name | autoweek.cz

Podle FlixBusu je elektromobilita zatím jen utopií
20.04.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava
V říjnu 2018 uvedl provozovatel dálkových autobusů FlixBus do provozu první plně elektrickou autobusovou linku na trase mezi německými městy Frankfurtem a Mannheimem. Na konci loňského roku byl ohlášen konec pilotního projektu.
Zakladatel mnichovské společnosti FlixMobility, která vlastní firmu FlixBus, Andreas Schwämmlein nyní pro Focus.de komentoval důvody, proč musel projekt elektromobility opustit.
Projekt začal v roce 2018 s velkými očekáváními. „S ohledem na dlouhodobý výhled by již neměla být dotována soukromá doprava s vozidly poháněnými fosilními palivy. Místo toho musíme přejít na alternativní pohony a investovat do veřejné dopravy. Musíme opustit soukromou dopravu s fosilními palivy,“ prohlásil tehdy při zahájení provozu šéf FlixBusu André Schwämmlein. Nyní se ukázalo, že elektrická hromadná doprava v reálném provozu zjevně selhala. Provoz odhalil problémy, s nimiž se v praxi elektrické dálkové autobusy v Německu setkávají.
„Přestože je elektromobilita jednou z největších nadějí v debatě o budoucnosti mobility, v současném politickém a technickém rámci zůstává - alespoň v Německu - jen utopií. Kromě jiného chybějí modely od domácích výrobců, je zde nedostatečná infrastruktura a žádné příležitosti k financování,“ stěžoval si zakladatel FlixMobility.
Dálkové autobusy, které jsou v současné době schváleny pro Evropu, mají nedostatečný dojezd a příliš dlouhou dobu nabíjení. Na rozdíl od osobních automobilů a městské dopravy proto v odvětví dálkových autobusů není podle Schwämmleina elektromobilita skutečnou alternativou.
„Dokud nejsou k dispozici elektricky poháněné autobusy s dojezdem přibližně 400 km a dobou nabíjení kolem hodiny, nelze tuto technologii efektivně a plošně využívat pro pravidelný linkový provoz,“ říká Schwämmlein. Kritizoval rovněž skutečnost, že FlixBus musel používat autobusy z Číny, protože „místní společnosti jednoduše nebyly schopny nabídnout odpovídající vozidla pro dálkový provoz.“ Vozidla z Číny ovšem trpěla poruchami, které opakovaně vedly k rušení cest, protože pro ně chybí místní technická podpora.
Místo čistě akumulátory poháněných autobusů FlixBus postupuje vpřed ve vývoji technologie palivových článků s vodíkem ve spolupráci s technologickou společností Freudenberg. „Kromě delšího dojezdu nabízejí zejména krátkou dobu pro plnění paliva,“ vysvětlil Schwämmlein. I zde však v Německu stále chybí výrobci i potřebná infrastruktura. Kromě toho je výroba vodíku v současné době stále energeticky velmi náročná a produkci emisí pouze přesouvá jinam. Jedinou další alternativou je v očích Schwämmleina využití bioplynu, které by mohlo být reálné už v roce 2021. Flixbus uvádí, že spojuje více než 2000 destinací ve 30 zemích po celém světě.
Projekt začal v roce 2018 s velkými očekáváními. „S ohledem na dlouhodobý výhled by již neměla být dotována soukromá doprava s vozidly poháněnými fosilními palivy. Místo toho musíme přejít na alternativní pohony a investovat do veřejné dopravy. Musíme opustit soukromou dopravu s fosilními palivy,“ prohlásil tehdy při zahájení provozu šéf FlixBusu André Schwämmlein. Nyní se ukázalo, že elektrická hromadná doprava v reálném provozu zjevně selhala. Provoz odhalil problémy, s nimiž se v praxi elektrické dálkové autobusy v Německu setkávají.
„Přestože je elektromobilita jednou z největších nadějí v debatě o budoucnosti mobility, v současném politickém a technickém rámci zůstává - alespoň v Německu - jen utopií. Kromě jiného chybějí modely od domácích výrobců, je zde nedostatečná infrastruktura a žádné příležitosti k financování,“ stěžoval si zakladatel FlixMobility.
Dálkové autobusy, které jsou v současné době schváleny pro Evropu, mají nedostatečný dojezd a příliš dlouhou dobu nabíjení. Na rozdíl od osobních automobilů a městské dopravy proto v odvětví dálkových autobusů není podle Schwämmleina elektromobilita skutečnou alternativou.
„Dokud nejsou k dispozici elektricky poháněné autobusy s dojezdem přibližně 400 km a dobou nabíjení kolem hodiny, nelze tuto technologii efektivně a plošně využívat pro pravidelný linkový provoz,“ říká Schwämmlein. Kritizoval rovněž skutečnost, že FlixBus musel používat autobusy z Číny, protože „místní společnosti jednoduše nebyly schopny nabídnout odpovídající vozidla pro dálkový provoz.“ Vozidla z Číny ovšem trpěla poruchami, které opakovaně vedly k rušení cest, protože pro ně chybí místní technická podpora.
Místo čistě akumulátory poháněných autobusů FlixBus postupuje vpřed ve vývoji technologie palivových článků s vodíkem ve spolupráci s technologickou společností Freudenberg. „Kromě delšího dojezdu nabízejí zejména krátkou dobu pro plnění paliva,“ vysvětlil Schwämmlein. I zde však v Německu stále chybí výrobci i potřebná infrastruktura. Kromě toho je výroba vodíku v současné době stále energeticky velmi náročná a produkci emisí pouze přesouvá jinam. Jedinou další alternativou je v očích Schwämmleina využití bioplynu, které by mohlo být reálné už v roce 2021. Flixbus uvádí, že spojuje více než 2000 destinací ve 30 zemích po celém světě.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz