name | autoweek.cz

Pod dohledem rodičů přijíždí generace bezpečnějších řidičů

Pod dohledem rodičů přijíždí generace bezpečnějších řidičů

29.01.2025 | Tiskové zprávy

Program L17, umožňující řízení již od 17 let, si pochvalují mladí řidiči i řidičky, mentoři i učitelé autoškol. Průzkum partnerských organizací za podpory Ministerstva dopravy zmapoval fungování programu. Mladí řidiči a řidičky důvěřují autokamerám, které jim jejich učitelé z autoškol doporučují.

Program L17, umožňující řízení již od 17 let, má za sebou první rok platnosti. Podle dat Ministerstva dopravy jej využilo 20 % nových řidičů a řidiček. Statistiky i výsledky průzkumu Agentury GEN, který zpracovala na základě zadání partnerů Platformy VIZE 0, Asociace autoškol ČR, společnosti Nextbase Dash Cams a Ministerstva dopravy za podpory oddělení BESIP, ukazují, že účastníci programu L17 jsou s novým režimem spokojeni a doporučují jej dalším.

 

Shrnutí hlavních zjištění průzkumu:

Průzkum potvrdil, že program L17 přispívá ke zlepšení pocitu bezpečí mladých řidičů a řidiček, kteří oceňují přítomnost mentorů a možnost začít řídit dřív. Zapojilo se do něj 187 respondentů z kategorie učitelů autoškol a komisařů, 125 mladých řidičů v rámci programu L17 a 37 mentorů. Mladý řidič či řidička může mít i více mentorů.

 

V 78 % případů je průvodcem – mentorem – na prvních kilometrech v rámci programu L17 otec mladého řidiče či řidičky. Matky představují 62 %, další rodinní příslušníci (např. prarodiče) představují 30 %.

 

Mezi mladými řidiči a řidičkami bylo 82 % motivováno možností řídit automobil před dosažením 18 let a 54 % uvedlo, že přítomnost dohledu mentora zvyšuje jejich jistotu za volantem. 97 % mentorů pozitivně hodnotí svou úlohu při předávání zkušeností a program by doporučilo. Učitelé autoškol zase oceňují, že mladí řidiči a řidičky mají díky programu L17 lepší průpravu pro řešení krizových situací a záleží jim na tom, aby byli na závěrečnou zkoušku dobře připraveni.

 

Současně 85 % učitelů autoškol podporuje vybavení výcvikových vozidel autokamerami. Administrativní zátěž, podpora mentorů a navýšení počtu praktických hodin byly identifikovány jako klíčové oblasti pro zlepšení programu.

 

Mladí řidiči a řidičky se cítí bezpečněji, mentoři mají nejen cenné rady, ale i jejich důvěru

82 % respondentů z řad mladých řidičů a řidiček v průzkumu oceňuje možnost řízení od 17 let. Byla to pro ně mimo jiné hlavní motivace, proč se do programu přihlásili. Mentor byl vnímán jako klíčová součást režimu L17 – nejen díky předávání cenných rad a zkušeností, ale také poskytování pocitu klidu a podpory během jejich prvních řidičských kroků.

 

Analýza přestupků ukázala, že mladí řidiči a řidičky, zapojení do programu L17, jsou zodpovědnější – spáchali pouze 8,4 % přestupků oproti 18letým a starším řidičům.

 

„Efekt takové přípravy se odvíjí od kvality doprovázejícího řidiče, počtu hodin strávených při přípravě a náročnosti podmínek, ve kterých příprava probíhá. Obecně je považován tento model za bezpečný. Konkrétní údaje ze Švédska vypovídají o tom, že jízda pod dohledem je cca 10x bezpečnější, než když novopečený řidič samostatně vyrazí po úspěšně zvládnuté zkoušce do provozu bez předchozí praxe s doprovázející osobou,“ připomíná Roman Budský dopravní expert z Platformy VIZE 0, která vzdělává řidiče a usiluje o dosažení nulového počtu mrtvých a zraněných v silničním provozu v ČR.

 

Průzkum dále ukázal, že až 97,3 % mentorů by se k programu přihlásilo znovu a stejný podíl si myslí, že mentorování bylo pro mladého řidiče přínosné. Jako hlavní benefity uvádějí možnost předávání svých zkušeností v rámci skutečného provozu a společné řešení problémů na silnici.

 

„L17 ukazuje, že výchova k odpovědnosti a podpora rodinného mentoringu má smysl. Mladí lidé v doprovodu mentora řídí podle statistik velmi bezpečně. Dobrou zprávou je i vysoký zájem veřejnosti o tento program. Důležité je, aby mentoři byli na svou roli co nejlépe připraveni. Budeme proto dále podporovat vzdělávání mladých řidičů i jejich mentorů,” uvedl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

 

Učitelé autoškol si program L17 pochvalují

Přibližně polovina učitelů autoškol a zkušebních komisařů sleduje rozdíl u 17letých řidičů a řidiček oproti 18letým. Z nich 65 % vnímá především pozitivní rozdíly. Mladí řidiči a řidičky v programu L17 projevují větší respekt k řízení, lépe vnímají rady a přistupují k němu s větší ctižádostí a pílí.

