name | autoweek.cz

Pneumatiky Goodyear pro odlehčené meganávěsy

Pneumatiky Goodyear pro odlehčené meganávěsy

15.12.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Nové pneumatiky Goodyear o rozměru 19,5” pro odlehčené meganávěsy Berger se zatížením 10 t na nápravu umožňují zvýšit nosnost mega návěsů a snížit náklady na provoz.
Společnost Goodyear ve spolupráci s předním výrobcem odlehčených návěsů společností Berger vyvinula nové návěsové pneumatiky, které operátorům pomohou zvýšit nosnost jejich vozidel.
 
Nové pneumatiky FuelMax T 435/50R19.5 HL 164K Goodyear vyvinul s cílem zvýšit hmotnostní kapacitu mega návěsů se zdvojenou (tandemovou) nápravou. Mají menší poloměr rotace a vyhovují pro nápravový tlak 10 t. Jejich další velký přínos pro provozovatele spočívá v úspoře poplatků za využívání komunikací v některých zemích, jako například v Německu nebo Švýcarsku, kde jsou čtyřnápravové kombinace zpoplatněny méně než vozidla s pěti nápravami.
 
Ve srovnání s běžnou 40tunovou soupravou se 27tunovým třínápravovým návěsem a celkem pěti nápravami může provozovatel vozového parku s čtyřnápravovými soupravami o celkové hmotnosti 38 t, do nichž je zapojen návěs Bergerecotrail s 20 t podvozkem a dvojitou nápravou, při ročním nájezdu 120 000 km na zpoplatněných komunikacích v Německu jen na poplatcích ročně ušetřit 2160 €. Vozidlo navíc disponuje celkovou přepravní kapacitou 25 t (vlastní hmotnost odlehčeného tandemového mega návěsu Bergerecotrail činí jen 4,7 t).
 
„Pro řadu provozovatelů meganávěsů hraje přepravní objem důležitější roli než maximální hmotnost a nižší poplatky za čtyřnápravové soupravy - pokud se v zemi nabízejí - stejně jako nižší náklady na pohonné hmoty a údržbu pro ně mohou být velmi atraktivní. S devítitunovými nápravami však v mnoha případech představovala problém jejich omezená hmotnostní kapacita. Řešením bylo zvýšit přípustné zatížení nápravy na 10 t a k tomu jsme potřebovali pneumatiky se zátěžovým indexem 164 (5000 kg). V podobě pneumatik FuelMax T High Load společnosti Goodyear jsme našli prémiový výrobek, který nám umožňuje přesně splnit požadavky našich zákazníků,” řekl Armin Lechner, hlavní produktový manažer společnosti Berger Fahrzeugtechnik GesmbH.
 
Pneumatiky High Load Goodyear FuelMax T435/50R19.5 HL 164K Goodyear vyvinul ve spolupráci s Berger Fahrzeugtechnik a budou prvními prémiovými nákladními pneumatikami tohoto rozměru a zátěžového indexu. Goodyear spolupracuje dlouhodobě s tímto rakouským výrobcem návěsů a Berger se tak stane prvním výrobcem, který bude moci nové pneumatiky využít v prvovýrobě.
 
„Návěsové pneumatiky pro nápravové zatížení 10 t jsme poprvé představili na veletrhu IAA nákladních vozidel v Hannoveru v roce 2010. Byly určeny speciálně na zvýšení užitečné hmotnosti návěsů se zdvojenou nápravou. Jednalo se však o pneumatiky o rozměru 22,5”, takže nebyly vhodné pro meganávěsy, na nichž se užívají ráfky 19.5”. Ve spolupráci se společností Berger jsme nyní vyvinuli nové prémiové pneumatiky i pro odlehčené mega návěsy se zdvojenou nápravou, takže provozovatelé budou moci využívat výhod lehčích návěsů a nižšího zpoplatnění v některých zemích,“ řekl Benjamin Willot, ředitel marketingu nákladních pneumatik Goodyear Dunlop v regionu Evropa, Blízký východ a Afrika.
 
Návrh nových pneumatik pochází již z roku 2015, když si provozovatelé začínali uvědomovat finanční výhody toho, že vymění návěsy se třemi nápravami za dvounápravové. Hlavním přínosem bylo nižší zpoplatnění v Německu. Jízda čtyřnápravové soupravy je o 0,018 € na kilometr levnější než provoz soupravy pětinápravové. Také z hlediska provozních nákladů jsou návěsy s dvojitou nápravou výhodnější než návěsy s třemi nápravami, protože mají méně brzd a pneumatik. Pro zvýšení užitečného zatížení tandemových návěsů však provozovatelé požadovali místo standardních 9 t zatížení nápravy 10 t. Tento koncept je zvláště přitažlivý pro mnohé provozovatele meganávěsů, pro jejichž podnikání bývá důležitější přepravní objem než maximální hmotnost.