name | autoweek.cz

Postoj evropských automobilek k zákazu spalovacích motorů

Postoj evropských automobilek k zákazu spalovacích motorů

18.06.2024 | | Doprava

Vítejte u zprávy Euractivu o dopravě v Evropě od Bárbary Machado. Co si evropské automobilky skutečně myslí o zákazu spalovacích motorů?

Výsledky voleb do Evropského parlamentu zpochybnily faktický zákaz nových aut se spalovacími motory v EU od roku 2035. V Německu konzervativní strany CDU a CSU z toho učinily volební téma a ve svém programovém prohlášení se zavázaly jej zvrátit. Vzhledem k tomu, že v Německu zvítězili křesťanští demokraté a jejich skupina EPP zvítězila v celé Evropě, nabývá tato otázka na důležitosti.

 

Je ale zrušení zákazu skutečně v souladu se zájmem evropských výrobců automobilů? Aby to zjistil, Euractiv oslovil automobilky a prověřil jejich předchozí veřejná prohlášení. Pro některé je odpovědí jasné „ne“.

 

Během tiskového briefingu nevládních organizací minulý týden v reakci na otázku o možnosti zrušit Komisí zákaz spalovacích motorů vedoucí kanceláře Volvo Cars EU pro EU Céline Domecqová, odpověděla: „Doufáme, že to Komise neudělá. Bylo by to hrozné pro výrobce automobilů jako jsme my, kteří již jasně investovali, protože víme, že bez jasného cíle tu v roce 2035 nebudeme.“

 

Stellantis, který vlastní značky jako Fiat, Citroën a Peugeot, Lancia a Alfa Romeo a Opel, odmítl pro Euractiv zákaz komentovat, ale jejich otevřeností pověstný generální ředitel Carlos Tavares v únoru prohlásil, že zákaz podporuje.

 

Minulý týden tento zákaz obhajovala i Platforma pro elektromobilitu, do níž patří Renault, a uvedla, že „zpátečka“ nyní by také výrazně penalizovala všechny průmyslové aktéry, kteří již do této transformace investovali.

 

Ostatní výrobci automobilů zákaz výslovně nevítají, ale uznávají střednědobý trend odklonu od vozidel se spalovacími motory.

 

Volkswagen, který také vlastní značky jako Audi, Škoda a Seat, Euractivu sdělil: „Jsme přesvědčeni, že budoucnost mobility je elektrická.“ Společnost uvedla, že plánuje investovat do poslední generace vozů poháněných spalovacími motory od roku 2024-25 a dále.

 

Mercedes-Benz uznal: „Je jasné, že mobilita se musí stát CO2 neutrální, i když by to mohlo zahrnovat automobily se spalovacími motory na syntetická paliva.“ Německo na poslední chvíli prosadilo výjimku pro tuto technologii při vyjednávání norem EU týkajících se emisí CO2 pro automobily.

 

Proti zákazu důrazně vystoupilo pouze BMW. V rozhovoru s německými médii generální ředitel Oliver Zipse označil zákaz za „naivní“ a řekl, že „úprava (zákazu) je nevyhnutelná.“

 

Navzdory této různorodosti pozic se objevilo jedno jasné téma. Automobilky, které byly otevřené přechodu na elektromobilitu, se nesoustředily jen na zákaz, ale na regulační podmínky, které by jim přechod umožnily, například pokračující spotřebitelské dotace, rozsáhlou dobíjecí síť a dostatečné dodávky obnovitelné energie. Možná to nejsou témata, která vyhrají volby, ale mohou nabídnout pragmatičtější cestu vpřed pro příští Evropskou komisi.

 

Německý automobilový průmysl a vláda reagují proti clům EU na elektromobily, protože BMW čelí 21% clu

Německá asociace automobilového průmyslu VDA a vysocí vládní ministři kritizovali předběžná cla EU na elektrická auta vyrobená v Číně, která zasáhnou i evropské společnosti vyrábějící v Číně, jako jsou BMW a Dacia.

 

Nová zpráva uvádí, že firemní auta vedou ve znečištění, zaostávají za elektromobily

Podle nové zprávy nevládní organizace Transport & Environment, společnosti v Evropě, které mají ideální pozici pro přechod na elektrická vozidla, zaostávají za soukromými spotřebiteli již třetím rokem v řadě.