 

„U žáků v programu L17 pozorujeme komplexnější zapojení do přípravy nejen našich žáků v autoškole, ale celé jejich rodiny, a to pomáhá i vysoké úspěšnosti u závěrečných zkoušek,“ uvedl Ing. Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.

 

Učitelé autoškol a zkušební komisaři také v rámci průzkumu pozitivně hodnotí zodpovědnost a připravenost mladých řidičů a řidiček, jejich snahu a zájem o výuku. „L17 jsou vnímavější a více naslouchají. Vědí, že budou mít na začátku řidičské praxe se o koho opřít, a to jim dodává jistotu při řešení situací, do kterých se během výcviku nedostali. Jsou z mého pohledu více v klidu,“ konstatuje zkušební komisař Jiří Horušický.

 

Lépe jsou připraveni i mentoři, pro které Asociace autoškol ČR připravila manuál a aplikaci. Mentoring učitelé autoškol a komisaři hodnotí jednoznačně pozitivně, oceňují jak dohled nad mladými řidiči, tak motivaci a významný vliv mentorů.

 

Mladí řidiči a řidičky důvěřují autokamerám

V rámci průzkumu vyjádřili řidiči a řidičky v programu L17 zájem například o nálepky nebo jiné označení na vozech při jízdách s mentory. Zkušenost s palubní autokamerou má 43 % dotázaných. Z nich 74 % uvedlo, že tato technika pozitivně ovlivňuje jejich pocit bezpečí. Mezi výhodami 84 % dotázaných uvedlo možnost použít záznam jako důkaz pro policii a pojišťovny v případě nehody, pro 56 % umožňují záznamy z palubní kamery řešit sporné situace na silnici. Dalším významným zjištěním byla vysoká míra ochoty využívat autokamery již v autoškole – 49 % respondentů by mělo zájem naučit se používat autokameru již v autoškole.

 

85 % respondentů z řad učitelů autoškol doporučuje vybavit vozidla autoškol autokamerami, které by mohly sloužit nejen k analýze krizových situací, ale i ke vzdělávacím účelům. Stejné procento dotázaných doporučuje mladým řidičům a řidičkám, aby si autokameru pro bezpečnou jízdu pořídili. Díky záznamu z kamery si mladý řidič může danou situaci později prožít v klidu domova bez stresu a s odstupem. To mu umožňuje racionálně ji zhodnotit a poučit se z ní.

 

I inspektor Jiří Horušický v rámci průzkumu potvrdil užitečnost palubní autokamery. Její přítomnost na zkoušce by zabezpečila větší transparentnost celého procesu. Zároveň by tak vznikl i důkazní materiál pro studenty (nebo jejich rodiče), kteří s rozhodnutím inspektora nesouhlasí.

 

Na českém trhu působí společnost Nextbase tři roky a celou tuto dobu usiluje o podporu bezpečnosti na českých silnicích. „Upozorňujeme na různá palčivá témata, která čeští řidiči řeší, a apelujeme na používání palubních kamer, které hrají klíčovou roli v ochraně řidičů. Dle našich statistik z předchozího průzkumu zpracovaného agenturou YouGo1 uvedlo 84 % respondentů, že přítomnost kamery v jejich vozidle jim poskytuje důkazy v případě nehody, což je vede k svědomitějšímu a bezpečnějšímu řízení. Navíc 49 % respondentů uvedlo, že kamera jim poskytuje větší ochranu před agresivitou v silničním provozu, což také podporuje klidnější a bezpečnější jízdu i právě mladých řidičů, které chceme v programu podpořit,“ uvedl Allard Rustenhoven, ředitel komunikace pro Evropu ve společnosti Nextbase Dash Cams.

 

Průzkum ukazuje, že pro všechny respondenty je nejdůležitější funkcí SOS volání pro rychlé kontaktování záchranných složek s přesnou lokalizací vozu. Dál je to monitorování rychlosti a pohybu vozu. V tomto ohledu vychází partner průzkumu režimu L17 vstříc potřebám mladých řidičů a řidiček – inteligentní autokamery Nextbase Piqo jsou nyní pro ně i jejich mentory k dispozici se slevou 25 %. Na stránkách Nextbase.com (https://nextbase.eu/cs/dash-cams/piqo-dash-cam/) stačí při nákupu autokamery Piqo uvést slevový kód L17PIQO.

 

Foto: Julia Sudoigan a Nextbase