name | autoweek.cz
Po zavedení E10 roste zájem o prémiová paliva
19.03.2024 | | Tiskové zprávy
Po přechodu na benzin E10 stoupá zájem o prémiová paliva. Společnosti MOL vzrostla spotřeba o více než milion litrů.
Rok 2024 přinesl zvýšený zájem řidičů o prémiový benzin. Podíl výtoče paliva EVO 100 Plus na čerpacích stanicích MOL vzrostl meziročně téměř dvojnásobně. Může za to i přechod na benzin E10 s vyšším obsahem bioetanolu, který od 1. ledna 2024 nahradil benzin E5. Podobný nárůst výtoče prémiových paliv zaznamenaly po přechodu na benzin E10 i okolní země.
U čerpacích stanic MOL řidiči jen za leden natankovali o 1,2 milionu litrů více prémiového paliva EVO 100 Plus s označením E5 než před rokem. V meziročním srovnání se jedná v lednu o téměř dvojnásobek výtoče.
„Na nárůstu má určitě podíl i celorepublikový přechod na benzin E10. Řidiči stále jeví zájem o palivo s nižším obsahem bioetanolu, jako je právě EVO Plus. Prémiová paliva navíc přispívají k vyššímu výkonu, delší životnosti motoru a nižší spotřebě,“ popisuje Jan Semotán, ředitel maloobchodu MOL Česká republika.
Nový standard E10 nevítají ani v Německu
Značka E10 se využívá pro označení 95oktanového benzinu s až 10% obsahem bioetanolu. To je dvakrát víc než u benzinu s označením E5. Česká republika k zavedení nového standardu přistoupila v rámci dlouhodobé snahy o snížení zátěže životního prostředí spojeného s dopravou, což je v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jenže vyšší podíl bioetanolu vede kromě menšího vlivu na životní prostředí i k vyšší spotřebě.
„Biolíh váže vzdušnou vlhkost, paliva s jeho obsahem jsou proto výrazně více náchylná na biodegradaci. Naopak paliva bez biolihu jde proto déle skladovat, ať už v kanystrech, nebo v nádrži,“ vysvětluje Semotán.
Pro některé starší vozy není benzin E10 vhodný vůbec. Může poškodit především pryžová těsnění. Tankovat benzin s vysokým podílem bioetanolu se ale zdráhají i řidiči ostatních vozů. Roste proto právě zájem o prémiová paliva, která mají podíl biolihu menší. Češi v tom zdaleka nejsou jediní, například v Německu lze stejný trend pozorovat i více než 10 let po zavedení benzinu E10.
„Mnozí řidiči nechtějí tankovat palivo, které je z desetiny tvořené biolihem. Namísto toho tedy stále více volí prémiová paliva, která namísto bioetanolu obsahují jinou biosložkou, která přispívá k lepšímu výkonu a nižší spotřebě,“ komentuje Semotán.
ETBE namísto bioetanolu
Mezi českými prémiovými palivy se namísto bioetanolu nejvíce používá složka ETBE, jejíž předností je vysoké oktanové číslo. To přispívá ke kontrolovanému spalování v motoru bez nežádoucích detonací a tím i k vyššímu výkonu motoru a jeho delší životnosti. Například prémiový benzin EVO Plus díky vysokému obsahu biosložky ETBE a absenci přídavku bioetanolu nadále splňuje kritéria označení E5.
„Je pro nás důležité vycházet řidičům maximálně vstříc a nadále jim poskytovat možnost tankovat benzin v kvalitě E5. Prémiový benzin má navíc i řadu dalších předností, přispívá například k delší životnosti motoru. Všem řidičům proto doporučujeme jej čerpat alespoň jednou za tři nádrže,“ uzavírá Semotán.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz