name | autoweek.cz

Po volbách do EU by si měl sektor dopravy dávat pozor, co si přeje

Po volbách do EU by si měl sektor dopravy dávat pozor, co si přeje

11.06.2024 | | Doprava

Vítejte u týdenního přehledu informací Euractivu z dopravy, který napsal Donagh Cagney.

Obvyklá stížnost odvětví dopravy na Brusel je, že se mu nedostává zájmu ani politické pozornosti, kterou by si zasloužil. Odstupující předsedkyně Výboru pro dopravu Evropského parlamentu Karima Delliová hrdě prohlásila, že jejím „největším úspěchem“ je, že se doprava dostala do politického programu.

 

Lidé věnující se v Bruselu dopravě se nemýlí. Je to klíčový sektor v každodenním životě lidí. Jenže se zdá, že se jen zřídka dostává do sféry vysoké politiky nebo titulků na titulních stránkách. Ale vzhledem k pokračujícímu vzestupu krajní pravice v evropských volbách o tomto víkendu a populismu, který je nyní strukturálním rysem evropské politiky, nemusí být nízký politický profil nic špatného.

 

Doprava už v posledních měsících okusila politizaci dříve technických záležitostí a zkušenosti nebyly pozitivní. V Německu se zákaz spalovacích motorů od roku 2035 stal politickým horkým bramborem předvolební kampaně. Konzervativci slibují, že zákaz odvolají.

 

Je otázkou, zda jsou tyto smíšené signály v nejlepším zájmu automobilek. Pravda, Čína v této starší technologii nesoutěží, ale pravděpodobně existuje docela dobrý důvod, proč právě tato země sází na starou technologii místo na akumulátory a elektrická vozidla.

 

Právě elektromobily jsou přesně tím, v čem příště uvidíme politizaci v odvětví dopravy, a to nejdřív už zítra. Očekává se, že Evropská komise ve snaze potěšit dav oznámí vyšší cla na dovoz čínských elektromobilů. Tento krok má ukázat, jak silná Evropa dokáže ochránit svůj cenný automobilový průmysl. Ale uvedený průmysl je dost nejednoznačný ohledně toho, zda jsou tarify skutečně v jejich nejlepším zájmu.

 

Pohled společností se liší, ale několik evropských výrobců automobilů již prodává a vyrábí mnoho automobilů v Číně a dávají si velký pozor na nové překážky obchodu. Carlos Tavares, generální ředitel Stellantisu, nadnárodního automobilového gigantu vlastnícího Fiat, Opel a Peugeot/Citroën, nazval cla „hlavní pastí“. Mezitím německý ministr dopravy Volker Wissing zatlačil na potenciální cla v souladu s pozicí silného automobilového sektoru jeho země.

 

A pokud si myslíte, že každodenní dopravní politika je příliš technická nebo nudná na to, aby byla zpolitizována, zamyslete se znovu.

 

V letošních parlamentních volbách se francouzské krajně pravicové a nacionalistické straně Rassemblement podařilo zpolitizovat pravidla evropský trh s elektřinou – téma, které je obvykle vyhrazeno politikům s doktorátem.

 

Zejména dopravní projekty stojí hodně peněz a trvá dlouho, než přinesou viditelné výhody. Překračují hranice a ti, kteří z nich mají prospěch, jen zřídka nesou jejich dopad na životní prostředí. Mezi místní, regionální, národní a evropskou úrovní je toto odvětví plné příležitostí k politizaci.

 

Pokud tedy během příštích pěti let zůstane dopravní politika EU opomíjená, okrajová a někdy trochu nudná, pamatujte... vždycky může být hůř.

 

Odcházející předsedkyně Evropského parlamentu pro dopravu Karima Delliová hovoří o vlacích, letadlech a automobilech

Francouzská europoslankyně za Zelené a předsedkyně výboru pro dopravu Karima Delliová, která se měla rozloučit s Evropským parlamentem po třech po sobě následujících volebních obdobích, řekla Euractivu, že jejím největším úspěchem za tuto dobu je, že se doprava dostala na přední místo agendy.

 

Francouzští hráči vidí příležitosti k recyklaci akumulátorů elektromobilů, ale čelí regulačním překážkám

Zatímco elektrická vozidla pokračují ve svém zavádění do provozu, Euractiv hovořil s několika francouzskými průmyslovými hráči, kteří se zabývají recyklací akumulátorů za účelem zachycení a opětovného použití kritických surovin. Poté, co produkt dosáhne konce své životnosti a než se stane odpadem, může být znovu použit nebo recyklován. A evropské nařízení o kritických kovech, které vstoupilo v platnost 23. května, si klade za cíl usnadnit recyklaci surovin nalezených v akumulátorech elektrických vozidel. Evropská pravidla vyžadují, aby do roku 2030 25 % kritických kovů pocházelo z materiálů recyklovaných v Evropě, 40 % dovážených kritických kovů by mělo být rafinováno na kontinentu a 10 % by mělo být vytěženo z evropských dolů. Podle předsedkyně Výboru pro dopravu Evropského parlamentu Karimy Delliové (Zelení) je v sázce průmyslový rozměr recyklace akumulátorů. Nastane konkurence mezi specializovanými centry vozidel s ukončenou životností a výrobci elektromobilů?

 

Hrozí, že pravidla EU pro e-paliva vytvoří CO2 turistiku

Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP/Renew) varoval, že pravidla EU riskují vytvoření „CO2 turistiky“, kdy by se zkapalněný CO2 z Evropy zbytečně rozesílal do jiných částí světa, aby se tam vyráběla e-paliva, která pak budou zpětně dovážena do trh EU.

 

Elektrifikace: zapomenutá možnost dekarbonizace evropského průmyslu

Po letech zaměřování se na vodík by měli zákonodárci obrátit svou pozornost na přímou elektrifikaci, která by mohla do roku 2035 dodávat 90 % průmyslového procesního tepla. Tvrdí to nová studie think-tanku Agora Industry. (Budoucnost je tedy tentokrát pro změnu v přímotopech?)

 

Brusel podmínečně schválil dotaci na ukončení těžby německého uhlí ve výši 1,7 miliardy eur

Německá vláda oznámila, že obdržela souhlas Bruselu s přidělením dotací v hodnotě 1,75 miliardy eur uhelnému gigantu LEAG, avšak s vyplacením jedné třetiny částky v závislosti na budoucích cenách elektřiny a CO2.

 

Foto (Karima Delliová): EP media service