name | autoweek.cz

Polovina dobíjecích stanic v EU je ve dvou zemích
24.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Nová analýza dat Asociace evropských výrobců automobilů ACEA ukazuje, že polovina všech nabíjecích míst pro elektromobily v Evropské unii je soustředěna pouze ve dvou zemích - Nizozemsku a Německu.
Rozdíl mezi zeměmi v horní a dolní části žebříčku je obrovský. V Nizozemsku je 90 000 nabíjecích míst a v Německu 60 000. Tyto dvě země by tvořily méně než 10 % celkové rozlohy EU. Druhá polovina všech nabíjecích stanic je rozptýlena ve zbývajících 25 zemích. Ve skutečnosti mají Nizozemci tolik dobíjecích míst jako 23 členských států dohromady.
V rozložení infrastruktury je podle hodnocení jasné rozdělení mezi země střední a východní Evropy na jedné straně a západoevropské země na straně druhé. Například Rumunsko, země přibližně 6x větší než Nizozemsko, má pouze 0,4 % všech dobíjecích míst v EU.
Přestože se počet dobíjecích míst v EU za posledních pět let výrazně zvýšil s nárůstem o 180 %, jejich celkový počet (307 000) podle ACEA zdaleka neodpovídá poptávce. Aby byl dosažen cíl snížení emisí CO2, musí se ve všech zemích EU masivně zvýšit prodej elektromobilů. Studie ukazuje, že do roku 2030 by bylo zapotřebí až 6,8 milionu veřejných dobíjecích stanic k dosažení navrhovaného 55% snížení emisí CO2 u automobilů, což podle ACEA znamená, že za méně než 10 let budeme potřebovat více než 22násobný růst.
Ke zlepšení situace by mělo přispět nařízení o infrastruktuře alternativních paliv AFIR, které loni navrhla Evropská komise. Tento návrh je však podle ACEA zcela nedostatečný. „Zatímco některé země vedou v zavádění infrastruktury, většina jich zaostává. Ostré rozdíly ukazují, že potřebujeme silné cíle AFIR, které jsou harmonizované ve všech členských státech EU. Vyzýváme proto zákonodárce, aby posílili AFIR, aby bylo možné dosáhnout cíl vybudovat hustou evropskou síť nabíjecích stanic, která by se rozprostírala od severu k jihu a od východu na západ,“ uvedl generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema.
Země s největším počtem nabíjecích míst, jejich podíl na celkovém počtu a podíl na celkové ploše
Země V4
Země s nejmenším počtem nabíjecích míst
V rozložení infrastruktury je podle hodnocení jasné rozdělení mezi země střední a východní Evropy na jedné straně a západoevropské země na straně druhé. Například Rumunsko, země přibližně 6x větší než Nizozemsko, má pouze 0,4 % všech dobíjecích míst v EU.
Přestože se počet dobíjecích míst v EU za posledních pět let výrazně zvýšil s nárůstem o 180 %, jejich celkový počet (307 000) podle ACEA zdaleka neodpovídá poptávce. Aby byl dosažen cíl snížení emisí CO2, musí se ve všech zemích EU masivně zvýšit prodej elektromobilů. Studie ukazuje, že do roku 2030 by bylo zapotřebí až 6,8 milionu veřejných dobíjecích stanic k dosažení navrhovaného 55% snížení emisí CO2 u automobilů, což podle ACEA znamená, že za méně než 10 let budeme potřebovat více než 22násobný růst.
Ke zlepšení situace by mělo přispět nařízení o infrastruktuře alternativních paliv AFIR, které loni navrhla Evropská komise. Tento návrh je však podle ACEA zcela nedostatečný. „Zatímco některé země vedou v zavádění infrastruktury, většina jich zaostává. Ostré rozdíly ukazují, že potřebujeme silné cíle AFIR, které jsou harmonizované ve všech členských státech EU. Vyzýváme proto zákonodárce, aby posílili AFIR, aby bylo možné dosáhnout cíl vybudovat hustou evropskou síť nabíjecích stanic, která by se rozprostírala od severu k jihu a od východu na západ,“ uvedl generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema.
Země s největším počtem nabíjecích míst, jejich podíl na celkovém počtu a podíl na celkové ploše
počet | podíl v EU | podíl plochy v EU | |
Nizozemsko | 90 284 | 29,4 % | 0,8 % |
Německo | 59 410 | 19,4 % | 8,7 % |
Francie | 37 128 | 12,1 % | 13,7 % |
Švédsko | 25 197 | 8,2 % | 10,2 % |
Itálie | 23 543 | 7,7 % | 7,4 % |
Země V4
počet | podíl v EU | podíl plochy v EU | |
Polsko | 2763 | 0,9 % | 7,7 % |
Maďarsko | 2456 | 0,8 % | 2,3 % |
Česká republika | 2149 | 0,7 % | 1,9 % |
Slovensko | 1228 | 0,4 % | 1,2 % |
Země s nejmenším počtem nabíjecích míst
počet | podíl v EU | podíl plochy v EU | |
Kypr | 57 | 0,02 % | 0,2 % |
Malta | 98 | 0,03 % | - |
Litva | 207 | 0,1 % | 1,6 % |
Estonsko | 385 | 0,1 % | 1,1 % |
Lotyšsko | 420 | 0,1 % | 1,6 % |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz