name | autoweek.cz

Posilování podílu čínských elektromobilů

Posilování podílu čínských elektromobilů

20.12.2024 | | Statistiky

Prodej elektromobilů čínských automobilek na evropských trzích se v listopadu téměř vyrovnal Tesle. Ukazuje to analýza JATO Dynamics. Zvýšená poptávka po elektromobilech je v protikladu k celkovému poklesu registrací na 1,05 milionu z loňských 1,07 milionu. Dacia Sandero si udržuje první místo.

Měsíční registrace nových osobních automobilů v Evropě v listopadu meziročně klesly o 1,7 %. Podle údajů společnosti JATO Dynamics bylo v listopadu na 28 evropských trzích registrováno 1 054 043 kusů, čímž se od začátku roku zvýšil objem registrací nových vozidel na 11 847 573 kusů, což představuje nárůst o pouhých 0,8 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

 

V listopadu „velká pětka“ evropských automobilek - Volkswagen Group, Stellantis, Renault Group, BMW Group a Mercedes-Benz Group - zaznamenala 65 % celkového počtu registrací. Následovaly japonské automobilky s 13% podílem na trhu, zatímco korejské značky byly zodpovědné za 7,5 % celkového prodeje. Další na řadě byly Spojené státy, kde Tesla a Ford představovaly 5,9 % celkových měsíčních registrací, zatímco čínské automobilky měly minulý měsíc podíl na trhu 6,7 %. Růst v listopadu vykázaly Renault Group (+8,6 %), Toyota (+9,8 %) a Geely (+16 %). Naopak dvouciferný pokles registrací zaznamenaly Stellantis, Hyundai-Kia, Ford, Tesla a Nissan. Také Mercedes-Benz a BMW vykázaly ztráty.

 

V listopadu také došlo k významným změnám z pohledu značek. Škoda obsadila třetí místo v měsíčním žebříčku díky silným prodejům modelů Fabia, Enyaq a Kodiaq. Volvo předběhlo Opel/ Vauxhall, zatímco MG i Cupra předstihly Fiat, který zaznamenal 39% pokles registrací po ukončení prodeje modelu Fiat 500 na benzin. Porsche prodalo Land Rover, BYD registroval více aut než Honda, Omoda se posunula před Subaru a Xpeng registroval více vozidel než Jaguar nebo Lancia.

 

Elektromobily získávají podíl na trhu

Zatímco celkové registrace na trhu klesaly, poptávka po elektromobilech v Evropě meziročně vzrostla o 0,8 %. Tržní podíl elektromobilů se v listopadu 2024 zvýšil na 17,4 % ve srovnání se 17,0 % v listopadu 2023. Nejsilnější růst byl ve Velké Británii (+58 %), Nizozemsku (+44 %), Norsku (+30 %) a Belgii (+ 17 %), zatímco poptávka ve Francii a Německu klesla o 25 % a 22 %.

 

Elektrické modely koncernu Volkswagen představovaly minulý měsíc 26 % měsíčních registrací v Evropě, přičemž objemově vzrostly o 16 %. Naproti tomu Tesla vykázala 28% pokles v objemu, protože nadále pokračuje zpoždění související s aktualizovaným Modelem Y. Tesla byla druhým největším prodejcem elektromobilů následována BMW Group a Stellantisem.

 

Vynikající výsledky přicházejí od čínských výrobců, kteří v listopadu dohromady zaregistrovali víc než 24 100 elektromobilů (včetně Volva, Polestaru a Lotusu patřících Geely) těsně za Teslou. Čínské automobilky zvýšily tržní podíl v kategorii elektromobilů z 12,5 % v listopadu 2023 na 13,2 % minulý měsíc. Růst byl tažen značkami Leap Motor (+296 %), BYD (+127 %), Xpeng (+93 %) a holdingem Geely (+33 %).

 

Dacia Sandero jde od úspěchu k úspěchu

V první desítce měsíčního žebříčku modelů zaznamenaly nejvyšší meziroční růst Volkswagen Tiguan, Peugeot 208, Toyota Yaris a Volkswagen T-Roc. Dacia Sandero si upevnila pozici nejoblíbenějšího osobního vozu v regionu a prohloubila odstup od Volkswagenu Golf, který je druhý. Mezi další silné výkony patřily mimo jiné Renault Captur, Toyota C-HR, Škoda Fabia, Peugeot 3008, Škoda Kodiaq, Jeep Avenger, BMW řady 5 a Suzuki Swift.

 

Data: JATO Dynamics