší dobu připravovaný rozchod. Prodeji akcií totiž předcházelo pozvolné oddělování vývojových prací obou značek. To se už nyní odráží ve zcela odlišném filosofii vývoje pohonných jednotek - zatímco Ford sází do budoucna na přeplňované motory EcoBoost, Mazda dává přednost vlastní technologii Sky s přímým vstřikováním benzinu, kterou jsme představili nedávno.
Postupně také dojde k nahrazování platforem Mazdy používaných u modelů Ford. Jako první tak platformu Fordu dostanou do roku 2011 nástupci modelů Escape (Maverick), který se bude vyrábět se společným základem jako Kuga, a americký sedan Fusion. Do budoucna se to bude týkat i dosud nejúspěšnějšího společného projektu Mazdy2 a Fordu Fiesta, vzniklého na platformě vyvinuté Mazdou.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz