name | autoweek.cz

Porsche vrací k životu legendu 718
14.12.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Porsche Boxster a Cayman dostanou nové čtyřválce a spolu s tím i nové označení - vznikne tak modelová řada 718, hlásící se k úspěšným závodním vozům z přelomu 50. a 60. let, známějším pod označením RSK, RS 60 a RS 61.
Od počátku modelového roku 2016 ponesou dvoudveřové sportovní vozy Porsche s motorem uprostřed nové označení 718 Boxster a 718 Cayman. Označením 718 se hlásí k přelomovému sportovnímu vozu tohoto typu z roku 1957, který vybojoval mnoho úspěchů v automobilových závodech. Je to ale hodně neobvyklé rozhodnutí, protože označení 718 nebylo všeobecně moc známé - tyto vozy se mnohem častěji označovaly jako RSK, RS 60, RS 61 nebo RSK Spyder a RS Spyder.
Modely 718 Boxster a 718 Cayman spojuje mnoho společných prvků jak designu, tak techniky. V budoucnu navíc oba modely dostanou stejně výkonné přeplňované čtyřválcové motory. Cenová úroveň roadsteru bude vyšší než u Coupé, což je stejný přístup jako u modelů 911. Porsche představí modely 718 Boxster a 718 Cayman v průběhu roku 2016.
Modelová řada 718 je pokračováním čtyřválcového konceptu, kterým se Porsche již v minulosti odlišovalo od jiných sportovních vozů. Ploché čtyřválcové motory mají u Porsche dlouhou, velmi úspěšnou tradici. Koncem 50. let, používal plochý čtyřválec model 718 RSK Spyder, který byl pokračovatelem legendárního Porsche 550A Spyder.
V roce 1958 v závodě 24 hodin Le Mans Porsche 718 RSK se čtyřválcovým motorem o výkonu 142 k vyhrálo ve své třídě a dojelo celkově třetí. Model 718 zvítězil v letech 1959 a 1960 v legendárním italském závodě Targa Florio, který se konal na Sicílii. Porsche 718 RSK s plochým čtyřválcem získal i titul v mistrovství Evropy v závodech do vrchu v letech 1958 a 1959. V roce 1961 Porsche 718 RS Spyder opět vyhrál svou kategorii v Le Mans.
V nové verzi RS60 Spyder Porsche 718 v roce 1960 vyhrálo ve 12hodinovém závodě v Sebringu, znovu v závodě Targa Florio. Přidalo i další titul v závodech do vrchu v roce 1961 a ten se podařilo obhájit s novou verzí RS61. Z té bylo odvozeno kupé GTR, které vyhrálo Targa Florio roku 1963.
Sportovní Porsche 718 se stalo základem i pro úspěšné monoposty Porsche formule 2, s nimiž značka v roce 1961 vstoupila i do mistrovství světa F1, kde s ním Dan Gurney skončil celkově čtvrtý se třemi druhými místy ve velkých cenách.
Nejnovějším příkladem úspěšného čtyřválce Porsche je závodní vůz 919 Hybrid LMP1, který je vybaven mimořádně účinným přeplňovaným čtyřválcovým motorem s objemem 2,0 litru. Porsche s tímto modelem nejenže obsadilo první a druhé místo v závodě 24 hodin Le Mans a také vybojovalo titul mezi výrobci i jezdci v šampionátu vytrvalostních závodů WEC. Tímto vozem současně vznikla platforma pro základní výzkum a vývoj technologií budoucích sériových modelů. Kombinuje dva systémy rekuperace kinetické energie s dvoulitrovým přeplňovaným motorem.
Modely 718 Boxster a 718 Cayman spojuje mnoho společných prvků jak designu, tak techniky. V budoucnu navíc oba modely dostanou stejně výkonné přeplňované čtyřválcové motory. Cenová úroveň roadsteru bude vyšší než u Coupé, což je stejný přístup jako u modelů 911. Porsche představí modely 718 Boxster a 718 Cayman v průběhu roku 2016.
Modelová řada 718 je pokračováním čtyřválcového konceptu, kterým se Porsche již v minulosti odlišovalo od jiných sportovních vozů. Ploché čtyřválcové motory mají u Porsche dlouhou, velmi úspěšnou tradici. Koncem 50. let, používal plochý čtyřválec model 718 RSK Spyder, který byl pokračovatelem legendárního Porsche 550A Spyder.
V roce 1958 v závodě 24 hodin Le Mans Porsche 718 RSK se čtyřválcovým motorem o výkonu 142 k vyhrálo ve své třídě a dojelo celkově třetí. Model 718 zvítězil v letech 1959 a 1960 v legendárním italském závodě Targa Florio, který se konal na Sicílii. Porsche 718 RSK s plochým čtyřválcem získal i titul v mistrovství Evropy v závodech do vrchu v letech 1958 a 1959. V roce 1961 Porsche 718 RS Spyder opět vyhrál svou kategorii v Le Mans.
V nové verzi RS60 Spyder Porsche 718 v roce 1960 vyhrálo ve 12hodinovém závodě v Sebringu, znovu v závodě Targa Florio. Přidalo i další titul v závodech do vrchu v roce 1961 a ten se podařilo obhájit s novou verzí RS61. Z té bylo odvozeno kupé GTR, které vyhrálo Targa Florio roku 1963.
Sportovní Porsche 718 se stalo základem i pro úspěšné monoposty Porsche formule 2, s nimiž značka v roce 1961 vstoupila i do mistrovství světa F1, kde s ním Dan Gurney skončil celkově čtvrtý se třemi druhými místy ve velkých cenách.
Nejnovějším příkladem úspěšného čtyřválce Porsche je závodní vůz 919 Hybrid LMP1, který je vybaven mimořádně účinným přeplňovaným čtyřválcovým motorem s objemem 2,0 litru. Porsche s tímto modelem nejenže obsadilo první a druhé místo v závodě 24 hodin Le Mans a také vybojovalo titul mezi výrobci i jezdci v šampionátu vytrvalostních závodů WEC. Tímto vozem současně vznikla platforma pro základní výzkum a vývoj technologií budoucích sériových modelů. Kombinuje dva systémy rekuperace kinetické energie s dvoulitrovým přeplňovaným motorem.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz