name | autoweek.cz

Pokles Tesly se zpomaluje

Pokles Tesly se zpomaluje

23.04.2025 | Statistiky

Elektromobily v Evropě zaznamenaly rekordní čtvrtletní registrace. Žebříčku elektromobilů podle modelů navzdory pokračujícímu poklesu kraluje Tesla. Peugeot 208 vedl celkové hodnocení modelů v březnu, zatímco Dacia Sandero vede hodnocení za první čtvrtletí.

Evropský trh s novými automobily vykázal v březnu známky zlepšení s celkovými registracemi nových osobních vozů 1 423 340 vozů, což je o 3,2 % víc ve srovnání s březnem 2024. To pomohlo vyrovnat pokles zaznamenaný v lednu a únoru a umožnilo uzavření prvního čtvrtletí s celkovým počtem 3 383 986 registrovaných vozů, téměř shodným s 3 384 614 registracemi v loňském roce.

 

Velká Británie vykázala mezi největšími trhy největší růst během března o 13 %. Nárůst byl také zaznamenán v Itálii a Španělsku, zatímco Německo a Francie zaznamenaly pokles, s poklesem o 3,9 % resp. 15 %.

 

Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, k tomu uvedl: „Březen byl významným měsícem pro registrace BEV v Evropě, což naznačuje pozitivní odezvu na neustále se rozšiřující nabídku, což má konečně skutečný dopad na celkový trh.“

 

Údaje JATO Dynamics pro 28 trhů ukazují, že v březnu bylo registrováno 240 891 elektromobilů (BEV). To je druhý nejvyšší zaznamenaný výsledek po prosinci 2022, kdy registrace dosáhly 275 108 vozů.

 

Minulý měsíc BEV představovaly 16,9 % z celkových registrací, což znamená nárůst podílu na trhu o 2,7 % ve srovnání s březnem 2024, protože objem jejich prodeje meziročně vzrostl o 23 %. Pokud jde o počet registrací, šlo o dosud nejsilnější čtvrtletí pro BEV v historii.

 

Navzdory tempu prosazování elektromobilů v Evropě zaznamenala Tesla 30% pokles registrací. Šlo o nejvýraznější pokles mezi 30 nejregistrovanějšími značkami, předstihly je pouze Mitsubishi na 33. pozici (-43 %), Lancia na 41. pozici (-73 %), Jaguar (-82 %), Smart (-65 %), Maserati (-39 %) a Abarth (-75 %). Navzdory negativnímu trendu byl březnový 30% pokles Tesly méně výrazný než pokles zaznamenaný v lednu (-47 %) a únoru (-44 %). „Vzhledem k tomu, že značka se kromě přechodu na nový Model Y i nadále zabývá řadou problémů v PR, Tesla nyní spoléhá na Model 3, aby vyrovnal ztráty,“ dodal Munoz.

 

Sedan střední třídy zaznamenal nárůst prodeje o 1,1 % na 12 500 vozidel, čímž se vedle Modelu Y dostal na první místo v hodnocení BEV. Zatímco Model Y (-49 %) a Model 3 (-14 %) zaznamenaly mezi lednem a březnem výrazný pokles, stále byly schopny překonat všechny ostatní elektromobily v Evropě. Volkswagen ID.4 následoval na třetí pozici díky vynikajícímu 115% nárůstu registrací, ale na Model 3 mu chybělo 2000 registrací.

 

„Navzdory kontroverzi kolem generálního ředitele značky a omezené dostupnosti nového Modelu Y si Tesla i nadále vede dobře jako nejpopulárnější značka elektromobilů v Evropě. Její úspěch, uprostřed těchto problémů, ukazuje co evropští spotřebitelé od elektromobilu hledají,“ pokračoval Munoz.

 

V březnu ztratila Dacia Sandero postavení nového vozu s nejvyšším počtem registrací v Evropě ve prospěch svého rivala ze Stellantisu Peugeotu 208. Navzdory změně ve vedení Sandero i nadále vede za čtvrtletí když v březnu následovalo 208 na druhém místě. Mezi top 10 zaznamenal Volkswagen Tiguan 42% nárůst registrací, zatímco si také vedly dobře Peugeot 2008 a Opel/Vauxhall Corsa. Je pozoruhodné, že tato vozidla se nedokázala dostat do top 10 v březnu 2024, kdy pozice držely Tesla Model Y, Citroën C3 a Toyota Yaris.

 

Mezi další úspěšné patřilo MG ZS, jehož úspěch byl podpořen uvedením jeho nové generace – nyní je k dispozici výhradně jako plně hybridní, nikoliv jako elektrický model. Munoz poznamenal: „Počáteční úspěch MG ZS je příkladem toho, jak čínští výrobci upravují svou strategii v reakci na cla EU na čínská elektrická vozidla.“ Mezi další modely, které rovněž zaznamenaly působivý růst, patří Peugeot 3008 (+60 %), Seat/Cupra Leon (+28 %), Jeep Avenger (+56 %), Škoda Kodiaq (+34 %) a Suzuki Swift (+54 %).

 

Mezi nejnovějšími vstupy na trh MG zaregistrovalo téměř 9800 kusů modelu MG3, který je rovněž poháněn hybridním motorem. Renault těsně následoval s 9330 kusy nového modelu Symbioz, zatímco Fiat/Abarth zaznamenal 8000 kusů modelu 600.

 

Volkswagen ID.7 se v březnu ukázal jako čtvrtý nejvíc registrovaný elektrický vůz s 7438 kusy těsně následovaný vozem Kia EV3 se 7173 kusy.

 

BYD zveřejnil 7144 registrací, přičemž více než 6500 z nich byly plug-in hybridy. Jaecoo zaregistrovalo 7000 kusů modelu Jaecoo 7, přestože nebyl k dispozici jako elektrický nebo plug-in hybrid. Zajímavé je, že stejný počet kusů byl zaregistrován i pro nový Renault 5, který se umístil jako osmý nejoblíbenější elektromobil za měsíc.

 

Obr.: JATO Dynamics